صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و سه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و سه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

مبارزه با آفات زراعی و باغی در سطح ۵۸۰۰ هکتار طی چهارماهه امسال

هما همت‌خواه
روزنامه نگار

 
در زندگی بشر گیاهان به‌عنوان ماده غذایی در اولین حلقه زنجیره غذا اهمیت خاصی دارند و حفاظت از آنها در برابر خطر نابودی توسط آفات جایگاه ویژه‌ای دارد، به گونه‌ای که غفلت بشر از حضور آفات، سبب از بین رفتن کامل محصول نیز شده است بنابراین نداشتن آگاهی از وجود و شیوع این عوامل و نیز عدم اقدام بموقع در زمینه کنترل آنها، می‌تواند عواقب مخربی بر منابع گیاهی ملی و حفظ امنیت غذایی جامعه داشته باشد. سازمان حفظ نباتات در اجرای دکترین حفظ نباتات یعنی حفظ زندگی، همواره اقدامات مؤثری را معمول داشته است و با تأثیر مستقیم بر فرایند تولید غذای سالم، کافی و در دسترس، ضمن تداوم و ارتقا سلامت آحاد جامعه، زمینه حفظ موقعیت‌های اجتماعی و اقتصادی و اقتدار ملی و بین‌المللی کشور را فراهم کرده و با ترویج نقش مؤثر افراد در حفظ اکوسیستم‌های کشاورزی با رعایت ضوابط مدیریت تلفیقی آفات، فرهنگ «طبیعت سرسبز؛ محیط زیست سالم ارمغان ما به نسل‌های آینده» را نهادینه کرده است. پیش‌آگاهی، یکی از ارکان اصلی هر برنامه مدیریت تلفیقی آفات (IPM) است و بر اساس نتایج پیش‌آگاهی، زمان کاربرد روش‌های کنترل، مشخص شده و ضمن ممانعت از بروز خسارت آفات، بیماری‌های گیاهی و علف‌های هرز، از تکرار سمپاشی‌ها و استفاده بی‌رویه و پرهزینه روش‌های کنترل جلوگیری می‌شود. «سید جواد نوروزیان» سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه «ایران اقتصادی» درباره وضعیت کنترل آفات گیاهی در سال‌جاری گفت: طبق گزارش‌های موجود در چهار ماهه اول سال ۱۴۰۲ در سطحی حدود ۵ میلیون و ۲۳۰ هزار هکتار، شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی اجرایی شده است. به گفته وی، علاوه بر این مجموع سطوح مبارزه با عوامل خسارت‌زای محصولات زراعی و باغی، ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار با آفات، دو میلیون و ۵۳۵ هزار هکتار با بیماری‌های گیاهی و ۵ میلیون و ۶۱۵ هزار هکتار با علف‌های هرز بوده ضمن اینکه در سطح ۳ میلیون هکتار مبارزه با روش‌های زراعی و مکانیکی صورت گرفته است. وی اظهار داشت: در چهارماهه اول سال ۱۴۰۲ در بخش زراعی، در سطح ۳ میلیون و ۵۳۰ هزار هکتار شبکه مراقبت و پیش‌آگاهی انجام شده است که مبارزه در سطح ۲ میلیون و ۸۸۰ هزار هکتار با آفات، یک میلیون و ۵۱۰ هکتار با بیماری‌های گیاهی و ۴ میلیون و ۹۲۰ هزارهکتار با علف‌های هرز انجام گرفته است. علاوه بر این در سطح یک میلیون و ۸۵۰ هکتار به‌صورت زراعی و مکانیکی مبارزه شده است. وی افزود: طی مدت مذکور در بخش باغی در سطح یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی انجام شده است. همچنین در سطح ۲ میلیون و ۹۲۰ هزارهکتار با آفات، یک میلیون و ۲۵ هزار هکتار با بیماری‌ها و ۶۹۵ هزار هکتار با علف‌های هرز مبارزه صورت گرفته که این مبارزه در سطح یک میلیون و ۱۵۰ هزار هکتار نیز به‌صورت زراعی و مکانیکی بوده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ پایلوت اعتبارسنجی مدل پیش آگاهی برای سه آفت در ۲۵ ایستگاه و پایلوت پایش و برداشت داده و دستورالعمل برای ۱۰ آفت در ۳۲ ایستگاه اجرایی شده است. ضمن اینکه ۴ فقره دستورالعمل مدیریت عوامل خسارت‌زای گیاهی نیز تدوین شده است.

۴۶۵ آفت‌کش در پنج ماهه امسال مورد کنترل کیفی قرار گرفت
سرپرست معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور درباره تدارک و مصرف آفت‌کش‌های شیمیایی گفت: سازمان حفظ نباتـات همواره در راسـتای تأمین آفت‌کش‌های کشـاورزی مورد نیـاز عرصه‌های کشاورزی و متعاقب آن حفظ و ارتقا عملکرد محصولات کشاورزی و در نهایت تداوم امنیت غذایی آحاد جامعه، برنامه‌ریزی و نظارت لازم را بر فرایند تدارک این نهاده انجام داده است، به گونه‌ای که در شرایط خاص ناشـی از اعمـال تحریم‌های بین‌المللی در سال‌هـای اخیر و دشـواری منبعث از آن در واردات انـواع نهـاده‌ها نظیر آفت‌کش‌های کشـاورزی، تأمین این نهـاده بـدون هیـچ گونه خللی صورت گرفته است. وی افزود: در بحث کنترل کیفی آفت‌کش‌ها، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نمونه‌برداری و کدگذاری نمونه‌های سموم آماده مصرف وارداتی به تعداد ۲۷۹ مورد انجام و ارزیابی کنترل کیفی در این خصوص صورت گرفته است. به گفته وی، همچنین ارزیابی کیفی آفت‌کش‌های وارداتی و تولید داخل در سال ۱۴۰۱ به تعداد یکهزار و ۵۴۶ مورد و در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ به تعداد ۴۶۵ مورد انجام شده است. وی اظهار داشت: بررسی و صدور پروانه فعالیت واردات و تولید آفت‌کش‌های کشاورزی، برای ۱۰۷ متقاضی در سال ۱۴۰۱ و ۱۵ متقاضی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تاکنون نیز انجام شده است و بررسی درخواست‌های مجوز ثبت سفارش تدارک آفت‌کش‌ها(تکنیکال/آماده مصرف) نیز انجام شده و این مهم تداوم دارد. نوروزیان تصریح کرد: نهـاده آفت‌کش‌های کشاورزی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های اجرای عملیات کنترل تلفیقی آفات، نقش بسزایی را در فرایند تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن حفظ امنیت غذایی جامعه دارد، بنابراین هرگونه تأخیر و تعلل در تدارک مطلوب و بموقع آفت‌کش‌های کشاورزی، زمینه بروز نقصان تولید ناشی از خسارت انواع آفات کشاورزی را در پی خواهد داشت و از آنجایی که تأمین نیاز کشور به نهاده مذکور مسـتلزم تخصیص و تأمین بموقع ارز مورد نیاز است، بنابراین ضـرورت دارد تا این امر به‌طور ویژه مورد توجه مسئولان ذیربط قرار داشـته باشد. به گفته وی، این در حالی است که از بهمن ماه سال گذشـته (۱۴۰۱) تاکنون با وجود درخواست‌های تدارک ارزی مورد نیاز به میزان حدود ۱۵۰ میلیون دلار، تنها حدود یک سوم از آن محقق شده است. وی گفت: از طرفی با توجه به نزدیک شـدن به آغاز سال زراعی ۱۴۰۲ و نیز پیش‌بینی فراهم بـودن شـرایط جـوی برای گسـترش فعـالیت علف‌های هرز مزارع (بویژه مزارع گنـدم و سـایر محصولات استراتژیک) عزم همه‌جانبه‌ای را در سـطح کلان کشور اعم از وزارت جهـاد کشـاورزی و بانک مرکزی برای تحقق تأمین آفت‌کش‌ها در موعد مورد لزوم می‌طلبد. وی افزود: در صورت تخصیص ارز با کمک دو انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان آفت‌کش هیچ گونه مشکلی در تأمین این نهاده مهم کشاورزی وجود نخواهد داشت و سازمان حفظ نباتات تمام اقدامات و هماهنگی‌های لازم را در این خصوص انجام خواهد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی