صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و نه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و نه - ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد سهام با سرمایه حقیقی

بازارسهام و اوراق بهادار به عنوان جذابترین بازار برای سرمایه‌گذاری و معامله شناخته می‌شوند

بازار سبز شهریورماه در آخرین هفته از ششمین ماه 1402 نیزکارخود را با افزایش قیمت اکثر نمادهای فعال در بورس و فرابورس و رشد نماگرهای اصلی بازار سهام به پایان رساند.
درجریان معاملات دیروز، کدهای حقیقی در سمت تقاضا قرار گرفتند و بطور خالص، سهامی به ارزش یکصد میلیارد تومان را از کدهای حقیقی خریداری کردند.
در پی این استقبال، شاخص کل بورس حدود 9 هزار و 51 واحد افزایش ارتفاع داد و به عدد 2 میلیون 135 هزار واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز به پشتوانه افزایش قیمت 283 نماد از 426 نماد معامله شده در بورس، حدود 5 هزار و 154 واحد رشد کرد و در ارتفاع 723 هزار و 176 واحدی آرام گرفت.
در فرابورس نیز 208 نماد از 307 نماد معامله شده به رنگ سبز درآمدند تا شاخص کل این بازار بیش از 127 واحد افزایش ارتفاع دهد و روز را در عدد 26 هزار و 545 واحد به پایان رساند.
افزایش‌های روز یکشنبه، در معاملاتی به ارزش 7 هزار و 400 میلیارد تومان و حجم 9 میلیارد و 500 میلیون برگ سهم به درست آمد که نسبت به روز معاملاتی قبل از آن افزایش چشمگیری داشت.
ارقام به دست آمده در سایه افزایش قیمت نفت و ثبات در قیمت طلای جهانی و همچنین ثبات در بازار‌های رسمی و غیر رسمی ارز داخلی به دست آمد. آمار‌ها نشان می‌دهد با تداوم روند باثبات نرخ ارز در بازارهای غیر رسمی و افزایش توان بانک مرکزی برای کنترل نرخ‌ها، دلالان و سوداگران نسبت به کسب سود بیشتر از این بازار ناامید شده‌اند و درحال انتقال پول به سایر بازارهای مالی ایران هستند.
کارشناسان براین باورند با توجه به ابزارها و بسترهای شکل گرفته در ساختارهای رسمی و بازار سرمایه ایران، بتدریج انگیزه فعالیت در بازارهای سنتی سرکوب می‌شود.
ورود فعالین و معامله گران بازارهای سنتی به بازارهای رسمی می‌تواند ضمن جلوگیری از آثار مخرب این معاملات بر اقتصاد کلان ایران، شرایطی را ایجاد کند که معامله گران، یک بازار عادلانه‌تر، شفاف‌تر و کاراتر را پیش روی خود ببینند و نسبت به اجرای قراردادها نیز مطمئن‌تر شوند.
با این تفاسیر، کارشناسان بازار براین عقیده‌اند که این روزها بازار سهام به بهترین و جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری و سبد گردانی مالی تبدیل شده است. افزوده شدن ابزارهایی مانند گواهی شمش طلا و دیگر کالاهای سرمایه‌ای و مصرفی به معاملات بازارسرمایه، به تنوع هرچه بیشتر این نوع از مبادله، کمک شایانی کرده است.
براساس اعلام مدیران بورس کالا، از ابتدای راه‌اندازی بازار اوراق سپرده شمش طلا در بورس کالا، معادل بیش از یک تن و 120 کیلوگرم طلا در این بازار معامله شده است که افراد می‌توانند درصورت تمایل نسبت به تحویل فیزیکی آن اقدام کرده  یا در یک بستر شفاف، اوراق خود را با دیگران مبادله کنند.

ترین‌های بازار یکشنبه
در تابلوی بورس23 نماد در صف خرید قرار داشت و تنها یک نماد به صف فروش نشست. این ارقام در تابلوی فرابورس 58 و 34 نماد بود.
اکثر نمادهای حاضر در معاملات دیروز بین منفی 1 درصد تا مثبت 3 درصد نوسان قیمت داشتند.
در روزی که ارزش معاملات خرد نسبت به روزهای قبل افزایش 25 درصدی داشت 100 میلیارد تومان توسط حقیقی‌ها وارد معاملات خرد شد.
«شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.
«شگویا» و «شاوان» همین نقش را در فرابورس ایفا کردند.
در بین نمادهای بورسی «بموتو» و در بین فرابورسی‌ها «غدانه» بیشترین افزایش قیمت آخرین را به ثبت رساندند.
«دی» و «شستا» بیشترین حجم معاملات و «ذوب» و «شپنا» بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند. در میان گروه‌ها، بیشترین ورود پول حقیقی به گروه «کمکی به نهادها» دیده شد.
«خودرو» بیشترین ارزش معاملات و «سایر معادن» بیشترین رشد قیمتی را به دست آوردند.

جستجو
آرشیو تاریخی