صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و پنج - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و پنج - ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

از ابتدای دولت سیزدهم تا اوایل شهریور ماه امسال

112 هزار شغل توسط تعاونی‏ها ایجاد شد

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم با حمایت از تعاونی‏ها و نقش تسهیلگری منجر به ایجاد 4هزار و 450 تعاونی جدید شده که111 هزار و 640 شغل از طریق این تعاونی‏ها ایجاد شده است.
طبق آخرین آمارهای رسمی، در این دولت ثبت تعاونی‏ها 2.5 درصد و تعداد شاغلان 3.5 درصد افزایش یافته است؛ موضوعی که در دولت‏های گذشته مورد غفلت مانده بود.
براساس داده‏های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بیشترین تعداد اشتغال ایجاد شده متعلق به تعاونی‏های تولیدی بوده‏اند که نشان از تغییر جهت بخش تعاون از تعاونی‏های مصرفی به تعاونی‏های مولد است.
طبق داده‏ها، از ابتدای دولت سیزدهم تا ابتدای شهریور امسال، 2هزار و 676 تعاونی تولید با ظرفیت اشتغالزایی 51 هزار و 676 نفر ایجاد شده است.
بر این اساس، از مجموع 4هزار و 450 تعاونی ایجاد شده، 751 تعاونی در حوزه توزیع و یک هزار و 23 تعاونی در بخش خدماتی ایجاد شده که به ترتیب 32 هزار و 154 و 27 هزار و 799 شغل در این دو بخش به وجود آمده است.
از این تعاد تعاونی ایجاد شده، 891 تعاونی متعلق به زنان بوده و از مجموع اشتغال 111 هزار و 640 شغل، 13 هزار و 808 شغل به زنان اختصاص یافته است.

احیای سند توسعه تعاون پس از 12 سال
دولت سیزدهم با نگاه مثبت این بخش، سند توسعه تعاون را که 12 سال مغفول مانده بود احیا کرد، این سند که از ابتدای سال 1392 اجرایی نشده بود در این دولت اصلاح شد و در فروردین ماه امسال به تصویب رسید و به دستگاه‏های متولی ابلاغ شد. در این سند 80 احکام اجرایی به دستگاه‏ها ابلاغ شد و آنها را مکلف کرد سالانه 2 درصد بخش تعاون در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنند، بر اساس این طرح مقرر شده تا جذب 45 درصدی سرمایه‏گذاری‏های صورت گرفته در کشور در بخش تعاون و جذب حداقل 15 درصد حجم نقدینگی در طرح‏ها و پروژه‏های بومی و ملّی به تعاونی‏ها اختصاص یابد.
سهم تعاون در ایجاد اشتغال بیشتر از سایر طرح‏های اقتصادی در کشور است به گونه‏ای که هر طرح تعاونی به طور متوسط برای 23 نفر شغل ایجاد می‏کند و هزینه ایجاد اشتغال در این طرح‏ها بسیار کمتر از سایر طرح‏هاست.
حمایت دولت سیزدهم از تعاونی‏ها منجر شد تا شاهد رشد سرمایه بانک توسعه تعاون بیش از 140 درصد باشیم، افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از 280 هزار به 620 هزار میلیارد ریال اقدام ارزشمند و قابل قدردانی دولت آیت‏الله رئیسی است که بیش از پنج برابری ارائه تسهیلات بانک توسعه تعاون به بخش تعاون نیز در این دوره رقم خورد.

اختصاص 11.5 هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای توسعه تعاونی‏های فراگیر
اختصاص 11.5 هزار میلیارد تومان ردیف اعتباری برای توسعه تعاونی‏های فراگیر یکی از مهم‏ترین اقدامات این دولت در توسعه تعاونی‏هاست، ضمن اینکه در سال گذشته برای اولین بار خط اعتباری 2 هزار میلیارد تومانی به تعاونی‏ها اختصاص یافت؛ امسال نیز پرداخت تسهیلات از خط اعتباری سه هزار میلیارد تومان کلید خورده است.
طبق گزارش بانک‏های عامل، 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات توسط 24 بانک در سال گذشته به تعاونی‏ها پرداخت شد که نقطه عطفی در رونق این بخش بوده است.
حمایت‏های مالی و نقدیندگی در بخش تعاون به اینجا ختم نمی‏شود، در کنار این تسهیلات، طبق مصوبه هشتاد و ششمین جلسه شورای عالی اشتغال مقرر شده 25 درصد از تمام تسهیلات به تعاونی‏ها اختصاص یابد.
هفته تعاون امسال نیز دستاوردهای خوبی از این دولت را بر جای گذاشت، به گونه‏ای که 2 هزار و 88 پروژه تعاونی در سراسر کشور ثبت شد و با زیرسازی صورت گرفته شاهد جذب 44 هزار میلیارد تومان مشارکت مردمی در بخش تعاون در کمتر از 6 ماه امسال هستیم.
اکنون سهم تعاون در اقتصاد کشور حدود 7 تا 8 درصد است که طبق اسناد بالادستی این سهم باید به 25 درصد برسد. در همین راستا برنامه‏های مختلفی از سوی معاون تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب طرح‏ها و سیاست‏ها اجرایی می‏شود که نوید رسیدن سالانه 2 درصد سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور را می‏دهد.
طبق آخرین آمار، حدود 243 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که از این تعداد 101 هزار تعاونی فعال هستند، بیشترین سهم تعاونی‏ها به تعاونی‏های تولیدی با 52 درصد و کمترین سهم به تعاونی‏ها خدماتی توزیعی و 31 درصد به تعاونی‏های خدماتی اختصاص دارد.

توسعه صادرات غیرنفتی
یکی دیگر از مزایای ارتقای تعاونی‏ها که در این دولت رقم خورده توسعه صادرات غیرنفتی و ارزآوری برای کشور در این بخش است که طبق آمارهای رسمی، سهم بخش تعاون از صادرات کل کشور در سال گذشته 1.5 میلیارد دلار عنوان شده که صادرات بخش تعاون از مجموع کل صادرات غیرنفتی حدود 2.9 درصد بوده و در سال 1401 صادرات تعاونی‏ها 20 درصد رشد داشته است.
همچنین تولیدات و محصولات بخش تعاون به 12 کشور صادر می‏شود، ضمن اینکه با سیاست‏های دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم و ارتباط با کشورهای همسایه زمینه صادرات به130 کشور دنیا فراهم شده است.

 

بــــرش

اقدامات دولت سیزدهم برای توسعه بخش تعاون
وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بستر‏سازی و حذف کاغذ بازی های اداری به کمک بخش تعاون آمده است و اکنون برنامه‏های مختلفی از جمله طرح «کهکشان تعاون» در راستای ایجاد زنجیره ارزش در ظرفیت تولیدی تعاونی‏ها، چرخه تأمین و نیاز لجستیکی تعاونی‏ها، منابع و خدمات مورد نیاز، سرمایه‏گذاری و بازار فروش کلید خورده است. ثبت اولین تعاونی سکو، مجوز تشکیل تعاونی‏های دانش‏آموزی، تعاونی دانشجویی، احیای تعاونی‏ها تعطیل شده، عارضه‏یابی تعاونی‏های مشکل‏دار، خوشه‏سازی و شبکه‏سازی تعاونی‏ها به خصوص تعاونی‏های زنان، برگزاری نمایشگاه‏های داخلی و خارجی، ایجاد بازارچه‏های فصلی و هفتگی، استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای فروش محصولات و تبلیغات از جمله طرح‏هایی است که در این دولت با قدرت بیشتری پیگیری می‏شود. دولت با حمایت از بخش خصوصی منجر به فعالیت پررنگ‏تر شرکت‏های تعاونی و تعاونگران شده به گونه‏ای که تجمیع سرمایه‏های اندک مردم و هدایت سرمایه‏های پراکنده وسرگردان جامعه به سمت تعاونی‏ها باعث ارتقا و توسعه تولیدات این بخش و اشتغالزایی شده است که این امر آینده درخشانی را برای کشور رقم می‏زند.

جستجو
آرشیو تاریخی