تمایل بیش از 40 کشور برای پیوستن به بریکس

نشست بین‏المللی بریکس که این هفته در آفریقای جنوبی برگزار می‏شود، مرکز توجه کشورهایی است که از بلوک‏های تحت رهبری غرب خسته و درمانده شده‏اند.
رویترز به نقل از مقامات آفریقای جنوبی گزارش داد که بیش از 40 کشور برای پیوستن به برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی در بلوک بریکس به عنوان جایگزینی برای گروه‏های بین‏المللی تحت رهبری غرب ابراز علاقه کرده‏اند.
به گزارش «ایران اقتصادی» از وبگاه بیزنِس اینسایدِر، آفریقای جنوبی از امروز سه‏شنبه تا پنجشنبه میزبان پانزدهمین نشست سران بلوک بریکس در ژوهانسبورگ است. گروه بریکس در حال بررسی موضوع پذیرش سایر کشورها در ائتلاف خود، در این نشست است.
به گزارش رویترز، از میان کشورهایی که برای پیوستن به بریکس ابراز علاقه کرده‏اند، حدود 24 کشور به صورت رسمی این درخواست را ارائه داده‏اند تا به گروهی بپیوندند که یک‏چهارم تولید ناخالص داخلی جهان را در اختیار دارد.
آفریقای جنوبی فهرستی از نامزدهای جدید بلوک بریکس را منتشر نکرده است؛ اما برخی از کشورهای علاقه‏مند برای پیوستن به این بلوک اقتصادی عبارت‏اند از ایران و ونزوئلا که درگیر تحریم‏های شدید هستند، بزرگ‏ترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا یعنی اندونزی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی.
قصد کشورها از پیوستن به بریکس فقط ایجاد تنوع و دنیای چند‏قطبی‏تر نیست.
با این حال، گروه بریکس با چالش‏هایی روبه‏رو است که رقابت دیرین میان چین و هند، رکود اقتصادی چین و جنگ روسیه و اوکراین از آن جمله‏اند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‏جمهور روسیه، به صورت حضوری در نشست بریکس شرکت نمی‏کند؛ زیرا آفریقای جنوبی یکی از اعضای دادگاه کیفری بین‏المللی است که برای پوتین حکم صادر کرده است و در صورت حضور وی در نشست مجبور به دستگیری او خواهد شد.
فریدین افزود: بلوک بریکس رهبر دوفاکتو ندارد و همین امر باعث می‏شود در مقایسه با بلوک‏های تحت رهبری غرب مانند گروه 7 انسجام کمتری داشته باشد.
جیم اونیل (Jim O'Neill)، اقتصاددان سابق گلدمن ساکس، اصطلاح «بریک» را در سال 2001 میلادی ابداع کرد. اولین نشست این بلوک در سال 2009 میلادی برگزار شد و آفریقای جنوبی در سال 2011 میلادی به آن پیوست و گروه «بریکس» را تشکیل داد.
این گروه در سال 2015 میلادی بانک توسعه جدید واقع در شانگهای را تاسیس کرد. به استناد وبگاه این بانک، بریکس تا کنون 32.8 میلیارد دلار بودجه برای 96 طرح توسعه در کشورهای عضو تصویب کرده است. به غیر از پذیرش اعضای جدید گروه، موضوع «دلارزدایی» نیز در دستور کار نشست سران این بلوک خواهد بود و کشورها درباره افزایش تجارت به ارز محلی تبادل نظر خواهند کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی