صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و سه - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و سه - ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 80 درصدی ارزش معاملات بورس کالا در 5 ماهه 1402

ارزش کل معاملات در هفته گذشته حدود 28 درصد کاهش یافت

 سعید رشیدی نوبندگانی
روزنامه نگار

بررسی آمار منتشر شده از حجم و ارزش معاملات در بازارهای مختلف بورس کالای ایران نشان می‌دهد، معاملات در 5 ماهه سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. براین اساس، ارزش معاملات در بازارهای مختلف بورس کالای ایران از حدود 653 هزار میلیارد تومان فراتر رفته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حدود 80 درصد افزایش داشته است. حجم معاملات در بازار فیزیکی نیز در 5 ماهه سال ‌جاری به حدود 62 میلیون تن رسیده که به نسبت مدت مشابه سال قبل، حدود 38 درصد افزایش یافته است. بیشترین رشد حجم معاملات 5 ماهه در تالار صنعتی، فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی بود و بیشترین رشد ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز در تالار صنعتی به ثبت رسیده است. برآوردهای غیر رسمی نشان می‌دهد، در حال حاضر معاملات بورس کالای ایران برابر با حدود 9 درصد تولید ناخالص داخلی ایران است که نشان از اهمیت بالای این بازار در اقتصاد و تجارت ایران دارد.
 
 کاهش 28 درصدی ارزش معاملات هفته گذشته
بررسی آمار معاملات هفتگی بورس کالای ایران نشان از افت معنادار ارزش و حجم معاملات هفتگی دارد.
براساس آمارهای منتشر شده در بورس کالای ایران، ارزش معاملات در هفته منتهی به 2 شهریورماه 1402، به حدود 24 هزار و 915 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با هفته قبل از آن حدود 28 درصد کاهش داشته است. در هفته گذشته، بازار فیزیکی بورس کالا نیز میزبان داد و ستد حدود 2 میلیون و 575 هزارتن انواع کالا و فرآورده، به ارزش حدود 23 هزار و 825 میلیارد تومان بود که در مقایسه با هفته قبل از آن، 16.8 درصد در حجم و 28 درصد در ارزش کاهش یافته است.
 
 کانی‌های فلزی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد
بورس کالای ایران 10 شرکت برتر معاملات هفته منتهی به 2 شهریورماه 1402 را براساس ارزش معاملات در بازار فیزیکی اعلام کرد. براساس آمار منتشر شده، در این هفته شرکت‌های تولید کننده کانی‌های فلزی و فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.
به این ترتیب، فولاد مبارکه اصفهان با ثبت معامله ۹۷ هزار و ۱۴۰ تن ورق سرد و گرم خودرو، ورق سرد لوازم خانگی، ورق رنگی و ورق گالوانیزه به ارزش ۳ هزار و ۴۵ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. توسعه آهن و فولاد گل گهر با فروش ۱۴۰ هزار تن آهن اسفنجی به ارزش یک هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان، دوم شد. معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۷۰ هزار و ۱۴۰ تن شمش بلوم، گندله سنگ آهن و آرگون به ارزش ۹۶۴ میلیارد تومان، سوم شد. پالایش نفت اصفهان با ثبت معامله ۶۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش ۸۴۷ میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.
ذوب‌آهن اصفهان با ثبت معامله ۲۴ هزار و ۴۹۳ تن تیرآهن، شمش بلوم و میلگرد به ارزش ۵۵۹ میلیارد تومان پنجم شد.
معدنی و صنعتی گل‌گهر ۱۲۰ هزار تن گندله و کنسانتره آهن را به ارزش ۵۲۰ میلیارد تومان فروخت و ششم شد.
پتروشیمی تندگویان با فروش ۱۲ هزار و ۷۰۲ تن پلی اتیلن ترفتالات نساجی و بطری و نخ پلی استر در گریدهای مختلف به ارزش ۴۹۹ میلیارد تومان هفتم شد. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با ثبت معامله ۱۱۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۴۹۴ میلیارد تومان، هشتم شد.
ملی صنایع مس ایران با فروش یک هزار و ۷۹۵ تن مس کم عیار، سولفور مولیبدن و کنسانتره فلزات گران بها به ارزش ۴۳۴ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد. پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند نیز با ثبت معامله ۳۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش بیش از ۴۱۵ میلیارد تومان دهم شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی