صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 35درصدی درآمد سنگ‌آهنی‌های بورسی تا پایان تیرماه

ارزش صادرات این شرکت‌ها به بیش از 6هزار میلیارد تومان رسید

تولیدکنندگان سنگ‌آهن، در بازار سرمایه زیرمجموعه گروه استخراج کانه‌های فلزی قرار می‌گیرند و نماد آنها از جمله نمادهای قدیمی و شاخص‌ساز بورس است.
شرکت‌های تولیدکننده سنگ‌آهن به عنوان بزرگترین شرکت‌های معدنی ایران شناخته می‌شوند و حوزه فعالیت‌های آنها بیشتر در فلات مرکزی ایران و منطقه یزد، کرمان و خراسان گسترده است.
تولیدات این شرکت‌ها در حلقه اول از زنجیره تولید فولاد قرار می‌گیرد و عملکرد آنها در ارتقای 3 پله‌ای ایران در جمع 10 کشور بزرگ تولید‌کننده فولاد جهان تأثیر بسیار زیادی داشته است.
بررسی آمار تولید و فروش 4 شرکت سنگ‌آهنی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها تا پایان تیرماه 1402 بیش از 16.6 میلیون تن از محصولات خود را به فروش رساندند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، بیش از 2 درصد افزایش داشته است.
این رقم درحالی است که شرکت‌ها از میزان خام‌فروشی خود کاسته‌اند و بخشی از گندله سنگ‌آهن استخراج شده را به واحدهای تولید آهن اسفنجی انتقال داده و ارزش‌افزوده تولیدات خود را بالاتر برده‌اند.
از منظر بازار سرمایه اما این شرکت‌ها به دلیل چالش‌های موجود در بخش هزینه‌ها، برای تحقق سودهای برآوردی سال 1402، با چالش‌هایی روبه‌رو هستند.
بر اساس گفته مدیران فعال در صنعت، سودسازی سنگ‌آهنی‌های بورسی با چالش‌هایی مانند افزایش نرخ حامل‌های انرژی، افزایش نرخ عوارض صادراتی محصولات کنسانتره و سنگ‌آهن و افزایش هزینه حمل بار و قطعات موردنیاز برای نوسازی خطوط تولیدی روبه‌رو شده است. با این حال شرکت‌ها اعلام کرده‌اند که تغییرات مربوط به نرخ عوارض صادراتی همچنان قطعی نیست و از آنجایی که در این راستا بخشنامه رسمی به شرکت‌ها ارسال نشده، این عنوان در صورت‌های مالی با نرخ‌های قبلی ذکر شده است؛ موضوعی که می‌تواند سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای بازار سهام را تاحدودی دچار اشتباه کند و نیاز است تا این سرمایه‌گذاران عناوین هزینه شرکت‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنند.

رشد 55درصدی سودسازی سنگ‌آهنی‌ها
ارقام منتشر شده در گزارش‌های تولید و فروش تیرماه شرکت‌های سنگ‌آهنی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، کل فروش این شرکت‌ها بیش از 35درصد افزایش یافته و به عدد 60هزار میلیارد تومان رسیده است.
به گزارش چابک آنلاین، بررسی آمار صادراتی سنگ‌آهنی‌های بورسی از رشد 55درصدی درآمد‌های صادراتی آنها حکایت می‌کند.
بر این اساس، درآمد صادراتی سنگ‌آهنی‌ها از ابتدای سال مالی تا پایان تیرماه 1402، به عدد 6هزار و 82میلیارد تومان رسیده که از نظر ارزشی، حدود 55درصد افزایش داشته است.
 
اقدام دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی صنایع
در سال‌جاری، دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات و تشویق صنایع به سرمایه‌گذاری در واحدهای تولیدی پایین‌دستی، صادرات محصولات خام را با عوارض صادراتی روبه‌رو کرده است.
طی دو سال گذشته شرکت‌های سنگ‌آهنی با تأسیس شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشترک، توانستند اقدامات مهمی را در راستای توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی به ثبت رسانند.
پروژه تجهیز و توسعه بخش‌های بندر شهید رجایی برای بارگیری و انتقال تخصصی محصولات معدنی و همچنین انتقال آب از دریای عمان به بخش‌های مرکزی ایران، از جمله مهمترین طرح‌های دردست اقدام سنگ‌آهنی‌ها است.
این شرکت‌ها از طریق سرمایه‌گذاری در احداث نیروگاه‌های برق و همچنین سرمایه‌گذاری در احداث واحدهای تولید آهن اسفنجی، درراستای کاهش هزینه‌ها و تولید با ارزش افزوده بالاتر، گام‌های بسیار مهمی برداشته‌اند.
درحال حاضر شرکت‌ها به دلیل استهلاک بالای خطوط تولیدی خود به دنبال واردات و نوسازی تجهیزات رفته‌اند.
همچنین با توجه به نیاز کشور به اکتشاف و عملیات معدنکاری عمیق، شرکت‌ها درصدد هستند تا تکنولوژی و دستگاه‌های حفاری مورد نیاز برای این کار را به کشور وارد کنند. برخی شرکت‌ها نیز از طریق سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دانش‌بنیان، به دنبال بومی‌سازی دستگاه‌های مورد نیاز خود بوده‌اند.
دراین راستا، پروژه ساخت سرمته‌های حفاری اکتشافی یکی از مهمترین دستاوردهای این شرکت‌ها بوده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی