صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و چهار - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و چهار - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۴

گزارش

ثبت بالاترین نرخ رشد تولید محصولات فولادی
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، آمار تولید فولاد کشور را در پنج‌ماهه سال ۱۴۰۲ منتشر کرد که بر اساس آن، تولید محصولات فولاد میانی (بیلت، بلوم و اسلب) از ۱۳میلیون تن فراتر رفته است.
براساس این گزارش، در پنج ماهه امسال هشت میلیون و ۲۳۰هزار تن بیلت و بلوم و چهار میلیون و ۷۹۵ هزار تن اسلب، در بخش مقاطع طویل فولادی؛ ۶۳۴ هزار تن تیرآهن، چهار میلیون و ۳۷۰ هزار تن میلگرد و ۳۸۶ هزار تن نبشی، ناودانی و سایر مقاطع تولید شد. همچنین در بخش مقاطع تخت فولادی؛ سه میلیون و ۸۵۵ هزار تن ورق گرم، ۹۸۹ هزار تن ورق سرد، ۷۰۶ هزار تن ورق پوشش‌دار به تولید رسید. اگرچه نرخ رشد تولید فولاد ایران در مرداد نسبت به آمار چهار ماهه کاهش ۶۳ درصدی داشته اما با این حال رشد سه‌درصدی تولید فولاد میانی و همچنین افزایش چهاردرصدی تولید محصولات فولادی نسبت به مدت مشابه سال گذشته قابل ذکر است. البته در پنج ماهه امسال، رشد ۲۸.۹ درصدی برای تولید تیرآهن ثبت شد که بالاترین نرخ رشد تولید محصولات فولادی در مدت مذکور به شمار می‌آید. تولید آهن اسفنجی هم رشد ۷.۱ درصدی داشت و به ۱۵ میلیون و ۶۹۴ هزار تن رسید.

روند افزایش صادرات
انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اعلام آمار واردات و صادرات فولاد میانی و محصولات فولادی در پنج ماهه سال ۱۴۰۲، از رشد ۲۴.۸ درصد صادرات فولاد میانی در سال‌جاری خبر داد و اعلام کرد: صادرات آهن اسفنجی از ۷۰۰هزار تن فراتر رفت.
 براساس این آمار صادرات فولاد میانی در پنج ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴.۸درصد رشد کرد و به ۳میلیون و ۹۳هزار تن رسید. صادرات محصولات تخت و طویل فولادی نیز در پنج‌ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵درصد رشد داشته است. در بخش محصولات طویل نیز در پنج ماه نخست امسال ۷۸ هزار تن تیرآهن و ۹۹۲ هزار تن میلگرد از ایران صادر شد. صادرات آهن اسفنجی در سال‌جاری افزایش چشمگیری داشت و از ۲۱۳هزار تن در پنج ماهه سال ۱۴۰۱ به ۷۰۸ هزار تن در پنج ماهه سال ۱۴۰۲ افزایش پیدا کرد.

جهش زنجیره فولاد
سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام‌کرد: صادرات وزنی و ارزشی زنجیره فولاد در چهار ماهه نخست ۱۴۰۲ به‌ترتیب ۱۴۰ درصد و ۳۶ درصد افزایش یافت.
به گزارش ایمیدرو از ابتدای فروردین تا پایان تیر امسال، افزون بر ۱۰ میلیون و ۹۲۳ هزار تن انواع محصولات زنجیره فولاد به ارزش بیش از ۲ میلیارد و ۶۹۳ میلیون دلار صادر شد.
این رقم در مدت مشابه سال ۱۴۰۱، نزدیک به چهار میلیون و ۵۵۷ هزار و ۲۰۵ تن به ارزش یک میلیارد و ۹۷۷ هزار دلار بود.
از این میزان، بیشترین حجم صادرات به مقصد چین با حدود ۶ میلیون و ۷۱۱ هزار تن به ارزش حدود یک میلیارد دلار (۶۱ درصد حجمی و ۳۷ درصد ارزشی) و کمترین صادرات به مقصد عراق با حجم حدود یک میلیون و ۴۷۵ هزار تن به ارزش ۴۹۶ هزار و ۹۳۰ هزار دلار (۱۳ درصد وزنی و ۱۸ درصد ارزشی) بوده است.

تولید فراسرزمینی آهن اسفنجی
چندی پیش تفاهمنامه احداث کارخانه تولید احیای مستقیم با فناوری پرد (ساخت ایران) و نیز کارخانه فولادسازی، با سرمایه‌گذاری شرکت چینی در کشور پرو (آمریکای جنوبی) به امضا رسید. همچنین قرارداد ساخت نخستین کارخانه احیای مستقیم در آمریکای جنوبی به روش گازی بین سرمایه‌گذار چینی و شرکت ایرانی ام.ام.ایی (MME) به عنوان صاحب فناوری پرد منعقد شد. ظرفیت سالیانه این طرح یک میلیون تن آهن اسفنجی است که محصول تولیدی در واحد فولادسازی استفاده خواهد شد. ساخت کارخانه فولادسازی نیز با فناوری ایرانی، توسط شرکت MME در پرو انجام می‌شود. بخش کوره این کارخانه (احیای مستقیم) توسط شرکت MME طراحی و بخشی از تجهیزات اصلی آن در ایران ساخته و به کشور مذکور صادر خواهد شد.
بنا بر این گزارش، پس از احداث موفقیت‌آمیز چهار کارخانه تولید آهن اسفنجی به روش بومی «پِرِد» در ایران و احداث نخستین کارخانه فراسرزمینی در چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان (با هدف عبور از چالش‌های زیست محیطی روش کوره بلند)، اکنون سرمایه‌گذاران خارجی به دنبال این فناوری ایرانی هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی