صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و هشت - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و هشت - ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

در دو سال اخیر سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور به 7.8 درصد رسید

یکی از شاخص‏های روند رو به رشد بخش تعاون، حضور مردم در این بخش است. گزاره‏ای که در دولت‏های گذشته نادیده گرفته شد و این بخش که می‏بایست دو سال پیش‏به سهم واقعی خود یعنی 25 درصد برسد نرسید، اما حالا دولت سیزدهم با رویکرد مردمی‏اش، نه تنها مشارکت مردم در این بخش که یکی از اضلاع سه‏گانه اقتصاد کشور را تشکیل می‏دهد، رشد داده که این موضوع سهم بخش تعاون را در اقتصاد کشور را نیز افزایش داده است. به طوری‏که در دو سال اخیر مشارکت مردمی در این بخش 13.3 برابر شده و سهم آن نیز در اقتصاد کشور به 7.8 درصد رسیده است.
بر پایه داده‏های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر اساس سند توسعه تعاون، سالانه باید 2 درصد به سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور افزوده شود که در دولت‏های گذشته، این میزان رشد صورت نگرفته بود. اقتصاد کشور بر اساس قانون اساسی به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم می‏شود اما در این میان سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور و در واگذاری‏ها بسیار ناچیز بوده است.
بایگانی داده‏ها نشان می‏دهد که طبق سیاست‏های کلی اصل 44 سهم این بخش از اقتصاد باید در سال 1400، 25درصد می‏رسید.
نادیده گرفتن بخش تعاون در دولت‏های گذشته، آنچنان بوده که حتی تا پیش‏از دولت سیزدهم، آمارهای شفاف از بخش تعاون وجود نداشت. به طوری که در دولت سیزدهم اولین اقدام شفاف‏سازی آمار‏های بخش تعاون بود. بر این اساس در دو سال اخیر، سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور بیش از 3 درصد با افزایش مواجه شده است.

احیای سند توسعه تعاون
دولت سیزدهم بار به زمین مانده اقتصاد مردمی را بر دوش کشید تا بتواند با احیای بخش تعاون، تولید، اشتغالزایی و صادرات این بخش را در اقتصاد افزایش دهد.
قانون تعاون در سال 1370 شکل گرفت، اما در این زمینه نیز اتفاقات تأثیرگذاری نیفتاد و در نهایت اصلاحیه سند توسعه تعاون که 12 سال روی زمین مانده بود به مدت 6 ماه در کمیسیون‏های مختلف دولت مورد بررسی قرار گرفت و تصویب اصلاحیه این سند در 28 اسفند سال 1401 به عنوان یکی از اسناد بالادستی بخش تعاون به تصویب رسید.
یکی از دستاوردهای این سند تشکیل شورای عالی تعاون است که جلسه آن با حضور رئیس‏جمهور بزودی برگزار می‏شود و در این جلسه بخش‏های مختلف از جمله صنعتی، کشاورزی و فرهنگی با وزارتخانه‏های مختلف مطرح می‏شود.
در این سند، تعداد دستگاه‏ها و وزارتخانه‏ها برای مشارکت در احیای بخش تعاون افزایش پیدا کرده است تا تعاون به سهم 25 درصدی خود در اقتصاد دست یابد؛ بر این اساس سالیانه باید 2 درصد سهم تعاون در اقتصاد ملی افزایش یابد.

رشد مشارکت مردم در بخش تعاون
از طرفی مشارکت مردمی در بخش تعاون نیز با افزایش مواجه شده است. نشان به آن نشان که در هفت ماه گذشته، مشارکت مردمی بخش تعاون، رشد 8 برابری داشته اما این شاخص در بازه زمانی یک ساله از شهریور 1401 تا شهریور سال‏جاری، 10.7 برابر شده و در بازه دو ساله اخیر، رشد 13.3 برابری داشته است.
اینکه در دو سال سپری شده از دولت سیزدهم، مشارکت مردم در بخش تعاون از 3.3 همت یا حتی کمتر (2.2 همت) با رشد 13.3 برابری به 44 همت رسیده، یک نقطه اوج مثبت در بهره‏گیری از مشارکت‏های مردمی در قالب بخش مشارکتی تعاون است.

میزان واگذاری‏ها به بخش تعاون در دولت‏های گذشته
تا سال 1400، سهم بخش تعاون طبق سیاست‏های کلی اصل 44 از واگذاری‏ها تنها 3.8 درصد بوده است که بیشتر این واگذاری‏ها نیز زیان‏ده بوده‏اند. این در حالی است که آمارهای دیگری حکایت دارند که با وجود درخواست‏های مکرر فعالان بخش تعاون در واگذاری شرکت‏های دولتی به بخش تعاون، به استناد گزارش نهادهای نظارتی کمتر از 2 درصد از واگذاری‏ها به بخش تعاون صورت گرفته است.
حالا دولت می‏خواهد بخش بزرگی از خصوصی‏سازی واقعی را با استفاده از ظرفیت تعاونی‏ها انجام دهد. به نظر می‏رسد ظرفیت تعاونی‏ها در روند تغییر واگذاری‏ها و مردمی کردن اقتصاد بیشتر از سایر بخش‏های اقتصادی است. بر همین اساس است که مشارکت مردمی نیز با افزایش مواجه شده است.
بر اساس قانون سیاست‏های کلی اصل 44 باید 30 درصد از منابع حاصل از واگذاری‏ها در جهت تقویت تعاونی‏ها پرداخت شود و سرمایه‏گذاری بیشتر در بخش تعاون صورت گیرد که دولت تلاش دارد این میزان را در این بخش محقق سازد.

 

بــــرش

77 همت مجموع اعتبار تعاونی‏ها در 7 ماه گذشته
30 همت توسط 24 بانک به بخش تعاون تسهیلات اختصاص یافته که برای اولین بار در کشور صورت گرفته است. به گفته سیمین یعقوبیان، فعال کارگری، 30 همت وام بانکی بخش تعاونی ا‏ست و 44 هزار میلیارد تومان (همت) نیز مشارکت مردمی این بخش است که با این حساب، مجموع اعتبار تعاونی‏ها در7 ماه گذشته بالغ بر 77 همت می‏شود؛ با این حال، این رقم همچنان باید افزایش یابد؛ بدیهی ا‏ست هرچه سهم تسهیلات بانکی بیشتر شود، رغبت مردم برای مشارکت نیز بیشتر خواهد شد. امیدواریم به جایی برسیم که اعتبار ماهانه بخش تعاون 50 همت یا بیشتر باشد. طبق گفته وی، اگر تسهیلات بخش تعاون به میزان قابل قبول و کافی افزایش یابد و دولت نقش حمایتی خود را در این حوزه به خوبی بازی کند، این بخش توانمندی این را دارد که برای افرادی که نقدینگی کافی برای سرمایه‏گذاری در بخش خصوصی ندارند، کار امن با درآمد قابل قبول فراهم سازد.

جستجو
آرشیو تاریخی