اخبار

در دیدار رؤسای جمهور ایران و چین مطرح شد
 دکتر رئیسی: آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و روند چندجانبه‌گرایی هستیم

رؤسای جمهور ایران و چین بر تقویت همکاری‌های دو جانبه و روند چند جانبه‌گرایی بویژه در چهارچوب «بریکس» تأکید کردند. دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار آقای «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین، عضویت ایران در بریکس را موجب تقویت رویکردهای اصولی این گروه از جمله مخالفت با یکجانبه‌گرایی امریکا دانست. رئیس جمهور کشورمان با اشاره به توافقات جاری میان ایران و چین، اجرای توافق‌ها در چهارچوب همکاری‌های راهبردی 25 ساله دو کشور را مورد تأکید قرار داد. شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین نیز در این دیدار، با تبریک عضویت ایران در بریکس، گفت: چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

 

در دیدار سران ایران و هند تأکید شد
ابراز علاقه‌مندی برای گسترش
هر چه بیشتر روابط فیمابین
در عرصه‌های مختلف

رئیس جمهور گفت: ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تأمین کند. دکتر سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در حاشیه پانزدهمین نشست گروه بریکس، در دیدار «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، با اشاره به سابقه روابط دیرینه تمدنی و فرهنگی دو کشور اظهار داشت: ایران و هند همواره روابط دوستانه‌ای داشته‌اند و در حال حاضر نیز روابط سیاسی و دیپلماتیک حسنه‌ای دارند، اما روابط اقتصادی فیمابین متناسب با این روابط دوستانه توسعه نیافته است. رئیس جمهور افزود: ایران و هند ظرفیت‌ها و زمینه‌های خوبی برای گسترش همکاری‌ها در عرصه‌های علمی، فناوری، فضایی، انرژی و ترانزیت دارند. همچنین تقویت همکاری‌های فیمابین در زمینه کریدور شمال-جنوب می‌تواند منافع هر دو کشور و هر دو ملت را تأمین کند.«نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از پیوستن کشورمان به گروه «بریکس» گفت: حضور ایران در این گروه می‌تواند انرژی مضاعفی به فعالیت‌های آن ببخشد. نخست‌وزیر هند ضمن اشاره به سوابق روابط تمدنی و فرهنگی دو کشور، از علاقه‌مندی کشورش برای گسترش هر چه بیشتر روابط فیمابین در عرصه‌های مختلف خبر داد.

 

در دیدار رؤسای جمهور ایران و تانزانیا تأکید شد
 آمادگی داریم در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی با تانزانیا همکاری کنیم
رئیس جمهور آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد. دکتر سید ابراهیم رئیسی عصر روز پنجشنبه به وقت محلی، در حاشیه پانزدهمین نشست گروه «بریکس» در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی، در دیدار «سامیه حسن» رئیس‌جمهور تانزانیا، با استقبال از گسترش همکاری‌های فیمابین، بر فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و همچنین برنامه‌ریزی برای ارتقای سطح روابط اقتصادی و فرهنگی تأکید کرد. رئیس جمهور همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای همکاری با تانزانیا، در زمینه ارائه خدمات فنی-مهندسی، ساخت سد و نیروگاه و در عرصه‌های کشاورزی و صنعتی اعلام کرد. خانم «سامیه حسن» رئیس‌جمهور تانزانیا نیز در این دیدار ضمن استقبال از فعال شدن کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی با ایران اظهار داشت: ایران و تانزانیا روابط سیاسی و دیپلماتیک دوستانه‌ای دارند و روابط اقتصادی دو کشور نیز باید متناسب با این روابط رشد کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی