صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و یک - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و یک - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۳

ادغام 36 بانک در3 بانک

36 بانک تجاری و تخصصی کشور تبدیل به سه بانک تخصصی مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن شده و 6 بانک تجاری نیز با نام‏های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات و رفاه کارگران فعالیت خود را ادامه دادند

طی روزهای گذشته، بخش‏هایی از کتاب تاریخ بانکداری اسلامی در ایران را بررسی و منتشر کردیم. کتاب نحوه ورود بانکداری به ایران در سال‏های قبل از انقلاب را شرح داده و بیان شده که چگونه اروپایی‏ها و انگلیسی‏ها توانستند با رشوه و فریب کاری، امتیازات بزرگی را از شاهان و صاحبان قدرت دوره‏های گذشته ایران بگیرند. در بحث فعالیت بانک‏ها پس از انقلاب اسلامی ایران نیز به موضوع بانکداری بدون ربا پرداخته شد و اینکه چگونه بانکداری به سمت اسلامی شدن حرکت کرد. در شماره امروز نیز مباحثی درباره ادغام بانک‏ها و تشکیل چند بانک در کشور در سال‏های پس از انقلاب، توضیح داده شده است.

دلایلی که در لایحه ادغام بانک‏ها در ضرورت انجام این کار ذکر می‏شود به شرح زیر است:
هزینه‏های پرسنلی و اداری (هزینه‏های غیربهره‏ای) بسیار بالا است.
تداوم روند موجود و تعداد بالای بانک‏ها و شعبه‏های آنها باعث اتلاف منابع می‏شود.
برخی از بانک‏ها از راه‏های نامعقول سود زیادی کسب می‏کنند که نشان‏دهنده ضرورت انحلال و ادغام آنهاست.
گروهی از بانک‏ها با کسری منابع مواجه‏اند و از طریق خلق اعتبار و وام این کسری را برطرف می‏کنند.
بانک مرکزی با وجود این تعداد بانک، عملاً قدرت اینکه بتواند این بانک‏ها را اداره و سیاست‏های پولی را اجرا کند، ندارد.
در نهایت و پس از جمع‏بندی، نظام بانکی برای اجرای ادغام بانک‏ها چهار ایده یا نوع از ادغام را مطرح می‏کند:
حالت اول این است که کشور دارای سیستم تک بانکی شود؛ یعنی در کل کشور یک بانک با عنوان بانک ملی یا بانک ایران با تعداد شعبه‏های مورد نیاز وجود داشته باشد. استدلال طرفداران این ایده این بود که وقتی تمام بانک‏ها دولتی بوده و مالکیت تمام بانک‏های ایرانی در اختیار دولت است، لزومی به تعدد بانک‏ها نیست و کشور کلاً باید یک عنوان بانک با یک نام مشخص داشته باشد.
حالت دومی که مطرح می‏شود، سیستمی با دو بانک است. استدلال حامیان این طرح این بود که چون کار بانک‏های تجاری و تخصصی با یکدیگر متفاوت است، نمی‏توان تمام امور بانکی را با یک بانک پیش‏برد، بلکه باید یک بانک تجاری و یک بانک تخصصی داشته باشیم.
حالت سوم که در راستای پیشنهاد دوم مطرح می‏شود، این است که باید دو نوع بانک تجاری و تخصصی داشت؛ اما از آنجا که فعالیت‏های تخصصی و توسعه‏ای بسیار گسترده است و یک بانک برای تمام فعالیت‏های تخصصی کافی نیست، باید یک بانک تجاری و دو بانک تخصصی داشت. طرفداران این ایده معتقد بودند همه بانک‏های تجاری باید ادغام و تبدیل به یک بانک شوند و در کنار آن، دو بانک تخصصی، یکی با عنوان کشاورزی و دیگری با عنوان صنایع و معادن فعالیت کنند.
حالت چهارم که در نهایت به‏عنوان طرح نهایی نیز تصویب و اجرا شد، این بود که چند بانک تجاری و چند بانک تخصصی داشته باشیم؛ به طوری که همه بانک‏ها در 6 بانک تجاری و 3 بانک تخصصی ادغام شوند. در این حالت همه بانک‏های استانی که کارکرد محلی و منطقه‏ای داشتند نیز در همین بانک‏های تخصصی و تجاری ادغام شدند.
هدف از انتخاب حالت چهارم به‏عنوان مدل مصوب این بود که با افزایش تعداد بانک‏ها، رقابتی میان بانک‏ها شکل می‏گیرد که وجود این رقابت منجر به ارائه خدمات بهتر ازسوی بانک‏ها خواهد شد؛ ضمن اینکه به‏دلیل بالا بودن تعداد نیروی کار، مشکلی تحت عنوان بیکار شدن کارکنان بانک‏ها به‏صورت ناگهانی نیز تشدید نخواهد شد. در نهایت، این طرح از سوی شورای عالی بانک‏ها تهیه و در تاریخ 25 مهرماه 58 در دهمین جلسه مجمع عمومی بانک‏ها تصویب و از 28 آذرماه 58 اجرا شد. قرار شد چند بانک فعالیت‏های خود را ادامه داده و مابقی بانک‏ها ادغام شوند؛ براین اساس، بانک‏های ملی، سپه و رفاه کارگران بدون هیچ تغییری به فعالیت‏های خود ادامه داده و بانک‏های تجارت و ملت از ادغام چند بانک ایجاد شوند و بانک صادرات در تهران به همین نام فعالیت خود را ادامه دهد، اما شعب بانک صادرات در استان‏ها در بانک‏های گسترش استان‏ها که بانک‏هایی محلی بودند، ادغام و بانک استان تشکیل شود. (البته بعداً این بانک‏ها نیز در بانک صادرات ادغام شدند). بنابراین، 36 بانک تجاری و تخصصی کشور تبدیل به سه بانک تخصصی مسکن، کشاورزی و صنعت و معدن شده و 6 بانک تجاری نیز با نام‏های ملی، سپه، ملت، تجارت، صادرات و رفاه کارگران فعالیت خود را ادامه دادند.
هنوز بیست روز از تصویب لایحه ادغام بانک‏ها نگذشته که دولت موقت بازرگان در تاریخ چهاردهم آبان ماه 58 استعفا می‏دهد. به تبع استعفای دولت، مولوی از بانک مرکزی و اردلان نیز وزارت اقتصاد را رها می‏کنند. در میان اعضای شورای انقلاب که در آغاز پنج نفر بودند و بعدها به حدود پانزده نفر افزایش یافتند، ابوالحسن بنی‏صدر همزمان عهده‏دار سرپرستی وزارتخانه‏های امور خارجه و اقتصاد و دارایی می‏شود. چند روز بعد در تاریخ 24 آبان 58، بنی‏صدر در کسوت سرپرست وزارت اقتصاد، دوست خود علیرضا نوبری را به‏عنوان رئیس کل بانک مرکزی معرفی می‏کند. فریدون اصفهانی سرپیشخدمت رئیس کل بانک مرکزی در آن ایام، درباره ورود نوبری به بانک مرکزی می‏گوید: «چند روزی از رفتن دکتر مولوی از بانک مرکزی می‏گذشت که یک جوان که شلوار لی به پا داشت، به همراه دو نفر دیگر وارد دفتر رئیس کل بانک مرکزی شدند. از دیدن جوانی با این ظاهر و لباس در دفتر رئیس کل تعجب کردم. چند دقیقه بعد، به من گفتند که رئیس کل جدید آمده و من باید به دفتر او بروم. وقتی وارد اتاق رئیس کل بانک مرکزی شدم، متوجه شدم همان جوانی که شلوار لی به پا داشت، آقای نوبری رئیس کل جدید بانک مرکزی است.
بعد از طی سه مرحله ملی شدن بانک‏ها، تصویب لایحه اداره امور بانک‏ها و ادغام بانک‏ها طی سال 58 و به فواصل زمانی بسیار کوتاه از یکدیگر، عملاً شکل و شمایل بانک‏ها در ایران با تغییرات محسوسی مواجه شد؛ تغییراتی که تمام آنها در راستای ایجاد تغییر در نظام بانکی ایران و با توجه به شرایط جدید انقلاب اسلامی و تحولات رخ‏داده در کشور بود. چهارمین مرحله‏ای که در راستای ایجاد تغییرات در نظام بانکی کشور رخ داد، برقراری سود تضمین شده برای سپرده‏ها و کارمزد برای تسهیلات اعطایی بود. این تصمیم بعد از استعفای دولت موقت و در زمان سرپرستی بنی‏صدر بر وزارت اقتصاد و ریاست نوبری بر بانک مرکزی اتخاذ شد؛ اقدامی که می‏توان ابوالحسن بنی‏صدر را یکی از مبتکران آن دانست. ایده این طرح از آنجا مطرح شد که اقتصاددانان و کارشناسان نظام بانکی از همان سال 58 در مباحث مطرح شده با یکدیگر با این مسأله مواجه بودند که اگر قرار است به مردم بگوییم در بانک سپرده‏گذاری کنید، مردم باید بدانند قرار است چه چیزی به ازای این سپرده‏گذاری دریافت کنند. بنابراین، در همان مقطع زمانی و در خلال مباحث موجود این موضوع مطرح شد که باید سود تضمین شده‏ای برای سپرده‏های سرمایه‏گذاری در نظر گرفته شود. از همان سال 58 تعیین شد تا به سپرده‏های ثابت و پس‏انداز سودی به‏عنوان حداقل سود تضمین شده پرداخت شود؛ براین اساس، سود سپرده ثابت 8.5 درصد و سود سپرده‏های پس‏انداز 7 درصد تعیین شد و قرار شد از سایر اقدامات و فعالیت‏های بانکی نیز کارمزد دریافت شود. با تصویب و اجرای طرح «برقراری سود تضمین شده» کلاً دو نرخ سود تحت عنوان سود 8.5 و 7 درصد متولد شد.
بر این اساس در ظاهر ماجرا و در راستای زدودن ربا از نظام بانکی ایران، بهره از سال 58 حذف و گفته شد هزینه‏های بانک باید از طریق کارمزدهای دریافتی تأمین شود. حتی اقداماتی از قبیل پرداخت تسهیلات چهاردرصدی برای خرید، ساخت و تعمیر مسکن تحت تأثیر این ایده برای مقطعی اجرایی شد؛ موضوعی که البته هرگز به فرجام نرسید. وقتی پرداخت سود تضمین شده برقرار شد، استدلال مطرح کنندگانش این بود که چون بهره در اسلام تحریم شده، طبیعتاً باید حذف شود؛ اما سود در اسلام حلال است و باید به سمتی برویم که سود جایگزین بهره شود، ازاین رو و در شرایط فعلی باید سود تضمین شده را جایگزین بهره کرد. بانک‏ها برای تجهیز منابع خود نیازمند سپرده‏گذاری هستند و سپرده‏گذاران برای سپرده‏گذاری در بانک‏ها باید از انگیزه کافی برخوردار باشند. در نهایت، اجرای سود تضمین شده با این استدلال‏ها از سال 58 اجرایی و تا سال 60 نیز ادامه داشت. از همان ابتدای اجرای این طرح اعتراض‏هایی نسبت به آن وجود داشت، اعتراض‏هایی که کاملاً درست و منطقی به نظر می‏رسید. کانون اسلامی بانک مرکزی یکی از نهادهایی بود که از ابتدای اجرای این طرح نسبت به آن معترض شد. آنها در روزنامه اطلاعات به تاریخ پنجم اسفندماه سال 59، اعتراض شدیدی را نسبت به اجرای سود تضمین شده اعلام داشتند. براساس متن منتشرشده از سوی کانون اسلامی بانک مرکزی، سود تضمین شده روش مناسبی برای حذف ربا از نظام بانکی نبوده و این سود عملاً همان بهره است و فقط عنوان آن تغییر کرده است. در کنار اعتراض کانون اسلامی بانک مرکزی، یکی از عواملی که منجر به حذف سود تضمینی شد، اعتراضات شکل گرفته در حوزه‏های علمیه بود. بسیاری از حوزویان نیز مانند اعضای کانون اسلامی بانک مرکزی معتقد بودند این موضوع از نظر شرعی درست نبوده و تفاوتی با بهره ندارد. ریاست نوبری بر بانک مرکزی که از پاییز 58 آغاز شده، چیزی حدود یک سال و نیم به طول می‏انجامد. در 10 ماه ابتدای ریاست نوبری در بانک مرکزی و تا آغاز جنگ، اجرای سیاست‏های اقتصادی بر اساس نظریه توسعه‏گرایانه ادامه داشت؛ اما در نیمه اول سال 59 با پایان یافتن مراحل ادغام بانک‏ها و بازگشت اعتماد نسبی به سیستم بانکی، سپرده‏های بخش خصوصی افزایش می‏یابد؛ به طوری که 69 درصد از افزایش این سپرده‏ها در سال 59 مربوط به نیمه اول این سال بود. از تیرماه 59 پرداخت وام مسکن در شهرهای بزرگ از جمله تهران محدود شد و اعطای وام‏های خرید مسکن از بانک‏های تجاری به بانک‏های تخصصی مسکن و ساختمان انتقال یافت.
با اطلاع نوبری از خلع بنی صدر از مقام ریاست جمهوری، به‏دلیل نزدیکی به بنی صدر، وی به طور ناگهانی و زودتر از بنی صدر از کشور خارج می‏شود. پس از پایان دوره ریاست نوبری در بانک مرکزی، نوربخش که در مهرماه 59 معاون وزیر اقتصاد شده بود در 23 خردادماه 60 رئیس کل بانک مرکزی می‏شود. نوربخش ورود خود به بانک مرکزی را چنین توصیف می‏کند: «من وارد اتاقی شدم که کسی در آن نبود تا به من خوشامد بگوید و وضعیت را برای من تشریح کند. دفتر کار در خیابان فردوسی بود. من وارد اتاق شدم. پشت میز رفتم. کشو را که باز کردم، چند فشنگ در آن دیدم. همچنین در سقف هم جای یک گلوله دیده می‏شد که علت آن مشخص نبود. به هر حال، در آن زمان رئیس بانک مرکزی پیشین نبود که کار را به من تحویل دهد، تنها یک معاون ارزی بود و از آنجایی که او هم از دوستان نزدیک آقای نوبری بود، یا گرفتار شده یا اینکه فرار کرده بود. در نتیجه، من خودم باید از مدیران و سایر معاونان امور را تحویل می‏گرفتم و تنظیم می‏کردم. بعد از خلع بنی صدر از ریاست جمهوری و جایگزینی نوربخش به جای نوبری، با توجه به افزایش اعتراضات به تداوم اجرای سود تضمین شده، این روش در سال 60 کنار گذاشته شد و دولت در قانون بودجه سال 60 موظف می‏شود تا ظرف مدت شش ماه مطالعات و بررسی‏های لازم را برای تدوین پیش‏نویس لایحه عملیات بانکداری بدون ربا انجام و لایحه مذکور را تقدیم مجلس کند. در واقع، مخالفت‏ها با موضوع سود تضمین شده و کنار گذاشتن آن را می‏توان مقدمه‏ای برای تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا دانست. چنانچه در تبصره 54 قانون بودجه سال 60 صراحتاً آمده که دولت موظف است از تاریخ تصویب این قانون برای حذف ربا از سیستم بانکی و اصلاح سیستم بانکی در اسرع وقت مطالعات لازم را انجام داده و لایحه مربوطه را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کند. به هر حال، این مطالعات و بررسی‏ها و تقدیم لایحه نباید از شش ماه تجاوز کند. بعد از تصویب قانون بودجه سال 60 بود که دولت براساس تبصره 54 این قانون مقدمات تدوین و تهیه لایحه قانون عملیات بانکی بدون ربا را آغاز کرد. در این راستا، دو گروه مطالعاتی به طور همزمان در وزارت اقتصاد و بانک مرکزی شروع به فعالیت می‏کنند. نتایج مطالعات این دو گروه نیز در جلساتی با حضور آیت‏الله مهدوی کنی و آیت‏الله غلامرضا رضوانی به‏عنوان نمایندگان امام(ره) بررسی می‏شود. تدوین لایحه عملیات بانکی بدون ربا بعد از ملی کردن بانک‏ها، تصویب لایحه اداره امور بانک‏ها، ادغام بانک‏ها و تعیین سود تضمین شده پنجمین اقدام نظام اسلامی در راستای اسلامی کردن بانکداری ایران بود؛ به نحوی که پیش‏نویس این لایحه به شورای پول و اعتبار رفته و مورد بررسی قرار می‏گیرد. مهم‏ترین مرحله شکل‏گیری قانون عملیات بانکی بدون ربا را می‏توان مذاکرات شورای پول و اعتبار دانست، مذاکراتی که از سال 60 و به محض گنجاندن این موضوع در قانون بودجه سال 60 آغاز و تا سال 62 یعنی زمان حضور این لایحه در مجلس ادامه دارد. براساس مذاکرات شورای پول و اعتبار و مباحث شکل گرفته در جلسات 444، 442، 440، 438، 436 و 435 این شورا، سرانجام لایحه نهایی عملیات بانکی بدون ربا ازسوی شورای پول و اعتبار تدوین می‏شود. عمده مباحث مطرح شده در جلسات شورای پول و اعتبار که منجر به تدوین لایحه عملیات بانکداری بدون ربا می‏شود، به شرح ذیل است:
وظایف بانک مرکزی در بانکداری بدون ربا
تفاوت بین بهره و ربا
چگونگی حذف بهره و تعیین نرخ سود
رابطه بین بانک مرکزی و بانک‏ها
قرض‏الحسنه، مضاربه و مشارکت
آخرین گام از اقدامات جمهوری اسلامی ایران در راستای زدودن ربا از نظام بانکی کشور و استقرار نظام بانکی عاری از ربا تا قبل از سال 62 را می‏توان مذاکرات مجلس برای تصویب قانون بانکداری بدون ربا دانست. در نهایت، در تاریخ 15 اردیبهشت ماه سال 61، وزارت امور اقتصادی و دارایی لایحه عملیات بانکی بدون ربا را به دولت ارائه می‏دهد. این لایحه در 19 اردیبهشت ماه همان سال در هیأت وزیران تصویب و دو روز بعد یعنی در 21 اردیبهشت ماه سال 61 تقدیم مجلس می‏شود. بعد از تقدیم لایحه به مجلس، کمیسیونی تحت عنوان کمیسیون ویژه بانکداری در مجلس تشکیل شده و نمایندگان علاقه‏مند به این موضوع دراین کمیسیون عضو می‏شوند. شور اول در تاریخ 18 بهمن ماه سال 61 تشکیل شده و با انجام اصلاحاتی در لایحه برای شور دوم به صحن علنی مجلس می‏رود. لایحه‏ای که در 5 فصل و 27 ماده تدوین شده است، در جلسات متعدد مجلس شورای اسلامی بررسی می‏شود؛ بررسی‏هایی که متن آنها در روزنامه رسمی شماره‏های 11074، 11164، 11167، 11171، 11178، 11179، 11246 موجود است. براساس مشروح این جلسات، عمده مباحث شکل گرفته در آن، درباره جزئیات و بررسی عقود مختلف بوده است. نکته‏ای که اینجا وجود دارد این است که وقتی قرار است این لایحه تصویب و تبدیل به قانون شود، سعی شده تا یک سری عقود یعنی قراردادها در تجهیز و تخصیص منابع بانکی جایگزین بهره شوند. این لایحه سرانجام در جلسه علنی روز سه‏شنبه 8 شهریورماه 62 به تصویب نهایی رسیده و در دهم شهریورماه با اعمال تغییراتی جزئی مورد تأیید شورای نگهبان قرار می‏گیرد. قانونی که عملاً بعد از دهم شهریورماه سال 62 قابلیت اجرا دارد، اما اجرای آن براساس درخواست بانک مرکزی از ابتدای سال 63 آغاز می‏شود. روایت اسدالله امیراصلانی معاون وقت امور بانکی وزارت اقتصاد و نماینده وزارت اقتصاد در شورای عالی بانک‏ها از مرحله تدوین تا تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا جالب است. امیراصلانی دراین باره می‏گوید: «براساس ماده 22 لایحه قانونی اداره امور بانک‏ها، از طرف شورای عالی بانک‏ها مأمور شدم تا لایحه عملیات بانکی بدون ربا را تهیه و به دولت ارائه دهم. در این خصوص، کمیته‏ای از وزارت امور اقتصادی و دارایی مرکب از فقهای عظام حضرت آیت‏الله مهدوی کنی، حضرت آیت‏الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی و اقتصاددانانی چون آقایان دکتر ایرج توتونچیان و دکتر کاظم صدر و از بانکدارها نیز افرادی مانند آقایان عظیمی نوبر مدیرعامل وقت بانک ملت و احمد حاتمی یزد مدیرعامل وقت بانک تجارت و تعدادی از مدیران دیگر به اقتضای موضوع و تخصص آنها در کنار محمد حیاتی مشاور وزیر اقتصاد در امور حقوقی و یکی از فعالان بازار به نام حاج آقای انصارین و... تشکیل و عهده‏دار بررسی روش‏های عملیاتی بانکداری بدون ربا شد. با توجه به شرایط دوران اول انقلاب و مسائل مختلف و متراکم اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، فرصتی مناسب برای مطالعه و تدوین یک قانون جامع بانکداری وجود نداشت؛ لذا فرض این کمیته بر این اصل استوار بود که قانون پولی و بانکی کشور که بر مبانی کارشناسی و مطالعه تطبیقی قوانین بانکی کشورهای مختلف تدوین شده، می‏تواند همچنان امور بانکی کشور را اداره کند و فقط باید بهره از این قانون حذف و روش‏های دیگری که بتواند نقش بهره را در جذب منابع و اعطای تسهیلات ایفا کند، جایگزین شود. بر این مبنا، کمیته روش‏ها و تکنیک‏های قانون عملیات بانکی بدون ربا را پس از شش ماه بررسی، توسط گروهی مرکب از ایرج توتونچیان و بنده به سیاق ادبیات بانکی تحریر و به‏صورت لایحه به دولت و مجلس شورای اسلامی دوره اول تقدیم کرد. تبیین حضرت آیت‏الله رضوانی در جلسات شورای عالی بانک‏ها و شورای پول و اعتبار و هیأت دولت کمک بسیار مؤثری در پیشبرد این لایحه به شمار می‏رفت. قبل از لایحه دولت، طرحی در خصوص حذف بهره توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده بود که لایحه دولت به فاصله کوتاهی پس از آن ارائه شد.هیأت رئیسه مجلس، کمیسیون خاصی را به نام «کمیسیون ویژه حذف بهره» با 15 نفر عضو تشکیل داد که بعضاً افراد بیشتری از نمایندگان به علت اهمیت و جذابیت موضوع در جلسات این کمیسیون شرکت می‏کردند.

 

بــــرش

دوره ریاست نوربخش در بانک مرکزی
پس از پایان دوره ریاست نوبری در بانک مرکزی، نوربخش که در مهرماه 59 معاون وزیر اقتصاد شده بود در 23 خردادماه 60 رئیس کل بانک مرکزی می‏شود. نوربخش ورود خود به بانک مرکزی را چنین توصیف می‏کند: «من وارد اتاقی شدم که کسی در آن نبود تا به من خوشامد بگوید و وضعیت را برای من تشریح کند. دفتر کار در خیابان فردوسی بود. من وارد اتاق شدم. پشت میز رفتم. کشو را که باز کردم، چند فشنگ در آن دیدم. همچنین در سقف هم جای یک گلوله دیده می‏شد که علت آن مشخص نبود. به هر حال، در آن زمان رئیس بانک مرکزی پیشین نبود که کار را به من تحویل دهد، تنها یک معاون ارزی بود و از آنجایی که او هم از دوستان نزدیک آقای نوبری بود، یا گرفتار شده یا اینکه فرار کرده بود. در نتیجه، من خودم باید از مدیران و سایر معاونان امور را تحویل می‏گرفتم و تنظیم می‏کردم.

 

بــــرش

مخالفت بانک مرکزی با سود تضمین شده
کانون اسلامی بانک مرکزی یکی از نهادهایی بود که از ابتدای اجرای این طرح نسبت به آن معترض شد. آنها در روزنامه اطلاعات به تاریخ پنجم اسفندماه سال 59، اعتراض شدیدی را نسبت به اجرای سود تضمین شده اعلام داشتند. براساس متن منتشرشده از سوی کانون اسلامی بانک مرکزی، سود تضمین شده روش مناسبی برای حذف ربا از نظام بانکی نبوده و این سود عملاً همان بهره است و فقط عنوان آن تغییر کرده است. در کنار اعتراض کانون اسلامی بانک مرکزی، یکی از عواملی که منجر به حذف سود تضمینی شد، اعتراضات شکل گرفته در حوزه‏های علمیه بود. بسیاری از حوزویان نیز مانند اعضای کانون اسلامی بانک مرکزی معتقد بودند این موضوع از نظر شرعی درست نبوده و تفاوتی با بهره ندارد. ریاست نوبری بر بانک مرکزی که از پاییز 58 آغاز شده، چیزی حدود یک سال و نیم به طول می‏انجامد. در 10 ماه ابتدای ریاست نوبری در بانک مرکزی و تا آغاز جنگ، اجرای سیاست‏های اقتصادی بر اساس نظریه توسعه‏گرایانه ادامه داشت؛ اما در نیمه اول سال 59 با پایان یافتن مراحل ادغام بانک‏ها و بازگشت اعتماد نسبی به سیستم بانکی، سپرده‏های بخش خصوصی افزایش می‏یابد؛ به طوری که 69 درصد از افزایش این سپرده‏ها در سال 59 مربوط به نیمه اول این سال بود. از تیرماه 59 پرداخت وام مسکن در شهرهای بزرگ از جمله تهران محدود شد و اعطای وام‏های خرید مسکن از بانک‏های تجاری به بانک‏های تخصصی مسکن و ساختمان انتقال یافت.

جستجو
آرشیو تاریخی