صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و هفت - ۰۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

کاهش سرعت شاخص کل در ایستگاه 2.1 میلیون واحدی

تعداد نمادهای منفی از نمادهای مثبت بیشتر شد

معاملات روز سه‌شنبه نیز با رشد بیش از 10 هزار واحدی شاخص کل بورس به پایان رسید تا این نماگر اصلی بازار پس از ثبت 5 روز مثبت و افزایش ارتفاع بیش از 155 هزار واحدی، به عدد 2 میلیون 100 هزار واحد برخورد کند.
هرچند بازار سهام در ابتدای معاملات دیروز، شروع پرقدرتی داشت و در یک ساعت اول معاملات تمامی شاخص‌ها به طور جهشی رشد کردند، اما بتدریج از قدرت تقاضا کاسته شد و تعداد نمادهای منفی در بازار افزایش یافت. این روند باعث شد تا شاخص کل در پایان معاملات دیروز، حدود 3 هزار واحد از آنچه را درابتدای معاملات به دست آورده بود از دست بدهد و در عدد 2 میلیون و 95 هزار واحد به کار خود پایان دهد.
این موضوع در شاخص هم وزن بورس نیز قابل مشاهده بود و این شاخص نیز در پی ثبت 224 نماد کاهشی از مجموع 415 نماد معامله شده، حدود یک هزار واحد از ارتفاع به دست آمده را از دست داد و تا عدد 707 هزار واحد کاهش یافت.
درمعاملات فرابورس ایران شرایط به گونه دیگری پیش رفت قدرت نمادهای قرمز پوش، برنمادهای سبزپوش غلبه کرد. در این بازار 187 نماد از 326 نماد معامله شده، کاهش قیمت داشتند و شاخص کل درمجموع حدود 6 واحد از ارتفاع خود را ازدست داد.
روز سه‌شنبه، بازار تحت تأثیر اخبار مثبت زیادی مانند گشایش‌های تجاری و ایجاد مسیرهای جدید برای صادرات به کشورهای چین و آفریقای جنوبی، تجدید نظر دولت در نرخ محاسباتی گازخوراک مایع صنایع و پتروشیمی‌ها، افزایش میزان تولید و فروش شرکت‌ها و صنایع بورسی و افزایش نرخ جهانی در بازارهای کومودیتی، قرارگرفت.
از نظر کارشناسان، با توجه به بکارگیری فرمول محاسباتی سال 1394 و درنظر گرفتن سقف نرخ صادراتی گاز مایع، نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها از محدوده 7 هزارتومان کاهش می‌یابد. تأثیر این تغییرات بیش از همه روی پتروشیمی‌های متانول ساز و تولیدکنندگان کود اوره و آمونیاک خواهد بود. همچنین این تغییرات می‌تواند در سودسازی شرکت‌های پالایشی نیز تأثیر‌گذار شود.
از طرفی کاهش هزینه‌ها یا افزایش قیمت‌های فرآورده‌های پالایشی، می‌تواند در افزایش یاکاهش شرکت‌های تولیدکننده محصولات روانکار و روغن‌های صنعتی، تأثیرگذار شود.
با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد در پی تغییرات نرخ‌های نهاده‌های تولیدی، سرمایه‌گذاران نیاز دارند در خصوص بازدهی سهام شرکت‌ها تجدید نظر کنند و فروض موجود در فرمول‌های محاسباتی خود را تغییر دهند.
 
نماگر‌های بازار
در معاملات امروز، 191 نماد در بورس و 147 نماد در فرابورس، افزایش قیمت داشتند.
درمقابل، 224 نماد در بورس و 178 نماد در فرابورس کاهش داشتند.
82 نماد در صف خرید و 63 نماد در صف فروش قرار داشتند، بیش از 200 میلیارد تومان پول حقیقی از معاملات سهام خارج شد و ارزش معاملات خرد نیز باکاهش یک هزارمیلیارد تومانی نسبت به روز قبل، به محدوده 6.5 همت رسید.
 
ترین‌های بازار
بیشترین خروج پول حقیقی در معاملات دیروز به گروه‌های، نفت، بان و فلزات اساسی تعلق گرفت.
بیشترین ورود پول نیز درگروه‌های محصولات فلزی، سرمایه‌گذاری و زغال‌سنگ به ثبت رسید.
بیشترین حمایت حقوقی‌ها در نماد «وبملت» شکل گرفت و جبهه تقاضای حقیقی در نماد «ثشاهد» بیشترین قدرت را داشت.
در معاملات بورس تهران، بیش از هشت میلیارد و ۸۶۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۵۰ میلیارد ریال معامله شد.
ملی صنایع مس ایران (فملی) با یک ‌هزار و ۵۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۲۱ واحد، نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با یک هزار و ۵۰۲ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با یک هزار و ۱۴ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با ۶۸۳ واحد و شرکت سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با ۶۵۵ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل؛ صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با یک هزار و ۱۱۴ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) با ۵۵۸ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۱۹۱ واحد، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) با ۱۷۰ واحد و گروه مپنا (رمپنا) با ۱۷۰ واحد تأثیر منفی بر شاخص بورس داشتند.
در فرابورس نیز بیش از چهار میلیارد و ۱۰۱ میلیون برگه سهم و اوراق مالی داد و ستد شد.
پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، مجتمع جهان فولاد سیرجان (فجهان)، زغال سنگ پرورده طبس (کزغال) و سنگ آهن گهرزمین (کگهر) با تأثیر مثبت بر این شاخص همراه بودند.
همچنین ایران خودرو دیزل (خاور)، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین (صبا)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، پلیمر آریاساسول (آریا)، گروه انتخاب آرمان الکترونیک (انتخاب) و بهمن دیزل (خدیزل) با تأثیر منفی بر شاخص فرابورس همراه بودند.

جستجو
آرشیو تاریخی