صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت - ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

فضای مجازی

کاسبان واقعی تحریم

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در صفحه خود نوشت: افشاگری معاون آقای همتی درباره ارائه اطلاعات محرمانه کشور نیازمند رسیدگی عاجل است. این دیگر ترک فعل نیست که با توجیه خلأ قانونی از کنار آن عبور شود بلکه یک ادعای شفاف و با ابعاد مشخص است که باید تا انتها دنبال و نتیجه آن به مردم اعلام شود.
یک فعال رسانه هم در صفحه شخصی خود با اشاره به لو دادن اطلاعات محرمانه کشور توسط همتی به صندوق بین اللملی پول نوشت: برای افشای اطلاعات محرمانه یک کشور به بیگانگان، چه مجازاتی باید در نظر گرفت؟
فائزه طلایی، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: همتی همش اصرار داشت به FATF بپیوندیم بنده خدا با چه زبونی می‌گفت بیاین اطلاعات محرمانه مالی کشور رو بدیم به دشمنانمون! گوش نکردین خودش خودجوش اطلاعات محرمانه‌مون رو داد به صندوق بین‌المللی پول!
فهیمه حاجی‌نصیری، یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود نوشت: معاون اقتصادی همتی فاش کرد همتی در ازای وامی که هرگز از صندوق بین‌المللی پول دریافت نکرد اطلاعات مهم محرمانه‌ای اعم از وضعیت ارزی و نرخ تورم را در اختیار صندوق قرار داده. مواردی که درباره آنها به مردم خودمان هم گزارش نمی‌داد و می‌گفت اینها محرمانه است!
محمدی یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص نوشته است: دولت روحانی به بهانه fatf و برجام هرچه خواستند به امنیت و منافع کشور و مقاومت ضربه زدند. بله اگر محاکمه شده بودند بدهکاران یک ملت جرأت ژست طلبکارانه را هم نداشتند.
محمدیسم، یکی از اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز در این باره می‌نویسد: با این خیانتی که همتی کرده تأیید صلاحیتش کردید؟! معاون خودش این فاجعه رو افشا کرده، الان نباید همتی محاکمه بشه؟! نذارید این خیانت فراموش بشه!!!
علی فرحزادی نیز در این باره نوشت: افشاگری معاون سابق بانک مرکزی از خیانت همتی به کشور چیز جدیدی نبود زاکانی تو مناظره انتخاباتی ۱۴۰۰ این موضوع رو مطرح کرد. شاید بیشترین کینه اصلاحات از زاکانی مربوط به همین موضوع باشه.
مصطفی رضایی، دیگر کاربر شبکه‌های اجتماعی نیز در این خصوص نوشت: دیروز زاکانی و امروز معاون وقت بانک مرکزی پرده از لو دادن اطلاعات محرمانه پولی و بانکی کشور توسط فرد بی‌کفایتی به نام همتی به IMF برداشتند. گویا ژنرال‌های دولت قبل نه‌تنها بی‌کفایت بلکه خیانتکار نیز بوده‌اند.

کاسبان واقعی تحریم
نوید مستفیضی هم در صفحه شخصی خود نوشت: همچنین معاون سابق بانک مرکزی در دوره همتی مدعیه که همتی به خاطر دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول اطلاعات محرمانه بانک مرکزی  رو لو داده اگر این ادعا درست باشه کاسبان واقعی تحریم شناخته میشن.

 

وضعیت فاجعه‌بار کشور در زمان تحویل دولت

حرف‌های تکان‌دهنده حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد‌مهدی ماندگاری درباره وضعیت فاجعه‌باری که روحانی کشور را تحویل داد روز گذشته در فضای مجازی بازنشر شد:
روزی که دولت را تحویل گرفتند چند بحران بزرگ وجود داشت؛
1. انبارهای اکثر استان‌های کشور خالی بود.
2. فروش نفت تا 200 هزار بشکه رسیده بود، آن هم پولش برنمی‌گشت.
3. روزی 500 کشته کرونا داشتیم، در حالی که دولت نه اجازه تولید واکسن را می‌داد نه وارد می‌کرد.
4. خزانه مملکت جارو شده بود.
5. همه 8 میلیارد دلار ارز ترجیحی که برای تأمین ارزاق داده بودند را مصرف کرده بود.
اما حالا با تلاش شبانه‌روزی (19 ساعت کار در روز) توانستیم؛
1. روزی یک و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم.
2. انبارهای کشور را پر از آذوقه کردیم.
3. 150 میلیون دز واکسن تولید و وارد کردیم و کرونا کنترل شد.
4. صدها کارخانه در همین چند ماه اول راه انداخته شد.
5. هفت میلیارد دلار پولمان را از کره‌جنوبی گرفتیم.
6. با شانگهای و کشورهای منطقه که میلیاردها دلار سود برای اقتصادمان دارد رابطه برقرار کردیم.
7. خط راهن جاده ابریشم را داریم تمام می‌کنیم.
دولت روحانی در جلسات خصوصی می‌گفت دولت رئیسی با این وضعیتی که ما درست کردیم به 40 روز هم نمی‌رسد و مجبور به تسلیم در برابر غرب خواهد شد.
آنها حالا از این همه کاری که دولت در این مدت انجام داده است بسیار عصبانی هستند.
(گویا بخش عمدی از شورش هرزگی در پاییز سال پیش هم به‌دلیل همین عصبانیت بوده است)
و در آخر اینکه مردم تا یک سال دیگر اثرات اقدامات زیرساختی اقتصادی دولت را سر سفره‌شان خواهند دید.

 

حقوق کارمندان را هم براساس قیمت ارز مرکز مبادله تعیین کنید

سید یاسر جبرائیلی در صفحه شخصی خود نوشت: کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در مصوبه‌ای دولت را مکلف کرده که قیمت‌گذاری محصولات اساسی را بر اساس قیمت ارز مرکز مبادله ارز و طلا تعیین کند، مشکلی نیست؛ منتهی حقوق کارگر و کارمند را هم بر اساس قیمت ارز مرکز مبادله ارز و طلا تعیین کنید.

 

اخبار کذب در خصوص
کانون صرافان

فرهاد چاره‌دان، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه شخصی خود درباره انتصاب افراد جدید در کانون عالی صرافان توسط بانک مرکزی نوشت: کذب است | ربطی به بانک مرکزی ندارد | دونفر از شورای‌عالی کانون به دلیل تخلفات گسترده و غیرقانونی کنار گذاشته شدند و دونفر دیگر در شورای‌عالی کانون اومدند، رأی‌گیری شده بین هفت نفر و این دو نفر جدید انتخاب شدند.

 

سهولت دسترسی
به ارز اربعین

رفتگر تایملاین، یکی از اکانت‌های صفحات مجازی نوشت: صبح رفتم بانک، کمتر از ده دقیقه ارز زیارتی اربعین رو گرفتم ولی هیچ وقت یادم نمیره زمان روحانی با چه فلاکتی از تو سوراخ دیوار به مردم ارز دادن و چه آبرویی از ایرانی جلوی اون همه ملت نرفت!
رضا غلامی، یکی دیگر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در این باره می‌نویسد: سیاست تأمین ارز زائران اربعین و اعلام زودهنگام آن، از کارهای قابل قدردانی بانک مرکزی است.

 

جلوی پوشاک قاچاق را بگیرید

فرهاد چاره‌دان، کاربر شبکه‌های اجتماعی در صفحه خود نوشت: واردات قاچاقی لباس‌های دست دوم اروپایی به ایران | حدود 3 میلیارد $ پوشاک خارجی به ایران قاچاق می‌شود که کمر صنعت پوشاک تولیدی ایرانی را خم می‌کند | خروج 3 میلیارد $ از ایران برای این موارد یعنی ناترازی ارزی کشور | یا واردات پوشاک را گمرکی و به‌صرفه کنید یا جلوی قاچاق آن را بگیرید

 

سهم دهک‌های پردرآمد از یارانه بنزین بیشتر است!

سجاد طاهری، خبرنگار اقتصادی در صفحه شخصی خود نوشت: دهک‌های پردرآمد بیشترین بهره را از یارانه‌ها می‌برند، همان‌طور که دهک دهم ۱۷.۵ برابر دهک اول سهم از یارانه بنزین دارد و حتی ۴۵ درصد از خانوارهای کشور خودرویی ندارند که از یارانه بنزین سهم داشته باشند. عملاً هر کس داراتر باشد یارانه بیشتری نصیبش می‌شود.

 

رشد 15 درصدی درآمد سرانه ایرانیان

سید مصطفی موسوی‌نژاد، کارشناس مسائل اقتصادی در صفحه شخصی خود نوشت: درآمد سرانه ایرانیان در دولت سیزدهم حدود ۱۵درصد رشد کرد. درآمد سرانه ایرانیان در دو سال اخیر براساس داده‌های مرکز آمار: سال 1399: 8 میلیون و 360 هزار تومان؛ سال 1401: 9 میلیون و 586 هزار تومان

جستجو
آرشیو تاریخی