صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شش - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شش - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کاهش دومینو وار قیمت تلفن همراه در بازار

قیمت آیفون 13 پرومکس حدود 10 درصد و معادل 10 میلیون تومان کاهش یافته و آیفون 13 معمولی نیز حدود 20 درصد افت کرده است

امین محمودی
خبرنگار

 
کاهش نرخ ارز، سفر سلطان عمان به تهران، پیچیدن خبر توافق برجام در بین بازاریان، سفر رئیس بانک مرکزی به امریکا، تبادل زندانیان بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، آزاد شدن برخی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق و توسعه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم با برخی از کشورها همچون سه کشور امریکای لاتین سبب شده حباب موجود در بسیاری از بازارها به صورت دومینووار بترکد. از قافله کاهش قیمت محصولات مختلف تلفن همراه نیز عقب نیفتاده و طی 10 روز اخیر شاهد کاهش بعضاً چند میلیونی برخی از مدل‌های تلفن همراه هستیم بطوری که گفته می‌شود شدت کاهش قیمت در بازار موبایل، خیلی بیشتر از کاهش نرخ ارز است. بطوری که دبیر انجمن تلفن همراه با اشاره به کاهش قیمت‌ها در بازار تلفن همراه خبر داد: با افت قیمت ارز در بازار غیررسمی، تأمین ارز در بازار مبادله روان‌تر خواهد شد. بر این اساس رقابت در بازار افزایش می‌یابد و با کاهش سود واردکنندگان گوشی‌های بالای 600 دلار، شاهد افت نسبی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه زیر 600 دلار نیز خواهیم بود.

جزئیات کاهش قیمت تلفن همراه
هم‌اکنون در این بازار مدل‌هایی مثل A34 و A54 که جزو میان‌رده‌هـای تـازه‌نـفس بــازار به‌حساب می‌آیند، تقریباً ۲۰ درصد کمتر از ماه قبل فروخته می‌شوند و قیمت آیفون 13 نسخه پایه با افت تقریباً ۱۰ درصدی از مرز ۴۰ میلیون پایین آمده است.
ردمی A1 پلاس شیائومی هم که یکی از گزینه‌های پیشنهادی در فهرست ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار است، هم‌اکنون سه میلیون و ۳۰۰ هزار تومان یعنی نیم‌میلیون کمتر از روزهای گذشته فروخته می‌شود.
پوکو X4 پرو یکی دیگر از میان‌رده‌های محبوب شیائومی است که گران‌ترین نسخه آن الان ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزش دارد و یک ماه قبل ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فروخته می‌شد.
ریزش قابل توجه قیمت گوشی‌های سامسونگ
ارزان‌ترین نسخه سامسونگ گلسکی A14 در عرض یک ماه گذشته یک میلیون ارزان شده و فروشنده‌های موبایل A14 نسخه ۶۴ گیگ را به‌جای شش میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هم‌اکنون پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.
گلکسی A34 و A54 تقریباً همزمان با A14 پا به بازار گذاشتند و حالا نسبت به روز گذشته قیمت هر کدام از آنها حدود ۲۰ درصد ریخته است.
قیمت گلکسی A34 نسخه ۱۲۸ گیگ با کاهش سه میلیون تومانی در هفته‌های اخیر به ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده و خرید گلکسی A54 نسخه ۲۵۶ گیگ درحال حاضر درحالی ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود است که فروشنده‌های موبایل حدود ۲۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از شما می‌گرفتند.

کاهش 10 میلیونی آیفون 13
مهدی عبقری با ابراز اینکه «همزمان با کاهش قیمت ارز در بازار غیررسمی شاهد افت قیمت موبایل در رده‌های گوناگون هستیم»، گفت: بازار تلفن همراه به دو قسمت بالای 600 دلار و زیر 600 دلار تقسیم می‌شود که موبایل زیر 600 از طریق بازار مبادله ارز و طلا (هر دلار 36500 تومان) تأمین ارز می‌شود. بنابراین قیمت نهایی این محصولات متناسب با این نرخ ارز تعیین می‌شود، این درحالی است که موبایل‌های بالای 600 دلار از طریق واردات یا از طریق صادرات خود وارد کشور می‌شوند که عملاً بر مبنای نرخ دلار تلگرامی قیمت‌گذاری آنها انجام می‌شود.
دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه با اشاره به اینکه در بازار زیر 600 دلار کاهش قیمت زیادی رخ نداده است چرا که قیمت‌ها در بازار مبادله طلا و ارز باثبات می‌باشد، این درحالی است که با افت قیمت ارز در بازار غیررسمی تأمین ارز در بازار مبادله روان‌تر خواهد شد، بر این اساس رقابت در بازار افزایش می‌یابد و با کاهش اختیاری سود قانونی واردکنندگان شاهد افت نسبی قیمت‌ها در بازار تلفن همراه زیر 600 دلار نیز خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در موبایل‌های بالای 600 دلار با توجه به ارتباط تنگاتنگ قیمت‌گذاری محصولات با دلار تلگرامی شرایط متفاوت است، گفت: بعد از ممنوعیت ورود آیفون 14 اکثراً مدل‌های رفرش و ری‌پک آیفون 13 به پایین از طریق رویه جدید واردات از محل صادرات خود وارد کشور می‌شود.
هم‌اکنون آیفون 13 از خط تولید خارج شده است اما به‌واسطه شرایطی که در تجارت خارجی کشور ایجاد شده است امکان واردات این دست از تلفن‌های همراه از گمرک فراهم شده است اما قیمت‌گذاری آنها بر مبنای دلار جعلی تلگرامی انجام می‌شود. به‌گفته عبقری، بعد از هشدارهای جدی که درخصوص مشکلات فنی این دسته از تلفن‌های همراه مطرح شد تقاضای عمومی برای این کالاها کاهش چشمگیری داشته و به همین دلیل قیمت در بازار نیز افت محسوسی داشته است، بر این اساس قیمت آیفون 13 پرومکس حدود 10 درصد و معادل 10 میلیون تومان کاهش یافته و آیفون 13 معمولی نیز حدود 20 درصد افت کرده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی