صادرات سالانه ۱۰۰ هزارتن ماهی گرمابی

ایران رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی در جهان را به خود اختصاص داده است

هما همت‌خواه
روزنامه نگار

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی از صادرات سالانه ۱۰۰ هزارتن ماهی گرمابی به کشورهای عربی خبرداد و گفت: ایران رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی جهان را داراست.
«علی الویری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایران اقتصادی درباره وضعیت تولید ماهیان گرمابی افزود: طبق آمارهای جهانی، ایران بعد از کشورهای ژاپن و چین رتبه سوم تولید ماهیان گرمابی شامل ماهی آمور (سفید پرورشی) ماهی کپور معمولی، ماهی فیتوفاگ (آزاد پرورشی) و ماهی فیتوفاگ پی دی اف PDF (ماهی آزاد سرگنده) را داراست.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ هزارتن از ماهی گرمابی صادراتی ما به کشور عراق و ۲۰ درصد باقیمانده به دیگر کشورهای عربی صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه صادرات هر ساله از ۶ ماهه دوم سال شورع می‌شود، اضافه کرد: یکی از مشکلات این بخش، صادرات ماهیان گرمابی تنها به کشورهای عراق و عربی است زیرا هرگونه لغو قرارداد یا نوسان در صادرات از سوی این کشورها می‌تواند صادرات ما را با مشکل جدی روبه‌رو کند. وی اظهار داشت: اکنون سالیانه حدود ۲۰۰ هزار تن انواع ماهی کپور در کشور تولید می‌شود که از این میزان نزدیک ۱۰۰ هزار تن به مصرف داخلی و ۱۰۰ هزار تن به کشورهای هدف از جمله عراق و برخی کشورهای عربی صادر می‌شود. به گفته وی، اکنون در کشور 6 هزار و 700 مزرعه و استخر پرورش ماهیان گرمابی به وسعت ۵۰ هزار هکتار موجود است که حدود ۲۰ هزار نفر در این مزارع مشغول به کار هستند و بخش عمده این استخرها به صورت آب‌بندان و سدهای خاکی هستند و استخر پرورش بتنی نداریم. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی گفت: عمده پرورش ماهیان گرمابی (کپورماهیان) مربوط به استان‌های خوزستان، مازندران، گیلان و گلستان است مابقی استان‌های کشور هم به اندازه یکی از استان‌های نامبرده تولید دارند. وی درباره قیمت‌گذاری ماهیان گرمابی گفت: امروز ماهیان گرمابی نسبت به سایر آبزیان قیمت پایینی دارند، به طور مثال قیمت انواع ماهی کپور بین ۶۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت دارد درصورتی که قیمت سایر محصولات پروتئینی همچون گوشت مرغ و گوشت قرمز گوسفندی نرخی بالاتر از این محصول را دارند. وی با بیان اینکه ماهیان گرمابی به صورت تازه خوری و فیله فراوری شده مورد استفاده قرار می‌گیرند، افزود: در بحث صنایع فراوری ماهیان گرمابی از شرایط خوبی برخوردار هستیم به طوری که کارخانجات قوی در این بخش فعالیت دارند زیرا این ماهی برای ۶ ماهه اول سال نیز در بازار موجود است (زیرا ماهی گرمابی ۶ ماهه اول پرورش و در ۶ ماهه دوم روانه بازار می‌شود). الویری براین باور است که با توجه به افزایش قیمت اکثر محصولات پروتئینی در کشور، با افزایش تولید و عرضه مناسب قیمتی ماهیان گرمابی می‌توان بازار محصولات پروتئینی را کنترل کرد بنابراین باید این مهم مورد توجه تصمیم‌گیران قرار گیرد. به گفته وی، پیش از این تولیدکنندگان ماهی گرمابی بین ۲۵ تا ۳۰ درصد سود داشتند اما با توجه به شرایط فعلی کشور، میزان سود این بخش برای تولیدکنندگان به ۱۰ تا ۱۵ درصد رسیده است اما تولیدکنندگان تلاش دارند قیمت‌ها به گونه‌ای باشد که مردم بتوانند این محصول پروتئینی ارزشمند را با قیمت مناسب تهیه و مصرف کنند. وی درباره سرانه مصرف آبزیان در کشور گفت: علت اصلی کاهش مصرف آبزیان در کشور فرهنگ مصرف و کاهش توان خرید مردم است که باید در این خصوص اقدامات لازم انجام شود تا مصرف این محصولات فرهنگ‌سازی شود. وی اضافه کرد: قیمت ماهیان دریایی بالاست اما قیمت ماهیان گرمابی و سردآبی پرورشی کماکان از وضعیت خوبی برخوردار است و چندان گران نیست که مردم نتوانند از این محصولات ارزشمند استفاده نکنند.
الویری تصریح کرد: درحال حاضر سرانه مصرف آبزیان در جهان بین ۲۷ تا ۳۰ کیلوگرم است اما در کشور ما به نظر می‌رسد این رقم کمتر ازیک سوم مصرف جهانی باشد. مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان گرمابی درباره مصرف خوراک آبزیان در استخرهای پرورش ماهیان گرمابی گفت: تولیدکنندگان ما ۳ سال گذشته غذای کارخانجات صنعتی را کم استفاده می‌کردند به طوری که غلات را خودشان در مزارع آسیاب و ترکیب می‌کردند که توجیه اقتصادی نداشت اما امروزه تولیدکنندگان ماهیان گرمابی برای تغذیه آبزیان خود از خوراک آبزیان فراوری شده استفاه می‌کنند زیرا از کیفیت بالاتر و قیمت مناسبی برخوردار است و این مورد استقبال تولیدکنندگان داخلی قرار دارد. وی ادامه داد: طبق آمارها اکنون ۹۰ درصد تولیدکنندگان غذا و مکمل‌های صنعتی کارخانجات را استفاده می‌کنند.
وی درباره تولید ماهی تیلاپیا گفت: اخیراً ماهی تیلاپیا به عنوان پنجمین ماهی تولیدی در دسته ماهیان گرمابی قرار دارد که مجوز تولید آن برای پنج استان کشور از جمله استان‌های قم، یزد، سمنان، خراسان شمالی، اصفهان تولید می‌شود. وی اظهار داشت: ماهی تیلاپیا علاوه براینکه قیمت مناسبی دارد با تراکم بیشتری می‌توان پرورش داد یعنی در یک استخر یک هکتاری اگر ۳ هزار قطعه ماهی گرمابی قابلیت پرورش دارد در تیلاپیا تا ۲۰ هزار قطعه را می‌توان پرورش داد که رقم قابل توجهی است. به گفته وی، قیمت ماهی تیلاپیا اکنون در بازار کیلویی بین ۷۵ تا ۸۰ هزار تومان است که از سایر آبزیان مناسب‌تر است بنابراین از تولید و مصرف این گونه از ماهی استقبال می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی