صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس جمهور در نشست خبری

رشد اقتصادی از صفر به 4 درصد رسید

رئیس‌جمهور گفت: میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستند به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند به اهدافشان برسند، وقتی که اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم، به نتیجه نرسید، آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم به میز مذاکره برگردیم و مجدد مذاکرات را آغاز کنیم.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، نشست خبری آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی صبح سه‌شنبه با حضور بیش از ۲۵۰ خبرنگار، عکاس و تصویر بردار برای پاسخگویی به سؤالات رسانه‌های داخلی و خارجی در سالن اجلاس سران کشور‌های اسلامی برگزار شد. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت، تصریح کرد: در شرایط کرونایی، شرایط اقتصاد با کسری بودجه، تورمی و با کاهش کالاهای اساسی و مسائلی از این دست بود، برخی صاحبنظران و دولتمردان گذشته با تردید می‌گفتند که دولت چگونه می‌خواهد این شرایط را مدیریت کند و وضعیت را به پیش ببرد.
 
کار را با کسری بودجه و شرایط حاد کرونایی آغاز کردیم
وی افزود: ما با توکل به خداوند متعال و اعتماد به داشته‌های بسیار ملت و کشور و برخورداری از نیروهای جوان و کارآمد فعالیت را آغاز کردیم. شاید این ناباوری برای دشمنان ما و برخی دیگر وجود داشت اما از آنجایی که ما ظرفیت‌ها را برای کشورمان فراوان می‌دانیم و معتقد هستیم با تغییر گفتمان که در این دولت پیش آمد، یک بازگشت به مردم و با مردم بودن است، شرایط رو به بهبودی گذاشت.
 
کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی جبران شد
رئیسی گفت: دوم با نگاه به داشته‌ها و ظرفیت‌هایی که در داخل کشور وجود دارد، نگاه به ظرفیت‌های داخلی و رجوع به داخل که این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل و فصل کند. کار دولت با این نگاه آغاز شد ما شرایط‌مان به گونه‌ای شد که با کمک مؤمنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی وضعیت و شرایط کرونایی در مدت کوتاه تغییر کرد. وضعیت کسری بودجه با رقم نزدیک ۴۸۰ هزار میلیارد تومان که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند با ایجاد منابع در اختیار در کشور کسری بودجه جبران شد.
وی ادامه داد:‌ وضعیت تورمی قریب به ۶۰ درصد به ۴۶ درصد فعلی تبدیل شد. وضعیت کالاهای اساسی به نحوی اطمینان بخش شد که در همه اقسام کالاهای اساسی اطمینان حاصل شد.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه شرایط کسب و کار، تحصیل و تلاش در کشور به گونه متفاوت رقم خورد، خاطرنشان کرد:‌ این شرایط به نحوی است که رشد اقتصادی در ۱۴۰۰ برخلاف گذشته ۴ درصد و بیش از آن را نشان داد. این اتفاق در ۱۴۰۱ نیز تکرار شد و رشد اقتصادی ۴ درصد شد که نشان دهنده این بود امید در کشور ایجاد شده است.
رئیسی، گفت: تورم تولید ۱۰۳ درصدی به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد. رشد ماشین‌آلات تولید در کشور ۱۹ درصد شد و رشد تولید نیز به رقم ۶ درصد افزایش پیدا کرد.
رئیس دولت سیزدهم با اشاره به پیشرفت کشور در همه عرصه‌ها، عنوان کرد: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد تلاش و پیشرفت بود، وضعیت اشتغال که بسیاری نگران آن بودند به رقم ۸.۲ درصد رسید. ۲۳ استان کشور اعلام می‌کنند که در استان آنها نشان می‌دهد شرایط کاملاً متفاوت شده است. البته ما در یک سوم استان‌های کشور طبق شاخص‌ها همچنان نگران شرایط بیکاری هستیم. اما اشتغال ایجاد شده و میزان احیای کارگاه‌ها و کارخانجات نیمه تعطیل و تعطیل به رقم ۵ هزار عدد رسید و فعال شد.
رئیس جمهور گفت: دشمن تلاش کرد که دو راهبرد را دنبال کند؛ اول منزوی کردن ایران در جهان و دوم مأیوس کردن مردم در درون، هر دو راهبرد شکست خورد و در منزوی کردن ایران اسلامی موفق نشدند. رئیسی خاطرنشان کرد: ما در ابتدا اعلام کردیم که موضوع برجام نه اولین پرونده مورد پیگیری ما است و نا آخرین پرونده خواهد بود. ما پرونده‌های متعددی در مسائل خارجی و سیاست خارجی داریم که همه اینها در دستور کار دولت است و همه را همزمان دنبال می‌کنیم.
رئیس دولت سیزدهم بیان کرد: ما مسأله ارتباط با همسایگان را در کنار این موضوع دنبال کردیم و در حوزه ارتباط با همسایگان موفق شدیم. ارتباط با کشورهای اسلامی را که دچار وقفه و مشکل شده بود، احیا کردیم.
 
تجارت ایران با همسایگان ۱۴ درصد رشد کرده است
رئیس جمهور با توجه به سیاست همسایگی دولت سیزدهم، از رشد ۱۴ درصدی ارتباطات تجاری در این بخش خبر داد و گفت: دولت سیزدهم ارتباط با کشورهای همسو را دنبال کرد و سطح روابط اقتصادی، سیاسی و تجاری ما با کشورهای همسایه و همسو بسیار متفاوت شد.  رئیسی اضافه کرد: در ارتباطات تجاری با منطقه معلوم شد که ظرفیت‌های زیادی در این کشور وجود دارد و طی برقراری ارتباط با آفریقا، امریکای لاتین و بسیاری از کشورهای آسیایی، فعال شدن در اتحادیه اوراسیا، با عضویت در شانگهای و عضویت اخیر در بریکس معلوم شد که ایران اسلامی ظرفیت و جایگاه دارد. هم وضعیت سیاسی و هم وضعیت اقتصادی نشانگر این است که دشمن در راهبرد خودش موفق نشد و شکست خورد.  وی افزود:‌ در حوزه ناامید و مأیوس کردن مردم هم به همین ترتیب است. به یاد دارید که هنوز چند ماهی از روی کار آمدن دولت سیزدهم نگذشته بود که یک حمله سایبری به پمپ بنزین‌ها به صورت سراسری شروع شد و در سراسر کشور تلاش کردند که مردم را عصبانی کنند اما مردم بسیار هوشیارانه و با بصیرت کار را دنبال کردند و دشمن را ناکام گذاشتند. دشمن هم متوجه شد که مردم با دولت همراه هستند و بنای دولت هم بر کار است و شعار دولت هم ما می‌توانیم است.
وی یادآور شد: اعتقاد و باور دولت این است همچنان که ایران در حوزه‌های بسیاری مثل دفاع مقدس، دفاع از حریم حرم، حوزه‌های علم و فناوری، در صنایع هسته‌ای و نظامی موفق شد و در بسیاری از حوزه‌ها توفیق به دست آورده، حتماً در حوزه‌های دیگر هم موفق خواهد شد.
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن احساس کرد کشور در حال پیشرفت است؛ همان تحلیل بجا و حکیمانه‌ای که رهبری در دانشکده افسری به آن اشاره کردند، گفت: دشمن احساس کرد ما در همه حوزه‌ها در حال پیشرفتیم، به ایجاد اغتشاش در کشور رو آوردند. تصورشان این بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند. حتی غربی‌ها میز مذاکره را ترک کردند و دل به اغتشاشات بستند و تصورشان این بود که این‌گونه می‌توانند به اهدافشان برسند.
 
برای رفع ناترازی‌ها در برنامه هفتم برنامه‌ریزی شده است
رئیس جمهور یکی از مشکلات در حوزه انرژی را ناترازی‌های حوزه برق و گاز برشمرد و گفت: در برنامه هفتم برای رفع این ناترازی‌ها برنامه‌ریزی شده است. یکی از راهکارهای دولت برای بخش برق، تفکیک برق صنعتی و خانگی است.
رئیسی رفع مشکلات خانواده‌های کم درآمد و تأمین مسکن آنان را از جمله سیاست‌های دولت برشمرد و گفت: بیمه سلامت برای ۶ میلیون نفر به صورت رایگان برقرار شده است.
رئیس جمهور درباره دستاوردهای سفرهای استانی گفت: حضور در استان و دیدن مشکلات در میدان، به رفع مشکلات کمک بیشتری می‌کند و به همه دولتمردان نیز توصیه کرده‌ام که بازدید میدانی را در دستور کار قرار دهند و برای رفع آن تلاش کنند.
 
غربی‌ها میز مذاکرات را ترک کردند و به اغتشاشات دل بستند
وی تأکید کرد: رهبری معظم انقلاب اسلامی در دانشکده افسری فرمودند احساس دشمن این شده که ایران در همه حوزه‌ها در حال پیشرفت است و رو آورده‌اند به ایجاد اغتشاش و تصورشان آن بود که با اغتشاش می‌توانند کار را دنبال کنند، حتی میز مذاکره را غربی‌ها ترک کردند و دل بستن به اغتشاشات و فکر می‌کردند که در اغتشاشات می‌توانند به اهدافشان برسند.  رئیس جمهور اظهار داشت: وقتی که در اغتشاشات با حضور مردم و کمک مردم، دشمن را ناکام گذاشتند آنها بلافاصله پیام دادند که ما می‌خواهیم برگردیم به میز مذاکره و مجدد مذاکرات را آغاز بکنیم. ناامید شده‌اند که بتوانند اهدافشان را در اغتشاشات دنبال بکنند. دنبال ناامید کردن مردم بودند. مردم نیز در این رابطه آنها را ناکام گذاشتند یعنی در عرصه ناامید کردن مردم و هم در عرصه منزوی کردن کشور شکست خوردند.
وی گفت: بسیاری تلاش می‌کنند به نحوی اطلاع‌رسانی کنند یا جلوه بدهند که ناامیدی را القا کنند و بگویند که شما نمی‌توانید اما کارهای بزرگی انجام شده است؛ در طرح مرحله ۱۱ پارس جنوبی که بهره‌برداری آن آغاز شد یکی از جلوه‌های ما می‌توانیم است. آمدند قرارداد بستند و در شرایط تحریم ایران را ترک کردند و تصور کردند که کار روی زمین می‌ماند اما متخصصان ایرانی نشان دادند که کار روی زمین نخواهد ماند. لذا باید گفت که دشمن نیز در این حوزه نتوانست کار خود را پیش ببرد.
رئیسی گفت: ایران اسلامی با سرعت در مسیر پیشرفت حرکت می‌کند. به عنوان مثال طرحی که دیروز پس از ۲۰ سال وقفه به بهره‌برداری رسیده، پیش از این چندین بار از سوی شرکت‌های خارجی در شرایط تحریمی نیمه‌کاره رها شده بود، اما در این دولت با تلاش جهادی در مدت ۲۰ ماه راه‌اندازی شد و از این قبیل کار‌ها بسیار زیاد در کشور در حال انجام است.
رئیس جمهور با توجه به پیشنهاد خود برای راه‌اندازی اردو‌های راهیان پیشرفت افزود: دولت برای بسیاری از مشکلات باقیمانده از گذشته که در برنامه‌های توسعه قبلی نیز برای رفع آنها برنامه‌ریزی شده بود، اما موفق به رفع آنها نشده بودند، برنامه دارد و این برنامه صرفاً نوشته روی کاغذ نیست و دولت اقدامات لازم را نیز آغاز کرده و به عنوان مثال در حالی که در ابتدای این دولت ۲۲ هزار مگاوات ناترازی در عرصه تولید برق داشتیم، این ناترازی به ۱۵ هزار مگاوات کاهش یافته است.  رئیسی همچنین با اشاره به اقدامات دولت در رفع ناترازی‌ها در بخش‌های آب، زیرساخت‌ها، گاز، مسکن و نظام بانکی، اظهار داشت: یکی از مواردی که دولت روی آن تمرکز جدی داشته، توجه به اقشار نیازمند بوده که تلاش‌هایی برای تأمین مسکن، رایگان کردن آب، برق و گاز و نیز بیمه سلامت رایگان برای آنها انجام شده و این اقدامات ادامه دارد.  رئیس جمهور با بیان اینکه دولت مردمی یقین دارد با ارتقای مشارکت مردم در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری از مشکلات رفع خواهد شد، تصریح کرد: آمار‌ها حاکی از ارتقای مشارکت و نشاط اجتماعی مردم دارد. بر اساس گزارش‌ها مشارکت مردم در رویداد‌های فرهنگی در بهار امسال به ۲۵ میلیون نفر رسیده و در نوروز امسال ۵ میلیون سفر انجام شده که نشان می‌دهد مردم اگر چه ممکن است گلایه‌هایی هم داشته باشند، اما با نشاط و مشارکت اجتماعی خود به دولت برای باز کردن گره‌ها کمک می‌کنند.
رئیسی تصریح کرد: امیدواریم با همراهی مردم و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، ادامه مسیر را همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموند که نزدیک قله هستیم و هرگز نباید خسته شویم، بدون خستگی و ناامیدی و با نشاط تا رسیدن به هدف بپیماییم.

 

اشاره

اظهارات رئیس‌جمهور درباره دستاوردهای اقتصادی دولت در آیینه آمارهای رسمی

آمارها از عملکرد اقتصادی دولت چه می‌گویند؟
«آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی» دیروز (سه‌شنبه) در سومین نشست خبری خود با رسانه‌های داخلی و خارجی به مناسبت هفته دولت در محل سالن اجلاس سران حاضر شد و به تشریح برخی از مهم‌ترین دستاوردهای دولت سیزدهم بویژه در حوزه اقتصادی پرداخت. مهم‌ترین محورهای اظهارات رئیس‌جمهور، موضوع رشد اقتصادی، تورم و اشتغال بود.

دستاورد اقتصادی گفتمان «بازگشت به مردم» در دولت سیزدهم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشور ظرفیت‌های فراوانی دارد، افزود: با تغییر گفتمانی که در این دولت پیش آمد و اینکه بازگشت به مردم و با مردم بودن را سرلوحه خود قرار داد و همچنین با نگاه به داشته‌های درون کشور و رجوع به داخل، کار را شروع کردیم. آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه این گفتمان می‌تواند بسیاری از مسائل را در کشور حل کند، افزود: با کمک مؤمنانه مردم و کادر درمانی و بهداشتی، شرایط کرونایی کشور در مدت کوتاهی تغییر کرد؛ کسری بودجه نزدیک به ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی که می‌توانست برای کشور مشکل ایجاد کند، با ایجاد منابع در اختیار در کشور جبران شد و نرخ تورم نزدیک به ۶۰ درصدی به ۴۶ درصد کاهش یافت و دولت کالاهای اساسی را در سطح اطمینان‌بخش تأمین کرد.
 
رشد اقتصادی منفی در دولت سیزدهم به 4 درصد رسید
رئیس‌جمهور با یادآوری بهبود شرایط کشور در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ افزود: در سایه این اقدامات رشد اقتصادی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به 4 درصد رسیده که نشان‌دهنده ایجاد امید در کشور است. آیت‌الله رئیسی کاهش نرخ تورم تولید از ۱۰۳ درصد به ۳۰ درصد، رشد بخش ماشین‌آلات تولید در کشور به ۱۹ درصد و ثبت رشد ۶ درصدی تولید را یادآور شد و گفت: همه شاخص‌ها نشان‌دهنده رشد، تلاش و پیشرفت در کشور است. وی در ادامه کاهش نرخ بیکاری به ۸,۲ درصد را مثال زد و توضیح داد: ۲۳ استان اعلام می‌کنند که وضعیت بیکاری آنها متفاوت شده است و یک سوم استان‌ها نگران بیکاری هستند اما اشتغال ایجاد شده است.
 
5 هزار کارگاه و کارخانه نیمه‌تعطیل و تعطیل فعال شد
رئیس‌جمهور به فعال شدن ۵ هزار کارگاه و کارخانه نیمه‌تعطیل و تعطیل اشاره کرد و گفت: این آمار یعنی اشتغال و تولید در کشور فعال و زمینه کار و فعالیت در کشور در بخش‌های مختلف ایجاد شده است. آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: این شاخص‌ها نشان می‌دهد کارها و ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد و تلاش‌های انجام شده برای فعال کردن آنها جواب داده است.
 
کاهش ناترازی انرژی در دولت سیزدهم
وی با بیان اینکه دولت برای حل مشکلات اساسی که موجب نگرانی مردم شده، برنامه‌ریزی کرده است، گفت: برنامه‌های توسعه سوم، چهارم، پنجم، ششم را بررسی کردیم و در برنامه هفتم برای رفع ناترازی در حوزه برق، آب، گاز و ناترازی‌های بانکی و بودجه‌ای برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا مشخص شود تولید گاز و برق چگونه صورت بگیرد. آیت‌الله رئیسی با یادآوری اینکه برنامه‌ریزی دولت با حرکت و اقدام همراه است نه اینکه فقط لایحه برنامه هفتم به مجلس داده شود، خاطرنشان کرد: ما ناترازی برق را شناختیم. ۲۲ هزار مگاوات ناترازی برق داشتیم و تا امروز ۷ هزار مگاوات با ایجاد نیروگاه‌ها برطرف شده است. رئیس‌جمهور از برنامه دولت برای جداسازی برق صنعتی از برق خانگی خبر داد به طوری که برق صنعتی می‌تواند تولید داشته باشد و تولید آن به برق خانگی متصل نشود. آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: در بسیاری از شهرها برای مسأله آب هدفگذاری کردیم؛ مشکل ۳ هزار و ۵۰۰ روستا از ۱۰ هزار روستا که تنش آبی داشتند، حل شد و نگرانی ندارند. روستاهای دیگر هم تا آخر دوره دولت برنامه‌ریزی شده است که مشکلات‌شان حل شود.

جستجو
آرشیو تاریخی