صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

آیت‌الله رئیسی:

در سفر به امریکای لاتین ۳۵ سند همکاری امضا شد

رئیس‌جمهور گفت: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود که در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم، صادرات محصولات دانش بنیان و سوم، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.
به گزارش ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر جمعه ۲۶ خردادماه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی پنج روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در رابطه با دستاورد‌های این سفر گفت: امریکای لاتین یک منطقه راهبردی در جهان و دارای ذخایر طبیعی و انسان‌های فرهیخته و اندیشمند است.
 رئیس‌جمهور ادامه داد: این منطقه سال‌هاست در مقابل نظام سلطه ایستادگی می‌کند و در تاریخ امریکای لاتین کشورهایی هستند که چند دهه مبارزه با نظم کنونی ناعادلانه در جهان را در کارنامه خود دارند و وجه مشترک آن استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی است.
 
در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم برقراری ارتباط با تمام کشورهای جهان است
 وی این روحیه را یک اشتراک گفتمانی با انقلاب شکوهمند اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: اساس انقلاب اسلامی بر استقلال‌خواهی و توجه به رأی مردم و عدالت‌خواهی است. در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم تعادل در برقراری ارتباط با تمامی‌کشورهای جهان است و هر کشوری بخواهد با ایران ارتباط خوب و سازنده با نگاه به منافع دو کشور داشته باشد، این زمینه برایش فراهم است و اگر کسانی بخواهند با ما دشمنی کنند، طبیعتاً نگاه ما مقاومت و ایستادگی است.
 وی تأکید کرد، نگاه دولت سیزدهم به شرق و غرب، امریکای لاتین و همه کشورها یک نگاه متعادل خواهد بود.
 رئیس‌جمهور بیان کرد: در امریکای لاتین ‌کشورهایی هستند که سال‌ها با جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشتند ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه شده و فعالیت‌ها کمتر شد که این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با امریکای لاتین فعال شود، اما عموماً این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.
 آیت‌الله رئیسی خاطرنشان کرد: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی، صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم و اساس کار این بود در ابتدا صدور خدمات فنی مهندسی و دوم، صادرات محصولات دانش‌بنیان و سوم، تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب و چهارم ایجاد بازارهای جدید صورت بگیرد.
 
انعقاد ۵ قرارداد دانش‌بنیان به ارزش
۹۰ میلیون دلار
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در زمینه انرژی تفاهمنامه‌هایی در حوزه بالادستی و پایین‌دستی منعقد شد که اگر اینها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌ گرفته است، گام‌های مؤثری برداشته خواهد شد.  وی تصریح کرد: در صنعت تراکتور‌سازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه‌گذاری داشتیم، ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه‌تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل، این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در امریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش‌بنیان ۵ قرارداد با بخش خصوصی به ارزش ۹۰ ‌میلیون دلار منعقد شد.
 آیت‌الله رئیسی گفت: با کوبا به دلیل توانایی آنها در زیست فناوری، توافق شد که کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا فعال شود.
 رئیس‌جمهور با اشاره به تجارت آزاد و کار اقتصادی گفت: زمینه ارتباطی خوبی در این حوزه وجود دارد و آنجا بازار‌هایی است که ایران از آن استقبال می‌کند.  وی اظهار کرد: در سفر به اندونزی مطلبی که در مورد صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان عرض کردم خوب فهم نشد و یا عده‌ای نخواستند بفهمند.‌ من عرض کردم محصولات دانش‌بنیان ایران باید صادر شود. ایران در دارو و تجهیزات پزشکی دست بالایی دارد و دانشمندان ما در این زمینه افتخار‌آفرینی‌های زیادی کردند. تجهیزات پزشکی ساخت ایران و با کار فناوری و دانش پایه امروز صادرات آن افتخار‌آفرینی برای کشور است.  آیت‌الله رئیسی تأکید کرد: امروز ایران، کشوری پیشرفته و فناور است که با هدایت‌های رهبری این کار صورت گرفته است.
 رئیس‌جمهور با اشاره به نیروگاه‌سازی تصریح کرد: شرکت مپنا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و محصولات ارزشمندی ارائه شد. توربین‌های ایران بالاتر از استاندارد‌های سطح جهان است و در دنیا و امریکای لاتین مشتری زیادی دارد.  آیت‌الله رئیسی عنوان کرد: وقفه‌ای که در ارتباط با امریکای لاتین ایجاد شد، خسارت‌آفرین بود. علاوه بر دیدار با رؤسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح‌ کردند و بررسی‌ها برای رفع مشکلات صورت گرفت. در دیدار با جوانان ونزوئلا، آنها علاقه‌مندی خود را به انقلاب اسلامی ایران ابراز کردند و نکات خوبی نسبت به شاخصه‌های نظم کنونی جهان و چشم‌انداز نظم نوین جهانی و الزامات آن مطرح شد.
 وی در پایان افزود: انتظار دارم که اقدامات مطرح شده در این سفر فراموش نشود و این سفر برای همه ما مسئولیت‌آور است. باید اتفاقات خوبی را رقم بزند و انتظارات برآورده شود و تفاهم‌ها و توافقنامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشور‌های امریکای لاتین است‌. در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.

 

دستاوردهای مهم سیاسی و اقتصادی سفر رئیس‌جمهور

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تجهیز پالایشگاه و امضای قراردادهای نفتی در کشورهای حوزه امریکای لاتین می‌تواند در خنثی‌سازی تحریم‌های اعمالی غرب علیه ایران مؤثر باشد.
حسین حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایرنا در مورد دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین در حوزه اقتصادی و انرژی بیان داشت: سال گذشته وزیر نفت بازدیدهای عملیاتی و میدانی از پالایشگاه‌های ونزوئلا انجام داد. یکی از پالایشگاه‌هایی که کمتر از ظرفیت خود کار می‌کرد، پالایشگاه ال‌پالیتو (El Palito) مستقر در ایالت کارابوبو بود که پس از بررسی و اعزام کارشناسان مختلف از سوی وزرات نفت به ونزوئلا، طی مدت یک‌سال ساخت قطعات و طراحی فنی و مهندسی این پالایشگاه انجام شد.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: بعد از بررسی‌های انجام شده دو کشتی حامل قطعات پتروشیمی به ونزوئلا ارسال شد و با همت و توان مهندسین ایرانی کار این پالایشگاه به اتمام رسید و این اقدام در سفر اخیر رئیس‌جمهور به امریکای لاتین مورد توجه قرار گرفت.  نماینده مردم لارستان در مجلس بیان داشت: این اقدام دولت سیزدهم یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌هاست و نشان می‌دهد که ایران در حوزه دیپلماسی انرژی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان بویژه با امریکای لاتین که در خط مقابله با امپریالیسم هستند، به‌خوبی عمل کرده است و این اقدام می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های ایران در منطقه و جهان کمک کند.
 حسین‌زاده، دیپلماسی انرژی را یکی از نقاط قوت ایران عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم از این ظرفیت و پتانسیل به‌خوبی استفاده کرده و با تجهیز پالایشگاه و امضای قراردادهای نفتی در کشورهای امریکای لاتین در ساخت و تعمیر، صدور خدمات مهندسی و ارسال تجهیزات و خوراک موفق عمل کرده است.
 وی با قدردانی از اقدامات جواد اوجی، وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه، اظهار داشت: آنها در دوردست‌ها در حال صدور خدمات فنی و مهندسی هستند و می‌توانند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تأثیر بگذارند.  حسین‌زاده تصریح کرد: دولت سیزدهم هم با تقویت دیپلماسی و ارتقای روابط، راه تعامل را با همه کشورها اعم از امریکای لاتین، آفریقا و آسیا در پیش گرفته است و این آمادگی را دارد که اگر طرف مقابل صادقانه عمل کند، وارد همکاری شود، چون جمهوری اسلامی ایران ظرفیت خوبی در تمامی حوزه‌های انرژی دارد و می‌تواند به دیگر کشورها کمک کند.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قراردادهای نفتی ایران و ونزوئلا تصریح کرد: به‌تازگی شرکتی ایرانی در قالب قراردادی تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع، بازپرداخت سرمایه‌گذاری انجام خواهد شد، چون ایران در حوزه انرژی نزدیک به ۱۲۰ سال تجربه موفق دارد و می‌تواند در اجرای این گونه پروژه‌ها به‌خوبی عمل کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی