صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

کاهش واردات گندم ، برنج و شکر در سال 1402

در 5 ماهه نخست سال جاری 6 میلیارد دلار کالای اساسی به کشور وارد شده که نهاده دامی و روغن خوراکی بیشترین سهم را داشته‏اند

13.5 درصد کاهش واردات در 5 ماهه نخست سال جاری حدود 8.8 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 6 میلیارد دلار به کشورمان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 7.5 درصد و از حیث ارزشی 13.5 درصد کاهش نشان می‏دهد

امین محمودی
روزنامه نگار

طی یک سال اخیر به‏دلیل خشکسالی گسترده در بسیاری از کشورهای اصلی تولیدکننده محصولات کشاورزی از طرفی و وقوع جنگ اوکراین و روسیه به‏عنوان دو قطب تولید غلات و دانه‏های روغنی، کشورهای مختلف جهان تأمین امنیت غذایی را در دستور کار خود قرار داده‏اند.
از این‏رو این کشورها علاوه بر حمایت‏های مختلف از تولید به سمت واردات محصولات کشاورزی بیش از نیاز مصرفی یک سال خود نیز رفته‏اند به طوری که چینی‏ها نیمی از غلات عرضه شده در بازارهای جهانی را خریداری کرده‏اند.
دولت سیزدهم نیز طی دو سال زراعی اخیر علاوه بر حمایت از تولید محصولات کشاورزی از جمله افزایش نرخ خرید تضمینی و اعطای تسهیلات به کشاورزان، واردات محصولات کشاورزی را در دستور کار خود قرار داده تا انبارها پر از این کالاها باشد و بازار دچار هیچ‌گونه نوسان و کمبودی نشود. به طوری که با وجود افزایش تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و تأمین کامل بازار از این محصولات، دولت بیش از نیاز مصرفی سالانه آنها روی به واردات آورده، چون در حال حاضر کشورمان در بسیاری از محصولات کشاورزی با افزایش قابل توجه تولید روبه‏رو بوده است.

جزئیات واردات کالاهای اساسی
آمارهای گمرک نشان می‏دهد در 5 ماهه نخست سال جاری حدود 8.8 میلیون تن کالای اساسی به ارزش 6 میلیارد دلار به کشورمان وارد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزنی 7.5 درصد و از حیث ارزشی 13.5 درصد کاهش نشان می‏دهد. به طوری که در این مدت یک میلیارد و 495 میلیون دلار ذرت، یک میلیارد و 146 میلیون دلار روغن‏های خوراکی، 895 میلیون دلار انواع دانه‏های روغنی، 633 میلیون دلار برنج و 535 میلیون دلار گندم وارد کشور شده است.
از طرف دیگر جو با 285 میلیون دلار، شکر خام با 155 میلیون دلار، لاستیک سنگین با 149 میلیون دلار، کاغذ چاپ و تحریر با 115 میلیون دلار و خمیر کاغذ با 107 میلیون دلار، 5 قلم بعدی عمده کالای اساسی وارده را به خود اختصاص دادند.

افزایش تولید گندم، علت کاهش واردات
آمارها نشان‏دهنده آن است که بیشترین میزان کاهش در بین 10 قلم عمده واردات کالاهای اساسی در 5 ماه سال جاری به ترتیب مربوط به برنج با 55 درصد، گندم 51 درصد و شکر خام با 40 درصد بوده است.
یکی از اصلی‏ترین دلایل کاهش واردات کالاهای اساسی به لحاظ وزنی، به حمایت‏های بی‏سابقه دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی از خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی خصوصاً گندم از طریق حمایت‏های قیمتی (افزایش نرخ‏های خرید تضمینی) و حمایت‏های غیرقیمتی (کشت قراردادی، کاهش قیمت نهاده‏های تولید و...) برمی‏گردد، به طوری که با تعیین نرخ 15 هزار تومانی خرید تضمینی گندم و تولید بیش از 13 میلیون تنی این محصول، کشاورزان از این امر استقبال کردند و تاکنون بیش از 10 میلیون و 300 هزار تن گندم به شرکت بازرگانی دولتی فروخته‏اند و همچنان این مهم ادامه دارد.
بنابراین پر واضح است که واردات گندم باید در سال‏جاری با کاهش محسوسی نسبت به سال گذشته روبه‏رو شود، کما اینکه آمار 5 ماهه گمرک نیز مؤید این موضوع است.
از طرف دیگر طی یک سال گذشته علاوه بر گندم، تولید برنج نیز به 2 میلیون و 400 هزار تن رسیده و از طرف دیگر مقداری از برنج سال گذشته کشاورزان نیز به‏دلیل افزایش واردات در سال گذشته به فروش نرفته است. به همین دلیل وزارت جهاد کشاورزی ممنوعیت واردات برنج را اعمال کرده و به نظر می‏رسد در سال جاری دیگر کشورمان نیازی به واردات این محصول نداشته باشد.

افزایش واردات نهاده‏های دامی و روغن‏های خوراکی
آمار گمرک در خصوص بیشترین میزان افزایش در بین 10 قلم عمده کالاهای اساسی وارداتی در 5 ماه سال‏جاری نشان‏دهنده آن است که جو با 99 درصد، ذرت با 36 درصد و روغن‏های خوراکی با 31 درصد، از بیشترین افزایش در بین کالاهای اساسی وارده به کشور برخوردار بودند. به طوری که نهاده دامی به‏عنوان یکی از اصلی‏ترین عوامل تأثیر‏گذار در قیمت گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات محسوب می‏شود که هر‌گونه نوسان و کمبود آن بازار را دچار اختلال می‏کند.
به همین دلیل دولت سیزدهم و وزارت جهاد کشاورزی تا پایان مرداد ماه نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته نهاده بیشتری وارد کرده‏اند به طوری که با افزایش بیش از یک میلیون تنی نهاده‏های دامی نسبت به سال گذشته روبه‏رو بوده‏ایم.
از طرف دیگر با توجه به نیاز کشورمان به تنظیم بازار روغن، واردات این کالای اساسی نیز رشد محسوسی داشته تا آرامش و ثبات بر این بازار حکمفرما باشد.
با همه این اوصاف به نظر می‏رسد دولت سیزدهم تنظیم بازار را فقط منوط به افزایش تولید داخلی برخی از محصولات کشاورزی و کالاهای اساسی نکرده و واردات این محصولات نیز مانند گذشته ادامه دارد تا از این طریق بتواند علاوه بر آرامش در بازار، شاهد کاهش تورم موجود در این محصولات با استفاده از مکانیزم افزایش عرضه باشد.

جستجو
آرشیو تاریخی