صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۹

رشد 103 درصدی سود خالص قطعه سازان بورسی در سال 1401

با کمک دولت سیزدهم دوره وصول مطالبات قطعه سازان کاهش یافت

سعید رشیدی‌نوبندگانی
روزنامه نگار

صنعت قطعه‌سازی یکی از صنایع مولد اقتصاد ایران شناخته می‌شود که در حلقه‌های میانی و نهایی زنجیره تولید خودرو قرار می‌گیرد و هرچند شیوه مدیریت، توسعه و تولید آن با شرکت‌های خودرو‌سازی متفاوت است، اما رابطه ناگسستنی بین ارتقای سطح فن‌آوری در صنعت قطعه‌سازی و ساخت خودرو وجود دارد.
طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که توسعه صنعت قطعه‌سازی منجر به افزایش اشتغال آفرینی در ایران شده است و هرچند وجود تحریم‌ها آسیب بسیار زیادی بر بدنه این صنعت وارد کرد، اما بستر‌سازی مناسب و گستردگی آن باعث شد تا در بدترین شرایط نیز تولید خودرو در کشور متوقف نشود و این صنعت به هرشکلی که بود توانست نیازهای کشور را تأمین کند.
البته نمی‌توان از مجموع تخلفات صورت گرفته در شرکت‌های قطعه ساز بزرگی مانند کروز نیز چشم پوشی کرد و تخلفات و پرونده‌های حقوقی این شرکت و امثال آن همچنان در مراجع قضایی بازمانده است.
با تمام این تفاسیر، طی سال‌های گذشته وجود چالش‌های فراوان در تمامی زنجیره تولید خودرو و ساخت قطعات باعث شد تا خودرو سازان نتوانند معوقات خود را به شرکت‌های قطعه ساز پرداخت کنند و این موضوع به عنوان بزرگ‌ترین چالش، ادامه حیات صنعت را تهدید می‌کرد.
موضوعی که با تلاش تیم اقتصادی دولت در سال‌های 1400 و 1401 تا حدود بسیار زیادی مرتفع شد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده شرکت‌های قطعه ساز توانستند تاپایان اسفند ماه 1401 بخش قابل توجهی از مطالبات خود را دریافت کنند.
از طرفی افزایش تولید و کاهش هزینه‌های جانبی در صنعت باعث شد تا تقریباً تمامی شرکت‌های قطعه ساز در سال 1401 از زیان خارج و سودده شوند.
آنگونه که بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های قطعه ساز فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها در سال گذشته بیش از 3 هزار و 200 میلیارد تومان سودخالص شناسایی کرده‌اند که نسبت به سال 1400 رشد دو برابری داشته است.
همچنین با احتساب سود‌های شناسایی شده در سال 1401، مجموع سود انباشته صنعت به حدود 3 هزار میلیارد تومان می‌رسد.
روندی که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال 1402 نیز ادامه یابد و شرکت‌های قطعه ساز در این سال از طریق افزایش میزان تولیدات، رشد سودسازی خود را ادامه دهند.
 
تأمین برق قطعه سازان در سال‌جاری با مشکل روبه‌رو نمی‌شود
بنا به اعلام سازمان بورس و فرابورس ایران، در این هفته سهام شرکت تولیدی مخازن گاز طبیعی آسیاناما به عنوان بیست و دومین شرکت قطعه ساز فعال در بازار سرمایه عرضه اولیه خواهد شد.
این شرکت که طی سال‌های گذشته در زمینه تأمین ورق و صفحه انواع کپسول و مخزن نیتروژن، آرگون، اکسیژن و هیدروژن فعالیت می‌کرد، توانست گام مهمی در جهت تأمین مخازن گازهای CNG و انواع مخازن بدون جوشکاری بردارد و به دلیل تقاضای بالای مخازن CNG درخودرو‌سازی کشور، تمام توان خود را صرف تأمین نیاز خودروسازان داخلی کند.
بر اساس گفته احسان خوشبین‌فر، مدیرعامل آسیا ناما قیمت محصولات این شرکت براساس ضریبی از تغییرات قیمت مواد اولیه تعیین می‌شود و از آنجا که قیمت‌گذاری محصولات شرکت به صورت دستوری انجام نمی‌پذیرد، حاشیه سود شرکت در محدوده مناسبی قرار دارد.
خوشبین فر در مورد مطالبات از شرکت‌های خودروساز نیز بیان داشت، خوشبختانه طی سال‌های گذشته وصول مطالبات ما از شرکت‌های خودرو‌سازی با مشکل روبه‌رو نبوده و از این رو مانند برخی شرکت‌های قطعه ساز، با مشکل نقدینگی روبه رو نیستیم.
وی در نشستی که با حضور جمعی از خبرنگاران و نمایندگان سازمان بورس و فرابورس انجام شد در مورد چشم‌انداز آتی فعالیت‌های عملیاتی و تولید و فروش شرکت بیان داشت: میزان فروش در ۱۲ ماه اخیر ۵۲۰ میلیارد تومان بوده و ۸۵ هزار مخزن فروخته شده است و میزان سود ۱۵۰ میلیارد بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۵ درصد سود خالص داشته است. همچنین رشد عملیاتی ۷۳ درصد رشد داشته است و از آنجا که قیمت تمام شده داخل برای شرکت به صرفه‌تر است، فعلاً برنامه صادرات نداریم.
خوشبین فر بیان داشت: مهم‌ترین دغدغه و چالش ما در سال‌جاری کمک به انجام تعهدات دولت برای تحقق بودجه‌بندی سال 1402 در زمینه خودروهای دوگانه سوز است و از آنجایی که در حال حاضر کشور ما با مسأله تأمین بنزین روبه رو است، عملکرد ما می‌تواند در بهبود شرایط کشور تأثیر‌گذار شود.
وی در خصوص تأمین برق مورد نیاز برای تولیدات شرکت‌های صنعتی نیز گفت: به نظر می‌رسد در سال‌جاری مشکلی در تأمین برق وجود نداشته باشد و در حالی که سال گذشته ما در همین ایام به دفعات قطعی برق را تجربه کردیم، امسال به ما اعلام شده تنها یک روز در ماه قطعی برق خواهیم داشت و این موضوع برای تداوم روند افزایشی میزان تولید ما بسیار حائز اهمیت است.

جستجو
آرشیو تاریخی