تیک تاک در اروپا 345 میلیون یورو جریمه شد

اپلیکیشن اشتراک‏گذاری ویدیوی تیک‏تاک به‏دلیل کوتاهی در حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران خردسال، 345 میلیون یورو (368 میلیون دلار) در اتحادیه اروپا جریمه شد.
به گزارش «ایران اقتصادی»، کمیسیون حفاظت از داده‏های ایرلند اعلام کرد تیک‏تاک در محافظت از کاربران خردسال در برابر پردازش غیرضروری داده‏ها، کوتاهی کرده و به‏صورت شفاف عمل نکرده است.
این رگولاتور ایرلندی که به‏دلیل قرار گرفتن پایگاه اتحادیه اروپا تیک‏تاک در دوبلین، بر این شرکت نظارت می‏کند، به تیک‏تاک، فرصت سه ماهه داد تا پردازش داده‏های خود را با مقررات سختگیرانه حفاظت از داده‏های عمومی اتحادیه اروپا، منطبق کند.
این جریمه به‏دنبال تفحص گسترده از شیوه‏های محافظت از کودکان در تیک‏تاک صادر شده است. این اپلیکیشن ویدیویی که بیشتر به‏دلیل چالش‏های رقص وایرال شده، معروف است، متعلق به شرکت چینی بایت دنس است و بیش از یک میلیارد کاربر در سراسر جهان دارد. تیک‏تاک که با ممنوعیت‏های احتمالی روبه‏روست، اوایل ماه میلادی جاری به فهرست شرکت‏های فناوری اضافه شد که 6 ماه فرصت دارند تا به مقررات سختگیرانه بازارهای دیجیتال جدید در اتحادیه اروپا، عمل کنند.
تیک‏تاک در بیانیه‏ای گفت: ما با احترام، با این تصمیم، بخصوص میزان جریمه صادر شده، مخالف هستیم. انتقادات رگولاتور ایرلندی به ویژگی‏ها و تنظیماتی متمرکز بوده که سه سال پیش‏اعمال شدند و این شرکت، پیش‏از شروع این تحقیقات، تغییراتی را ایجاد کرد که شامل خصوصی کردن همه حساب‏های متعلق به کاربران پایین 16 سال به‏صورت پیش‏فرض بود.
علاوه بر تفحص در اتحادیه اروپا، قانونگذاران امریکا لایحه‏های متعددی را پیشنهاد کرده‏اند که ممکن است به مسدود شدن این اپلیکیشن، منتهی شود. این شرکت در اتحادیه اروپا و امریکا، برنامه‏هایی را برای ذخیره کردن داده‏ها روی سرورهای داخلی و استخدام شرکای بومی برای نظارت بر کنترل‏های دسترسی به داده‏ها، طراحی کرده است.
کمیسیون حفاظت از داده‏های ایرلند، رگولاتور نظارت‏کننده بر ده‏ها شرکت فناوری بزرگ است.
این رگولاتور در سال 2021 دو تحقیقات از تیک‏تاک را کلید زد و اعلام کرد نگران است که داده‏های کاربران خردسال، به حد کافی محافظت نشده باشند و می‏خواهد ریسک‏های دسترسی مهندسان تعمیر و نگهداری و هوش مصنوعی در چین به برخی از داده‏های کاربران تیک‏تاک را بررسی کند.
بر اساس گزارش ایسنا از بلومبرگ، این رگولاتور در سال میلادی گذشته، شرکت «متا پلتفرم» را به‏دلیل استفاده نادرست از اطلاعات شخصی کودکان، 405 میلیون یورو جریمه کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی