صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و دو - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و دو - ۰۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

پایان پرونده مسکن مهر پرند

تا آخر شهریور با تحویل ۲۸۰۰ واحد، پرونده مسکن مهر شهر پرند پس از 14 سال بسته می‌شود

در هفته دولت وتا آخر شهریورماه 100هزار از واحدهای مسکن نهضت ملی و مسکن مهر به مردم تحویل داده می‌شود. بخش زیادی از واحدهای آماده مربوط به تکمیل مسکن‌های مهر باقیمانده است. علاوه بر نهضت ملی مسکن که برنامه اصلی دولت در بخش تولید مسکن است، تکمیل 200 هزار مسکن مهر که تعهد دولت قبل بوده و به پایان نرسیده است نیز در این دولت باید ساخته و تکمیل شود. به گفته علیرضا جعفری، معاون وزیر راه و شهرسازی برخی مسکن‌های مهر باقیمانده در دولت قبل اصلاً شروع نشده و ساخت آنها از امسال آغاز شده است. از مسکن‌های مهر باقیمانده، 60 هزار واحد در شهرهای جدید قرار دارد که بیشتر آن نیز در پرند و پردیس واقع است. از این 60 هزار واحد 40 هزار واحد تکمیل شده است و به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 20 هزار واحد باقیمانده که عمده آنها از سال 98 شروع به ساخت شده است، تا شهریور سال آینده به پایان می‌رسد. اما تا پایان شهریور امسال، یکی از سایت‌های مهم مسکن مهر که مسکن مهر پرند است به پایان می‌رسد و پرونده واحدهای مهر این شهر بسته می‌شود. همچنین مسکن مهر شهر هشتگرد نیز تا آخر امسال تکمیل و تمام واحدها تحویل داده می‌شود.
بر اساس این گزارش با برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته به‌مناسبت فرا رسیدن هفته دولت، 20 هزار و 248 واحد مسکن در شهرهای جدید افتتاح می‌شود. از این تعداد، 19 هزار و 221 واحد مسکن مهر و 1027 هم پروژه‌های نهضت ملی مسکن است. محور برنامه‌ریزی افتتاح 10 هزار واحد مسکن مهر پردیس است. در شهر پرند نیز با تحویل 2800 واحد باقیمانده مسکن مهر، برنامه مسکن مهر در این شهر به اتمام می‌رسد و هیچ مسکن مهر سه‌جانبه‌ای در این شهر باقی نمی‌ماند. مترو این شهر نیز به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی تا مهر امسال راه‌اندازی می‌شود. تا هفته آینده 3423 واحد مسکن مهر نیز در دیگر شهرهای جدید کشور افتتاح می‌شود. همچنین بازنگری پروژه متروی پردیس در دستور کار است و با بازنگری‌ها، علمیات اجرایی این پروژه هم از سال آینده آغاز خواهد شد. وی از تأمین منابع تکمیل واحدهای مسکن مهر از محل تهاتر زمین با صندوق ملی زمین خبر داد و گفت: هفته دولت سال آینده جشن پایان مسکن مهر برگزار می‌شود.

۲۰۰ هزار واحد نهضت ملی در حال اجرا
معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به برنامه نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس تکلیف از 4 میلیون مسکن نهضت ملی مسکن، ‌600 هزار واحد بر‌عهده شهرهای جدید است. تاکنون حدود 300 هزار نفر در شهرهای جدید ثبت‌نام نهضت ملی مسکن داشته‌ایم. در گام اول تعریف پروژه، واجدان شرایط 177 هزار نفر بودند و 200 هزار واحد را برای آنها تعریف کردیم که از این تعداد 120 هزار واحد فعال است.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ایران با یادآوری اینکه در 6 شهر جدید پرند، صدرا، بهارستان، گلبهار، سهند و فولادشهر درخواست و تقاضای مازاد بر اراضی موجود داشتیم، افزود: لازمه ساماندهی متقاضیان تعریف و تأمین زمین بوده که امروز 7000 هکتار زمین در دستور کار شورای برنامه‌ریزی استان و شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد. امیدواریم این زمین‌ها را امسال تعیین تکلیف و تأمین کنیم و در 2 سال باقیمانده واحدها را بسازیم.

ساخت 77 شهرک دولتی و خصوصی
در بخش تولید مسکن و تأمین واحد مسکونی برای متقاضیان، برنامه دیگر ساخت شهرک‌های مسکونی در اراضی محدوده شهرها است. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی 5 شهرک دولتی و 27 شهرک متعلق به اراضی بخش خصوصی شامل 200 هزار واحد مسکونی ساخته می‌شود که در این طرح با واگذاری زمین از سوی بخش خصوصی اراضی بلاتکلیف ساماندهی می‌شود.
وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی برای شهرک‌سازی اظهار کرد: اراضی که خارج از محدوده شهری باشند با شرط حداقل مساحت 10 هکتاری برای شهرک‌سازی بخش خصوصی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: با توجه به کمبودهای گذشته و توجه نکردن به توسعه متوازن شهرهای جدید با چالش‌هایی مواجه و ما را شرمنده مردم کرده است.

10 میلیون تومان متوسط هزینه ساخت نهضت ملی
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه ساخت نهضت ملی مسکن گفت: بر اساس دستور وزیر راه و شهرسازی، قیمت ساخت نهضت ملی مسکن تا 10 روز آینده نهایی و ابلاغ می‌شود.
وی توضیح داد: این قیمت‌ها در قالب سه بسته ابلاغ می‌شود؛ برای ساختمان‌های 3طبقه به پایین، ساختمان‌های 3 تا 6 طبقه و ساختمان‌های 6 طبقه به بالا مبتنی بر دو مرحله یعنی اتمام سفت‌کاری و اتمام نازک‌کاری، هزینه ساخت محاسبه خواهد شد.
جعفری بیان کرد: با برنامه‌ریزی انجام‌شده قیمت‌ ساخت واحدهای نهضت ملی مسکن 7.5 میلیون تا 8 میلیون تومان است، به این قیمت هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی اضافه می‌شود، از این‌رو محاسبه آورده نهایی متقاضی بر اساس سه شاخص هزینه ساخت، هزینه‌های آماده‌سازی و محوطه‌سازی است که برآورد ما قیمت نهایی حدود متری 10 میلیون تومان است.
بر اساس این گزارش اگر متوسط متراژ مسکن نهضت ملی را 70 متر در نظر بگیریم هزینه ساخت آن حدود 700 میلیون تومان است که با توجه به وام 550 تومانی این پروژه‌ها، آورده متقاضیان حدود 300 میلیون تومان خواهد بود.
در خصوص فروش امتیاز نهضت ملی مسکن، معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: فروش امتیاز واحدها غیر قانونی است و کسانی که امتیاز خود را می‌فروشند فرم «ج» آنها قرمز باقی می‌ماند و این افراد نمی‌توانند در آینده از مسکن‌های حمایتی دولت یا تسهیلات مسکن بهره ببرند.
جعفری گفت: کسانی که قصد انصراف از نهضت ملی مسکن را دارند باید در کارگزاری‌های واقع در شهرهای مختلف درخواست خود را ثبت کنند تا مراحل قانونی انصراف آنها طی شود. در مسکن مهر نیز افرادی بودند که امتیاز مسکن خود را فروختند و به همین دلیل نتوانستند در برنامه نهضت ملی مسکن متقاضی شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا افرادی که هنوز نسبت به پرداخت آورده اولیه نهضت ملی مسکن اقدام نکرده‌اند، حذف می‌شوند، گفت: متقاضیانی آورده اولیه را پرداخت نکرده‌اند از سامانه حذف نمی‌شوند اما از پروژه حذف خواهند شد و به پروژه‌ای با پیشرفت فیزیکی کمتر منتقل می‌شوند و اگر در این مرحله هم آورده اولیه را واریز نکنند، به پروژه دیگری منتقل می‌شوند و در نهایت با سه بار حذف از پروژه از سامانه حذف خواهند شد. معاون وزیر راه و شهرسازی درباره شناسایی خانه‌های خالی در شهرهای جدید اظهار داشت: موضوع خانه‌های خالی در برخی از شهرهای جدید بویژه مساکن مهر بسیار زیاد است چراکه عمده این خانه‌های خالی از سوی برخی از دلالان و افراد سودجو برای سرمایه‌گذاری خریداری شده‌ است و در بین شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد بیشترین واحد‌های خالی را دارند که شناسایی این واحد را در دستور کار قرار داده‌ایم و از ظرفیت قانونی برای اجرای مالیات بر خانه‌های خالی استفاده می‌کنیم.
وی افزود: با شناسایی واحد‌های خالی و برخورد با مشاوران املاک غیر مجاز فعال در این شهرها شاهد نزولی شدن قیمت‌ مسکن بودیم به طوری‌که در شهر جدید پردیس قیمت‌ها در هر واحد تا ٨٠٠ میلیون تومان کاهش داشت و باید قیمت‌ها به کمتر از ٢ میلیارد تومان برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی