صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و نه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و نه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

شناسایی، هدایت و توانمندسازی مهارتی استعدادهای برتر

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور از شناسایی و توانمندسازی استعدادهای برتر به دنبال انعقاد تفاهم‏نامه با بنیاد ملی نخبگان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور؛ مهرداد عظیمی در آیین انعقاد تفاهم‏نامه همکاری با بنیاد ملی نخبگان، با بیان اینکه نخبگان مهارتی در 19 گروه هدف این سازمان با برگزاری مسابقات مهارتی آزاد در سراسر کشور مانند مسابقات کارگران، دانش‏آموزان، زندانیان و ... شناسایی می‏شوند، تأکید کرد: کسب آموزش‏های مهارتی راه میانبر برای اشتغال است.
عظیمی بیان کرد: بر اساس این تفاهم‏نامه استعدادهای برتر که توسط بنیاد ملی نخبگان شناسایی می‏شوند، آموزش‏های مهارتی با توجه به استعداد آنها توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای به نخبگان ماهر ارائه می‏شود.
وی اظهار کرد: این سازمان با داشتن 646 مرکز آموزش فنی و حرفه‏ای دولتی و حدود 30 هزار آموزشگاه فنی و حرفه‏ای آزاد، متولی ارائه آموزش‏های غیررسمی مهارتی در 6500 استاندارد آموزشی، با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‏ماهر (آموزش جویندگان کار فاقد مهارت)، ارتقای مهارت نیروی کار شاغل، ایجاد و توسعه کارآفرینی، افزایش خوداشتغالی، ایجاد مهارت‏های پیش‏از اشتغال به منظور کاهش دوره جست‏و‏جوی شغلی و تقویت کسب شغل و ... است.
وی با تأکید بر تغییر ادبیات مشاغل در خانواده‏ها، شناسایی استعدادهای مهارتی دانش‏آموزان را از دغدغه‏های اصلی در این سنین برشمرد و افزود: توانمندی مهارت‏آموزی استعدادهای برتر، انتخاب کارآموزان فناور بر اساس توانمندی‏ها، استعداد و خصوصیات فردی و آشنایی آنان با محیط کسب و کار، تجربه، امید و خودباوری در آنان، کمک به بنگاه‏های اقتصادی فعال به منظور شناسایی و به‏کارگیری نیروهای مستعد توانمند در بخش تحقیق و توسعه و تعامل لازم برای بهره‏برداری از ظرفیت طرفین از اهداف انعقاد این تفاهم‏نامه است.
وی با اشاره به اجرای طرح تابستانه مهارت برای دانش آموزان 12 تا 18سال، خاطرنشان کرد: اجرای این تفاهم‏نامه گامی اساسی در توسعه و تقویت فرهنگ کار و مهارت‏آموزی در بین آینده‏سازان کشور است.
عظیمی خاطرنشان ساخت: سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای دارای گستردگی در زیرساخت‏های اجرایی، مربیان ماهر و ... بوده و ضروری است بنیاد ملی نخبگان اهرم‏های تشویقی برای ورود نوجوانان به این طرح را در نظر بگیرد.
وی مشاوره و هدایـــــــت شغلی برای پذیرش دانشجو در طرح بورسیه صنعتی، کارآموزی فناورانه برای مستعدین پذیرش‏شده در طرح بورسیه صنعتی بنیاد ملی و توانمندسازی جامعه هدف تفاهم‏نامه از طریق ارائه آموزش‏های مهارتی مورد تقاضا را موضوع این تفاهم‏نامه عنوان کرد.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور، همکاری در مصاحبه و گزینش دانشجویان در کارگروه ارزیابی مربوطه با رویکرد مشاوره و هدایت شغلی، تهیه بسته‏های آموزش مهارتی حسب رشته‏های تحصیلی ارائه شده توسط بنیاد ملی، برگزاری دوره خاص موردنیاز بنیاد استانی (سفارش‏محور)، بررسی صلاحیت و صدور مجوز مهارت‏آموزی در محیط کار واقعی واحدهای اقتصادی، بررسی نتایج نیازسنجی آموزشی انجام شده برای اولویت‏بندی و برنامه‏ریزی آموزشی کارآموزان، ارائه مشاوره هدایت آموزشی‐شغلی به کارآموزان معرفی شده، معرفی مراکز آموزش فنی و حرفه‏ای و برنامه‏ریزی برای اجرای آموزش‏های مورد توافق فنی و حرفه‏ای و بنیاد استانی، تدوین استانداردهای آموزشی بلندمدت مختص دوره‏های مهارت‏آموزی بورسیه صنعتی متناسب با نیاز طرح و ... را از تعهدات این سازمان برشمرد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با تأکید بر تدوین و پیاده‏سازی مسیر نخبگان کشور، گفت: در «طرح شهاب» با همکاری آموزش و پرورش 700 هزار دانش‏آموز را به عنوان نخبه شناسایی کرده‏ایم که آنان مخاطبان بنیاد ملی نخبگان هستند و در این طرح در هفت زمینه استعداد هوش منطقی، ریاضی، کلامی، هنری، مدیریتی، حرکتی و جسمانی به صورت نامحسوس شناسایی می‏شوند.
سید سلمان سید افقهی، در این مراسم اظهار کرد: «طرح شتاب» نیز طرحی است که وظیفه شتاب‏دهی به استعدادهای شناسایی شده را در دوره جوانی و دانشگاه برعهده دارد و به معنای شبکه توانمندسازی استعدادهای برتر است که باید به صورت شبکه‏ای و مبتنی بر توانمندسازی افراد باشد. مخاطبان ما اکثراً استعدادهای برتر هستند و پس از شناسایی استعداد آنان، پرورش این استعداد توسط نهادی مانند سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور ضروری است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی