صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • اقتصادی
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • بازار
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و هفت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و هفت - ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

قدرت در دست رانتخوران!

یک کاربر شبکه‌های اجتماعی نوشته است: سیدحسین مرعشی در اصل رئیس‌جمهور کشور که نه شاه بدون تاج ایران است حالا  از خودتان می‌پرسید چگونه، مرعشی مورد اعتماد‌ترین فرد به اکبر بود زمانی طرح خصوصی‌سازی در دولت دوم اکبر مطرح شد از صنایع و معادن تا صنایع دارویی و کشاورزی به مرعشی و رفقایش حلقه کارگزاران واگذار شد، زمان احمدی‌نژاد مقداری از نفوذ مرعشی بر نفت و صنایع پتروشیمی کم شد ولی با روی کار آمدن دولت روحانی مجدداً دستی بر سفره نفتی ایران گذاشت. مصاحبه آخر مرعشی نکات جالبی داشت علنا گفت؛« وزرا و وکلا باید دنبال من بدوند من نیاز ندارم وزیر باشم...» این حرف خیلی معنی داره برای کسانی که بفهمند، عیسی کلانتری به‌خاطر زمین‌های کشاورزی مرعشی مسیر بعضی رودخانه‌ها را تغییر داد که قبلاً گفته‌ام، استغفرالله اگر خدا هم در ج.ا بیاید تا تکلیفش را با این دزد مشخص نکند هیچ اتفاقی نمی‌افتد، راجع‌به ریاست‌جمهوری روحانی در مصاحبه گفت اکبر به من زنگ زد و گفت بیا دفتر. رفتم آنجا و دیدم حسن نشسته گفت پول برای تبلیغات می‌خواهم با چند تلفن برایش پول جمع کردم کلا کرمان قلمرو مرعشی بوده و هست راجع‌به خیریه مولی‌الموحدین و هفت باع علوی و کرمان‌خودرو و ارگ جدید بعدا مفصل خواهم گفت، اگر همین امروز تمام دارایی مرعشی را بگیرید فقط موجودی حساب mkb بانک او برای خرج ۱۰۰ خانواده ده نفره برای ۱۰۰ سال کفایت می‌کند، پس بیخودی خوشحال نباشید تا زمانی یک ازلی مثل مرعشی با گردن کلفتی می‌آید و می‌گوید قدرت دست من است دلخور نشوید واقعیت را گفته و از شورای نگهبان هم درخواست کرد که نامزدهای مورد تأیید کارگزاران را تأیید صلاحیت کند، راجع به تغییر قانون اساسی و زیر سؤال بردن رهبری هم همان مواضع اکبر را تکرار کرد.

 

صادرات نفت ایران به چین از عربستان پیشی گرفت

وب‌سایت تانکر ترکرز در یک گزارش تحلیلی نوشت: تا قبل از جنگ اوکراین، عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بود ولی هم‌اکنون روسیه جای این کشور را گرفته و در حال حاضر نیز صادرات نفت ایران از این کشور بیشتر شده است.
طبق اعلام شرکت نفت، تولید نفت ایران تا شهریورماه به ۳.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد یعنی فقط ۳۰۰ هزار بشکه تا شرایط غیرتحریمی فاصله دارد.

 

برخلاف خبرسازی برخی وارد کنندگان برای ایجاد التهاب
تأمین ارز کالاهای اساسی بخوبی در جریان است

تأمین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم بوده که تخصیص ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی به این گروه کالایی گواهی بر این موضوع است.
طبق آمار‌های گمرک، تا تیرماه امسال ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی به ارزش ۲ میلیارد و ۲۰۳ میلیون دلار وارد شده که نسبت به تیرماه ۱۴۰۱ از نظر وزنی حدوداً ۳۰ درصد و از نظر ارزشی ۲۶ درصد رشد داشته است.
به‌رغم تأمین ارز کالا‌های اساسی، برخی از فعالان اقتصادی ذینفع با اشاره به توقف تعدادی کشتی در بنادر کشور برای تخلیه بار، مدعی شده‌اند دلیل این معطلی عدم توانایی دولت و بانک مرکزی در تأمین ارز است.
داوود رنگی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده دامی گفت: اینکه عده‌ای به دروغ گفته‌اند ۳۰ کشتی نهاده در بنادر مانده است و دولت ارز ترخیصی آن را نمی‌دهد، حقیقت ندارد. وضعیت عموم مرغداران کشور از نظر تأمین نهاده مساعد است.
قاسم رضائیان، رئیس اتاق بازرگانی گیلان گفت: برخی از واردکنندگان با تغییر و افزایش درصد مصرف سرانه قصد دارند ارز بیشتری دریافت کنند. تأمین و تخصیص ارز در بسیاری از موارد به خوبی انجام شده و حتی می‌توان گفت در برخی موارد زیاده‌روی هم صورت گرفته و واردات بیشتری با توجه به آمار‌های غلط انجام شده است.

رشد 6.7 درصدی تولیدات صنایع بورسی در تیرماه

مصطفی موسوی‌نژاد، کارشناس اقتصادی نوشت: تولید صنایع بورسی در تیرماه نسبت به تیرماه سال گذشته 6.7 درصد، در سه ماهه منتهی به تیرماه 7.8 درصد و در یک سال منتهی به تیرماه 1402 بالغ بر 6.8 درصد رشد داشته است. همچنین براساس گزارش بانک مرکزی در طول سال 1401 شاخص تولید کارگاه‌های بزرگ صنعتی رشد 9.6 درصدی داشته است.

 

روسیه ثروتمندتر شد امریکا و اروپا فقیرتر

روزنامه امریکایی بیزینس اینسایدر گزارشی به نقل از بانک UBS سوئیس در مورد ثروت کشورها در سال 2022 آورده است که حاوی نکات جالبی است، به طوری که طی سال‌های اخیر روسیه ثروتمندتر شد و 600 میلیارد دلار به کل ثروت خود اضافه کرد، در حالی که ایالات‌متحده و اروپا حدود 17 تریلیون دلار ثروت از دست دادند.

 

مقایسه قیمت سیب‌زمینی
در ایران و امریکا
علی فرحزادی، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود نوشت: با ۱۳۹ هزار تومن یا همون کمتر از ۳ دلار میشه ۱۰ کیلو سیب‌زمینی خرید ولی با همون پول تو امریکا بهت یه دونه سیب‌زمینی میدن.

 

افزایش صادرات نفت ایران به چین
علیرضا سلیمانی، یکی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشت: میزان صادرات نفت ایران به چین، از عربستان سعودی که در سال ۲۰۲۲ با ارزان‌فروشی و رقم ۱.۷ میلیون بشکه در روز، اولین تأمین‌کننده نفت این کشور بود، پیشی گرفته و البته در دنیای موازی مشاوران دولت زخم‌بستر، چین به اجماع جهانی علیه ایران پیوسته است!

 

مقایسه تفاوت عرضه محصولات غذایی در کشورهای غربی طی سه سال با 100 دلار

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی