صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و سه - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و سه - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

استقبال کارشناسان از عضویت ایران در بریکس

سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در ژوهانسبورگ برگزار شد، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند. این دومین موفقیت دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان‌های منطقه‌ای است؛ پیش از این در تیرماه گذشته عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای تکمیل شد و کشورمان پس از سال‌ها انتظار به‌طور رسمی به آن پیوست. کارشناسان، این موضوع را برای اقتصاد ایران حائز اهمیت زیادی می‌دانند چرا که گروه بریکس هم‌اکنون بزرگترین اتحادیه اقتصادی جهان، حتی بزرگتر از گروه 7 کشور صنعتی محسوب می‌شود.

زمینه‌ساز رشد اقتصاد ایران
یک کارشناس اقتصادی عضویت ایران در «بریکس» را زمینه‌ساز بهبود و رشد اقتصادی ایران و رشد صادرات دانست و گفت: «بریکس» به عنوان قدرتمندترین سازکار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود و هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند.
«نیما میرزایی» در گفت‌وگو با ایرنا با اشاره به عضویت ایران در «بریکس» و تأثیر آن بر اقتصاد کشور، اظهار کرد: ایران بعد از خروج امریکا در سال ۹۷ از برجام، وارد دور تازه‌ای از تحریم‌ها شد و با شرایطی سخت و دشوار در تعاملات بین‌المللی همراه بود که در این زمینه شاهد فراز و فرودهایی متعدد در این مسیر بودیم.
وی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر با اقدامات دولت سیزدهم درخصوص توسعه و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی با کشورها از جمله همسایگان جنوبی، زمینه بازگشت امید فراهم شده است، افزود: وجود ظرفیت‌های تعاملاتی در ایران و نگاه به کشورهای شرقی به عنوان اقتصادهای نوظهوری تلقی می‌شود که می‌توانند در آینده، قدرت بیشتری پیدا کنند و غرب به رهبری امریکا که در دهه‌های اخیر با برتری‌های زیادی همراه بوده را با چالش‌های جدی مواجه کند.
این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: همکاری صورت گرفته تحت عنوان «بریکس» به عنوان قدرتمندترین سازکار و بزرگ‌ترین بازاری محسوب می‌شود که هر کشوری می‌تواند با ورود به آن چشم‌انداز مثبتی را برای اقتصاد کشور و نیز بهبود روابط تجاری و سیاسی ایجاد کند؛ ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.
میرزایی گفت: اکنون در شرایط تحریمی انتظار جهش تعاملات کوتاه‌مدت با غرب وجود ندارد، اما این اتفاق فرصتی بی‌بدیل را برای ایران ایجاد کرده تا وارد سازکاری جدید شود.

دیپلماسی فعال دولت برای خنثی‌سازی تحریم‌ها است
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس ضمن قدردانی از دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم، اظهار داشت: عضویت ایران در پیمان بریکس گامی مهم در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها محسوب می‌شود. جبار کوچکی‌نژاد با اشاره به عضویت دائم ایران در پیمان بریکس اظهار داشت: عضویت ایران در پیمان‌های اقتصادی ما را در خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند.
نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از عضویت ایران در پیمان شانگهای، پیوستن به پیمان بریکس گام بزرگ دیگری در مسیر عبور از شرایط تحریمی است.
کوچکی‌نژاد اظهار داشت: با عضویت در پیمان‌های اقتصادی مهم دنیا می‌توانیم زمینه را برای توسعه صادرات محصولات و کالاهای کشورمان به کشورهای مختلف فراهم کنیم و این اقدام می‌تواند تأثیر بسزایی در رشد و رونق تولید و صادرات کشور داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در سایه عضویت ایران در این پیمان‌ها می‌توانیم خطوط تولیدی کالاهای مختلف را به کشور وارد کنیم که این اقدام نیز باعث رشد تولید در کشور خواهد شد.

رشد اقتصادی ایران
عضو هیأت رئیسه مجلس با بیان اینکه حکمرانی دلار بر اقتصاد دنیا پایان یافته است، گفت: عضویت ایران در پیمان‌هایی مثل شانگهای و بریکس نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم و گامی مهم در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها است. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به عضویت ایران در پیمان اقتصادی بریکس گفت: عضویت ایران در پیمان‌های اقتصادی شانگهای و بریکس نتیجه دیپلماسی فعال دولت سیزدهم است. وی افزود: عضویت ایران در این دو پیمان اقتصادی گامی مهم در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌های امریکا و اروپاست. عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: واقعیت این است که امروز دیگر حکومت دلار بر اقتصاد دنیا به پایان رسیده و همه کشورها به دنبال استفاده از ارز جایگزین و امضای پیمان‌های پولی دوجانبه و چندجانبه و تشکیل پیمان‌های اقتصادی دیگر هستند. سلیمی خاطرنشان کرد: قرار گرفتن ایران در کنار کشورهای اقتصادی مهم نشان‌دهنده توسعه دیپلماسی اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی ایران در سطح بین‌المللی است و نشان‌دهنده رشد ما در این حوزه است. وی افزود: شاهد دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان و دیگر کشورهای جهان هستیم که امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند و ما شاهد رونق بیشتر و موفقیت‌های بیشتر دولت و کشورمان باشیم.

دومین موفقیت بعد از پیمان شانگهای
سفیر سابق ایران در کامبوج، فیلیپین و ویتنام گفت: عضویت ایران در مجموعه بریکس بعد از پیوستن به پیمان شانگهای، دومین موفقیت و توفیق جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
سید کمال سجادی درباره پیوستن ایران به بریکس اظهار داشت: بریکس از کشورهایی تشکیل شده است که هم جمعیت بالایی دارند و هم اقتصادهای مهم و بزرگی هستند مانند چین، هند برزیل، روسیه.
وی افزود: تصمیماتی که اعضای بریکس اتخاذ می‌کنند حائز اهمیت است، به عنوان نمونه آنها قصد دارند دلار را از معاملات اقتصادی میان خودشان با کشورهای دیگر حذف کنند که این قدم بسیار بزرگی برای آنها به شمار می‌رود.
سفیر سابق ایران در کامبوج، فیلیپین و ویتنام عنوان کرد: هژمونی دلار تاکنون ملت‌ها را زمینگیر کرده است از آنجایی که آنها به لحاظ پولی در جهان حاکمیت دارند کشورهای دنیا از جمله ایران را به لحاظ ارزش دلار و مبادلات بانکی که در دنیا انجام می‌شود تحت فشار قرار می‌دهند، بنابراین اقدام اعضای بریکس در این رابطه مهم و بزرگ است.

ایران قابل انزوا و تحریم نیست
سفیر ایران در روسیه گفت: عضویت ایران در بریکس بیانگر شکست طرح منزوی کردن ایران در عرصه بین‌المللی است و ما پس از این می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های داخلی بالای خود یک کنش و واکنش مناسب و بیشتری را با اعضای بریکس در تعاملات تجاری داشته باشیم.
کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه درخصوص مزایای عضویت ایران در گروه بریکس متعاقب سفر آیت‌الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به آفریقای جنوبی و حضور وی در نشست سران این گروه، اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس از چند جهت حاوی پیام‌های مهمی است، یکی آنکه جمهوری اسلامی ایران قابل انزوا و تحریم نیست، دشمنان تلاش کردند در سال‌های گذشته ایران را به شکل کشوری که به سمت انزوا پیش می‌رود نشان دهند.
وی با بیان اینکه طرف مقابل عملاً در طرح انزوای ایران در صحنه بین‌المللی ناکام ماند، گفت: حدود دو سال پیش بود که جمهوری اسلامی ایران عضو سازمان همکاری شانگهای شد و علی‌رغم آنکه برخی گمان نمی‌کردند که به این راحتی ایران عضو بریکس شود، این اتفاق هم افتاد.
سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه ادامه داد: گزاره مبنایی تشکیل سازمان بریکس این است که کشورهایی که به‌لحاظ اقتصادی دارای زیرساخت‌های قوی هستند به نوعی در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بتوانند مبنای گسترده‌ای را در عرصه اقتصادی به‌وجود آورند.
جلالی افزود: امریکا تمام تلاش خود را در گذشته و حال انجام می‌دهد تا با سوءاستفاده از قدرت اقتصادی و اهرم دلار ساختار اقتصادی جهان و تبادلات تجاری را هضم در خود کند.
دسترسی ایران به یک بازار گسترده اقتصادی
 کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: نخستین پیامد عضویت ایران در بریکس، مقابله و خنثی کردن فشارهای تحریمی و دسترسی به یک بازار گسترده اقتصادی است.
 ابوالفضل ظهره وند در ارزیابی خود از پیامدهای پذیرش ایران در بریکس گفت: بریکس یک گروه اقتصادی و متشکل از ۵ قدرت نوظهور است که گفته می‌شود این ۵ قدرت نوظهور امروز بیش از ۲۵ درصد تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارند.
 وی افزود: این رقم امروز ۳۱ درصد از تولید ناخالص جهانی است در حالی که نقش و سهم کشورهای گروه ۷ (کشورهای صنعتی) سهم ۳۰ درصدی دارند. این دیپلمات پیشین اظهار داشت: این آمار، آمار بسیار جذابی است و نشان می‌دهد که تغییراتی در جامعه جهانی اتفاق می‌افتد.
سفیر اسبق ایران در ایتالیا بیان کرد: عنوان می‌شود که بریکس کشورهای گروه جنوب در مقابل کشورهای شمال که ۷ کشور صنعتی هستند را نمایندگی می‌کنند و کشورهای همراه با غرب مانند ژاپن را تشکیل می‌دهند.
 ظهره وند ادامه داد: گروه بریکس بیش از ۳۴ درصد از جمعیت جهان را در اختیار دارد و چیزی حدود ۴۰ درصد خشکی‌های جهان و حوزه بازار جهان را در اختیار دارد.
 وی افزود: عضویت ایران در این گروه می‌تواند پیامدهای مثبتی برای کشورمان به همراه داشته باشد که با تحریم‌های طولانی‌مدت و شدید غرب و امریکا مواجه است.
 وی خاطرنشان کرد: نخستین پیامد این عضویت، مقابله و خنثی کردن فشارهای تحریمی و دسترسی ایران به یک بازار گسترده اقتصادی است.
 ظهره وند تأکید کرد: این عضویت و دسترسی به بازار بزرگ بریکس می‌تواند هم نیازهای ما را در صادرات و واردات و هم در مسأله تکنولوژیکی در صنعت و اقتصاد تأمین کند.

 سیاست دلارزدایی از اقتصاد جهانی
  عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عضویت ایران در گروه بریکس به تداوم سیاست دلار‌زدایی از اقتصاد جهانی کمک می‌کند.
 شهریار حیدری در مورد عضویت ایران در گروه بریکس گفت: هر نهاد و سازمانی که در قالب همکاری منطقه‌ای شکل می‌گیرد می‌تواند در حوزه سیاسی و اقتصادی در نظام بین‌الملل تولید قدرت کند.
 وی افزود: پیوستن ایران به این نهادها و سازمان‌ها برای ایران نیز تولید قدرت می‌کند و هم قدرت ایران را به این سازمان‌ها اضافه می‌کند.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نقش ایران در منطقه را کلیدی و محوری عنوان کرد و گفت: پیوستن ایران در بریکس همانند سازمان همکاری شانگهای می‌تواند تأثیرات مثبت سیاسی و اقتصادی برای ایران داشته باشد و نقش ژئوپلتیک ایران را در منطقه افزایش دهد.  نماینده مردم قصر شیرین در مجلس با اشاره به دستاوردهای عضویت ایران در بریکس گفت: یکی از نتایج عضویت ایران در بریکس مقابله با یک‌جانبه‌گرایی امریکا و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران است.
 
 دستاورد مهم دولت سیزدهم
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عضویت ایران در گروه بریکس را دستاورد مهم دولت سیزدهم دانست و گفت: این دولت رویکرد مثبتی در صحنه بین‌الملل در پیش گرفته و سیاست تنش‌زدایی آن با کشورهای منطقه و همسایه جواب داده است.  فدا حسین مالکی در مورد سفر آیت‌الله رئیسی به آفریقای جنوبی و حضور در نشست بریکس گفت: پیوستن ایران به مراکز قدرت اقتصادی و سیاسی می‌تواند تأثیر مثبتی در روند پیشبرد اهداف اقتصادی کشور داشته باشد و تغییرات اساسی در زندگی مردم ایجاد کند.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران برای عضویت در گروه بریکس رایزنی‌هایی را انجام داده بود، اظهار داشت: با توجه به جایگاه ایران در حوزه خلیج فارس و دریای خزر، کشورمان می‌تواند حلقه اتصال مناسب بین کشورهای عضو بریکس باشد. وی افزود: قطعاً رهبران بریکس نسبت به ایران توجه خاصی دارند و با عضویت ایران در این گروه، وزن بریکس سنگین‌تر می‌شود.

 فرصت برای ایران
نماینده سابق ایران در اوپک گفت: عضویت ایران در گروه بریکس می‌تواند نتایج خوبی را برای توسعه اقتصادی ایران رقم بزند و این موضوع می‌تواند یک فرصت برای کشور ما تلقی شود.
 محمد خطیبی در گفت‌و‌گو با ایسنا با بیان اینکه در شرایط فعلی در دنیا کشوری نمی‌تواند به تنهایی مسائل اقتصادی خود را حل کند، گروه‌هایی که تشکیل می‌شوند کمک می‌کنند که اقتصادها مکمل یکدیگر باشند و به یکدیگر کمک کنند، اظهار کرد: عضویت در گروه‌های مختلف می‌تواند با یک‌جانبه‌گرایی که کشورهای غربی داشتند، مقابله کند.
 وی با تأکید بر اهمیت عضویت ایران در گروه‌های مختلف، گفت: قطعاً این موضوع می‌تواند موجب شود با کشورهای مختلف ارتباط بیشتری داشته باشیم و از اقتصاد غرب بی‌نیاز شویم، در این شرایط تأثیر تحریم‌ها نیز کاهش می‌یابد.
 نماینده سابق ایران در اوپک افزود: نه تنها بریکس بلکه اگر بتوانیم در سازمان‌های دیگر نیز عضو شویم می‌توانیم شاهد اثرات مثبت آن باشیم؛ موضوعی که اکنون نیز در دولت سیزدهم درحال تحقق است و می‌توان در آینده اثرات مثبت آن را مشاهده کرد.
 خطیبی با بیان اینکه همکاری ایران با کشورهای مستقل منهای کشورهای غربی می‌تواند موجب توسعه ارتقای اقتصاد شود، گفت: در گروه بریکس دو کشور مصرف کننده بزرگ چین و هند وجود دارد که تقاضای مصرف آنها رو به افزایش است و می‌تواند یک بازار مناسب برای کشورهای تولیدکننده باشد.

 فرصتی برای دلارزدایی از واردات کالای اساسی
مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: عضویت ایران در بریکس و واردات بخشی از غذای اساسی کشور با عاملیت چین و واردات مستقیم از برزیل بدون واسطه‌گری شرکت‌های غربی، هم خنثی‌کننده تحریم است و هم به برداشتن تحریم‌ کمک می‌کند.
 محمد امینی‌رعیا در گفت‌وگو با فارس با اشاره به فرصت‌های ایران به عنوان عضو دائم بریکس در همکاری اقتصادی با سایر اعضای این گروه عنوان کرد: امیدوارم عضویت ایران در بریکس که اقدامی مهم است، مقدمه و پیشران اقدامی مهم‌تر و راهبردی‌تر یعنی تنوع مبادی واردات کالای اساسی شود. واردات بخشی از غذای اساسی کشور با عاملیت چین و واردات مستقیم از برزیل بدون واسطه‌گری شرکت‌های غربی، هم خنثی‌کننده تحریم است هم به برداشتن تحریم‌ کمک می‌کند.
 مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: تنوع مبادی واردات کالای اساسی مخصوصاً به معنای ارزی آن، یعنی تطبیق نقشه ارزی و تجاری کشور 4 الی 5 مزیت دارد که منجر به خنثی‌سازی تحریم می‌شود. اولاً این اتفاق باعث کاهش فشار تقاضا برای ارزهای خاص مثل درهم می‌شود و وابستگی ایران به ارزهایی مثل درهم و یورو که ارزهای وابسته به دلار هستند را کاهش می‌دهد. تنوع‌ سبد ارزی ایران و دلارزدایی از جمله سیاست‌های خنثی‌سازی تحریم است.
 وی اظهار داشت: دومین اثر تطبیق نقشه ارزی و تجاری این است که وابستگی ایران به نظامات ارزی و سوئیفت را کاهش می‌دهد.

 

بـرش

عضویت ایران در بریکس، مهم و تأثیرگذار است
مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل گفت: عضویت ایران در بریکس مهم و تأثیرگذار است.
 به گزارش ایرنا، علی اکبر ولایتی شامگاه پنجشنبه ضمن ابراز خرسندی از توسعه همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو بریکس و عضویت کشورمان در این اتحاد مهم و نوظهور اقتصادی تأکید کرد: مجموعه بریکس گام‌های مهمی از جمله افزایش تعداد اعضای آن را در جهت عملیاتی شدن اهداف تأثیرگذار این مجموعه اقتصادی برنامه‌ریزی کرده‌اند که بسیار ارزشمند خواهد بود و عضویت دائم ایران در بریکس نیز در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای بسیار مهم و تأثیرگذار است.
 مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: پس از جنگ جهانی دوم دولت توسعه‌طلب امریکا با جایگزین کردن دلار و تبدیل آن به پشتوانه ارزی که پیشتاز استثمار اقتصادی و تحمیل‌های سیاسی بود، تلاش کرد که سلطه خویش را بر دنیا توسعه دهد اما اکنون هسته مرکزی بریکس از کشورهای جدید منجمله کشور عزیزمان ایران که در حوزه اقتصاد جهانی فعال هستند دعوت کرده که به عضویت دائم این سازمان اقتصادی درآیند و لذا فعالیت و تلاش‌های چند جانبه کشورهای عضو می‌تواند جهش مهمی در پایان دادن به استعمار کشورهای توسعه‌طلب تلقی شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی