صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و دو - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و دو - ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

نهادهای نظارتی قدرت ریسک‌پذیری را از مدیران نگیرند

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه استفاده از ظرفیت دیوان محاسبات به تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک خواهد کرد، در عین حال به مسئولان این دیوان و سازمان بازرسی متذکر شد که در نظارت‌ها مراقب باشند جسارت و شجاعت در تصمیم‌گیری را از مدیران نگیرند.
به گزارش ایرنا، «محمدباقر قالیباف” روز دوشنبه در نشستی که با موضوع «ارائه گزارش اولیه تفریغ بودجه ۱۴۰۱» در دیوان محاسبات کشور برگزار شد، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت دیوان محاسبات به تصمیم‌گیری‌های بهتر کمک خواهد کرد اما باید بپذیریم سازمان بازرسی و دیوان محاسبات روحیه شجاعت و جسارت را از مدیران گرفته است.
وی متذکر شد: البته دیوان محاسبات یا سازمان بازرسی باید کار خود را انجام دهند ولی باید مانند یک پزشک جراح مغز در حین کار مراقبت کنند که فقط سلول‌های سرطانی را بردارند و نباید به سلول‌های بخش بینایی آسیب وارد شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هوشمندسازی به مدیریت بودجه، هزینه و حسابرسی کمک می‌کند، افزود: این امکان وجود دارد که کشور را از یک بلاتکلیفی در حوزه بودجه و مالیات نجات دهیم و باید دیوان محاسبات به‌موقع به این موضوع ورود کند که گاهی این کار انجام نمی‌شود.
وی اضافه کرد: اگر اجازه دهیم پولی از بیت‌المال در حساب‌های تجاری بماند و همه به حساب خزانه نرود، کار دچار خطا شده است؛ از این رو باید این موضوع را تخلف قطعی محسوب کنیم.
 
در کارهای اجرایی باید پول بر اساس اعتبارات پرداخت شود
قالیباف با تأکید بر اینکه انتقال پول بر اساس اعتبارات باید انجام شود نه به‌صورت نقدی، تصریح کرد: پول برای کارهای اجرایی نباید دست‌به‌دست شود؛ چرا که در نهایت ۳۰ درصد اعتبارات در بین راه دچار رسوب می‌شود. به‌عنوان نمونه گاهی پول را از حساب برمی‌دارند و به حساب‌های تجاری واریز می‌کنند و یک سال در آن حساب می‌ماند و طی این زمان مسئولان جابه‌جا و فراموش می‌شود که پولی در حساب مانده است!
رئیس مجلس با بیان اینکه تصمیم‌گیری در مسائل کشور بر اساس اطلاعات دیوان محاسبات انجام نمی‌شود، گفت: اصل ۵۵ قانون اساسی به شفاف بودن و ساده بودن تأکید دارد. بر همین اساس باید مردم در جریان اقدامات دیوان باشند و این موضوغ آنقدر ساده‌سازی شود که عموم مردم بتوانند آن را فهم کنند اما در حال حاضر حتی مدیران ارشد کشور نیز این موضوعات را متوجه نمی‌شوند.
قالیباف با بیان اینکه در دولت‌های مختلف، حداکثر پنج درصد وزرا ممکن است آگاهانه و نادرست پول‌ها را جابه‌جا ‌کنند اما ۹۵ درصد دیگر نسبت به این قضیه آگاهی ندارند، اظهار داشت: برخی مدیران نمی‌دانند پول از کجا می‌آید و به کجا می‌رود. مدیری از سیستم خارج می‌شود و دیوان سال‌ها بعد متوجه می‌شود در زمان مدیریت وی چه اتفاقی افتاده است چون موضوعات به فراموشی سپرده شده است اما اثر خود را گذاشته و چون رسیدگی‌ها به‌وقت نبوده حتی مجازات او نیز فایده‌ای ندارد.
رئیس قوه مقننه با تأکید بر اینکه گزارش‌های دیوان باید شفاف و ساده باشد، گفت: مثلاً می‌توان با یک نامه‌نگاری ساده به یک وزارتخانه اعلام کرد شما که نیاز به پول دارید می‌توانید از فلان حساب خود پول برداشت کنید؛ چرا که اغلب وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در حساب پول دارند اما ممکن است در جریان آن نباشند. اگر میزان اعتبارات در گزارش‌ها به درستی منعکس شود خزانه می‌داند که می‌تواند صرفاً با استفاده از موجودی‌های خود، اقدامات را جلو ببرد که این اجازه بر اساس ماده ۱۲۵ قانون محاسبات عمومی کشور به رئیس خزانه‌داری داده شده است.
 
مدیران انقلابی و شجاع به تهدیدها به چشم فرصت‌ می‌نگرند
وی در ادامه تصریح کرد: مدیران انقلابی و شجاع تهدیدها را فرصت‌های با ریسک می‌بینند و حرکت‌های جهشی در فرصت‌های با ریسک اتفاق می‌افتد که همراه با شجاعت، درایت، گذشت، محبت، برادری و اخلاص به نتیجه می‌رسد.
قالیباف اضافه کرد: بارها به این نکته اشاره کرده‌ام که «جهاد تصمیم” برای ما مسئولان مهم‌تر از «جهاد تبیین” است که باید مبتنی بر این صفات باشد؛ یعنی دقیق، هوشمندانه، شجاعانه و با اخلاص باشد و حتی حاضر باشیم همه آبروی خود را پای آن بگذاریم و بدانیم اگر تصمیم به‌جا و به‌حقی است، قطعاً ما را متحول می‌کند.
رئیس نهاد قانونگذاری کشور خاطرنشان کرد: کارشناسان معتقدند اگر بنا شد کشور در شرایط تورمی باشد، نباید برای جلوگیری از رشد نقدینگی تورم توأم با رکود داشته باشیم که نمی‌تواند مشکلی را حل کند؛ چرا که تورم با رونق بهتر از تورم توام با رکود است. از این روش به‌راحتی می‌توان استفاده کرد که هم مدیران شجاع شوند و هم پایه پولی بالا نرود که نقش دیوان در اینجا بسیار تأثیرگذار است.

جستجو
آرشیو تاریخی