صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و سه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و سه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

ارزش معاملات هفتگی بورس کالا به بیش از 24 همت رسید

7/2 میلیون تن انواع محصولات در بازار فیزیکی معامله شد

سعید رشیدی نوبندگانی
روزنامه نگار

ارزش معاملات بورس کالای ایران در هفته منتهی به 17 شهریورماه با توجه به تعطیلات روز چهارشنبه (مصادف با اربعین حسینی)، افت 12 درصدی را نسبت به هفته قبل از آن تجربه کرد.
بر اساس ارقام منتشر شده از طرف بورس کالای ایران، ارزش کل معاملات هفته گذشته به حدود 24 هزار و 382 میلیارد تومان رسید که در مقایسه با هفته قبل از آن حدود 12.2 درصد کاهش داشت.
بر این اساس، بازار اختیار معامله تنها بازاری بود که با افزایش ارزش معاملات رو به رو شد و سایر بازارهای بورس کالا با توجه به یک روز معاملاتی کمتر نسبت به هفته قبل از آن، کاهشی بوده‌اند.
در معاملات هفته منتهی به 17 شهریورماه، بیش از 2 میلیون و 685 هزار و 885 تن انواع محصول در تالارهای مختلف بازار فیزیکی مورد معامله قرار گرفت که از نظر حجمی حدود 5.7 درصد کمتر از هفته قبل از آن بود. ارزش معاملات بازار فیزیکی نیز با حدود 23 هزار و 275 میلیارد تومان، کاهش 12 درصدی را در معاملات هفتگی به ثبت رساند.
کامیون‌های عرضه شده در بورس کالا بدون رقابت فروخته شد
بورس کالای ایران در هفته‌ای که گذشت میزبان عرضه 90 دستگاه خودرو سنگین بود که این خودروها در مجموع با کمترین رقابت و در محدوده قیمت پایه فروخته شدند.
بر این اساس، در حراج 30 دستگاه کامیون ام‌پاور باری که با قیمت پایه 2 میلیارد و 436 میلیون تومان عرضه شد، 46 تقاضا به ثبت رسید و این خودرو تنها با 3 درصد رقابت و در قیمت 2 میلیارد و 528 میلیون تومان کشف قیمت شد.
در حراج 30 دستگاه کامیون ام‌پاور کمپرسی که با قیمت پایه 2 میلیارد و 378 میلیون تومان عرضه شده بود، تنها 36 تقاضا روی تابلو معاملات به ثبت رسید و این خودرو نیز با  یک درصد رقابت در عدد 2 میلیارد و 402 میلیون تومان کشف قیمت شد.
در دیگر حراجی که روز سه‌شنبه 14 شهریورماه در تالار خودرو بورس کالای ایران به ثبت رسید، 30 دستگاه کامیون فورس کابین خوابداری 12 تن بدون کاربری با قیمت یک میلیارد و 800 میلیون تومان روی تابلو معاملات رفت که تنها 20 تقاضا برای آن به ثبت رسید و این خودرو نیز در قیمت پایه به مشتریان فروخته شد.
بررسی روند معاملات کامیون‌های سنگین در بورس کالا نشان می‌دهد در پی کاهش التهاب قیمت خودرو در بازارهای سنتی، تقاضا و شدت رقابت در تالار خودرو نیز کاهش یافته و اکثر معاملات در محدوده قیمت پایه صورت گرفته است. از این‌رو شرکت‌های تولیدکننده و مونتاژکار سعی کرده‌اند با اخذ مجوز برای افزایش نرخ پایه محصولات، از کاهش بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کنند.
 
رشد 8 درصدی ارزش معاملات گواهی سپرده کالایی
بازار گواهی سپرده یکی از جمله بازارهای زیرمجموعه بازار مالی در بورس کالای ایران است که در سال 1402 توانست با ورود اوراق گواهی شمش طلا، تمام سکه و سایر اوراق کالایی رونق بگیرد.
بررسی آمار منتشر شده نشان می‌دهد در هفته منتهی به 17 شهریورماه بیش از 7 میلیون و 83 هزار ورق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۴۱۲ میلیارد و ۴۴۸ میلیون تومان در بازار گواهی سپرده معامله شده است. مقایسه این رقم با آمار هفته قبل از آن نشان می‌دهد هر چند حجم معاملات تا حدودی کاهش یافته اما ارزش معاملات رشد بیش از 8 درصدی را به ثبت رسانده است.
به گزارش کالاخبر، در هفته منتهی به 17 شهریور ۱۴۰۲ بالغ بر ۷۰۱ هزار و ۹۰۰ گواهی سپرده تمام سکه طلا به ارزش ۱۹۷ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان منعقد شد. در جریان معاملات هفته گذشته، ۴۰۸ هزار و ۶۰۰ اوراق گواهی سپرده شمش طلا در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش ۱۲۸ میلیارد و ۱۰۵ میلیون تومان را ثبت کرد.
سیمان با ثبت معامله ۴ میلیون و ۷۸۲ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی ۵.۶ میلیارد تومان شد. ارزش معاملات ۸۹۰ هزار و ۱۷۲ گواهی سپرده زعفران ۴۱ میلیارد و ۱۲۲ میلیون تومان بود و ارزش معاملات ۳۰۰ هزار و ۹۶۷ گواهی سپرده شیشه نیز ۴۰.۵ میلیارد تومان شد. رونق بازار گواهی سپرده کالایی بخصوص در مورد طلا می‌تواند فشار تقاضای فیزیکی طلا را در بازارهای سنتی کاهش دهد و نوسانات قیمت را نیز کنترل کند.
مدیران بورس کالا سعی دارند با گسترش معاملات و قراردادهای مشتقه از گواهی سپرده طلا، پول‌های سرگردان در بازارهای سنتی را به این بازارها جذب کنند و شرایط را برای پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌ها و ایجاد آرامش در بازارهای کالایی و مالی ایران مهیا سازند.

معدنی‌ها در صدر  معاملات بورس کالا
براساس اعلام بورس کالای ایران، در هفته منتهی به 17 شهریورماه بیشترین ارزش معاملات در بازار فیزیکی ایران توسط شرکت‌های معدنی، پالایشی و فلزاتی صورت گرفت.
بر این اساس شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله ۵ هزار و ۴۰۰ تن مس کاتد، مس کم‌عیار و سولفور مولیبدن به ارزش یک هزار و ۵۴۱ میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد. همچنین شرکت‌های پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش ۸۵ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، لوب‌کات سبک و آروماتیک سنگین به ارزش یک هزار و ۲۵۹ میلیارد تومان، آلومینای ایران (آلومینا) با فروش ۶۲ هزار و ۲۰۰ تن اکسید آلومینیوم، هیدروکسید آلومینیوم و شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و ۲۱۶ میلیارد تومان و سنگ آهن گهر‌زمین (کگهر) با ثبت معامله ۲۴۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش ۹۹۶ میلیارد تومان رتبه‌های دوم تا چهارم را به خود اختصاص دادند.
شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با ثبت معامله ۱۵۰ هزار تن کنسانتره و گندله سنگ ‌آهن و شمش بلوم به ارزش ۹۰۷ میلیارد تومان پنجم شد و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر (کگل) با ۱۵۰ هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش ۷۰۷ میلیارد تومان پشت سر آن قرار گرفت. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با فروش ۵۰ هزار تن وکیوم باتوم به ارزش ۷۰۲ میلیارد تومان هفتم شد.
فولاد خوزستان (فخوز) با ثبت معامله ۳۳ هزار و ۶۲۰ تن شمش بلوم، تختال، آهن اسفنجی و آرگون به ارزش ۶۷۳ میلیارد تومان هشتم شد. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش ۳۰ هزار تن شمش بلوم به ارزش ۶۲۶ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد و پالایش نفت تهران تندگویان نیز با ثبت معامله ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم‌باتوم، لوب‌کات سبک و سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ۵۱۳ میلیارد تومان دهم شد.

جستجو
آرشیو تاریخی