صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۲

حضور رئیس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد

آیت‌الله رئیسی: سازمان ملل باید صدای «ملت‌ها» باشد نه «قدرت‌ها»

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سازمان‌ ملل باید صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرتمندان، گفت: انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان «ملل» باشد چون اگر سازمان «دول» (دولت‌ها) شد صدای ملت‌ها شنیده نمی‌شود.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی عصر دوشنبه در بدو ورود به نیویورک برای حضور در هفتاد‌وهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل درباره اهم صحبت‌های خود در سازمان ملل به‌عنوان صدای مردم گفت: سازمان ملل متحد و مجمع عمومی این سازمان ظرفیتی است که می‌توان سخن ملت ایران بیان و سیاست خارجی جمهوری‌اسلامی ایران تبیین شود. ما از این فرصت برای رساندن صدای ملت ایران استفاده می‌کنیم. رئیس‌جمهور افزود: این صدا امروز رساتر از همیشه است چراکه ما سال گذشته پیروزی بزرگی را مقابل جنگ شناختی و جنگ ترکیبی دشمن پشت سر گذاشتیم. آیت‌الله‌رئیسی خاطرنشان کرد: تصور دشمن این بود که با این تکانه‌ها، درخت تناور انقلاب اسلامی دچار مشکل می‌شود غافل از اینکه این محاسبه هم چون گذشته اشتباه است و ملت ایران این مبارزه را پیروزمندانه پشت سر گذاشت.
وی بیان کرد: این پیروزی پیام‌های مهمی دارد که باید تبیین و مشخص شود که ملت بزرگ ایران در حق‌خواهی، عدالت‌خواهی، مبارزه با تبعیض بی‌عدالتی و مبارزه با فساد حرفی برای گفتن دارد. امیدوارم بتوانم به‌عنوان نماینده ملت بزرگ ایران آنچه که اقتضای این نمایندگی است را بیان کنم.
رئیس‌جمهور افزود: سازمان ملل باید صدای ملت‌ها باشد نه صدای قدرتمندان. انتظار ملت‌ها از سازمان ملل آن است که سازمان ملل باشد و اگر سازمان دول شد صدای ملت‌ها شنیده نمی‌شود و بنای ما این است که صدای ملت‌ها باشیم.

سازمان ملل باید نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند، اظهار داشت: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تأثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.
دکتر سید ابراهیم رئیسی بامداد دوشنبه پیش از عزیمت به نیویورک، به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تعامل با کشورهای جهان، سازمان‌های منطقه‌ای، فرامنطقه‌ای و بین‌المللی را یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: ایران به‌عنوان یکی از اعضای سازمان ملل، همواره از این سازمان انتظار داشته و دارد که نقش تعیین کننده‌ای در توسعه، امنیت، صلح و عدالت در جهان ایفا کند.
رئیس جمهور با بیان اینکه این انتظار همه کشورهای عضو از سازمان ملل متحد است، افزود: تصمیمات سازمان ملل باید به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تأثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ شکل بگیرد تا آنچه که اقتضای حق و عدالت در جهان است، شکل بگیرد.
دکتر رئیسی علت حضور در مجمع عمومی سازمان ملل را تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار داشت: سازمان ملل و مجمع عمومی جایگاه مناسبی برای بیان دیدگاه‌ها و نظرات جمهوری اسلامی ایران است؛ دیدگاهی که در آن جهان مطلوب جهانی عاری از فقر، عاری از سلاح‌های هسته‌ای و کشتار جمعی و عاری از بی‌عدالتی و تبعیض است که در آن کرامت انسان مورد توجه قرار گرفته و ظرفیت‌های فراوان موجود در جهان در جهت جلوگیری از آفات و بلاهای طبیعی و مصایب ناشی از سیاست‌های سلطه‌طلبانه به کار گرفته می‌شود.
رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن تلاش می‌کند با قدرت امپراطوری رسانه‌ای خود مانع شنیده شدن سخن و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در جهان شود، تصریح کرد:‌ بنده به‌عنوان نماینده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، زبان گویای مردم خواهم بود تا حقایق را از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل برای دولت‌ها و ملت‌ها تبیین کنم.
دکتر رئیسی دیدار با سران کشورهای شرکت کننده در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را دیگر برنامه سفر خود به نیویورک در راستای گسترش روابط دوجانبه کشورمان عنوان و خاطرنشان کرد: در جریان این سفر در حدی که زمان اجازه دهد، با رؤسای کشورها و سازمان‌های بین‌المللی دیدار خواهم داشت. همچنین نشستی با اصحاب رسانه‌های بین‌المللی برگزار و ضمن پاسخ به سؤالات ایشان، مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره مسائل مختلف تبیین خواهد شد.
رئیس جمهور نشست با سیاستمداران امریکایی و نیز دیدار با ایرانیان مقیم را از دیگر برنامه‌های سفر خود برشمرد و گفت: در دیدار با ایرانیان مقیم تلاش خواهیم کرد ضمن آگاهی از نظرات و مشکلات ایشان، به تقویت ارتباط آنها با ایران اسلامی کمک کنیم. امیدوارم این سفر در زمینه انجام مأموریتی که ملت ایران بر عهده بنده گذاشته و نیز تبیین و عمل به دیدگاه‌های گره‌گشای مقام معظم رهبری اثربخش باشد.

تبیین حقایق و تقویت روابط در دستور کار
به گزارش خبرنگار ایرنا از نیویورک، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی به منظور شرکت در هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل وارد فرودگاه جان اف کندی نیویورک شد و مورد استقبال محمد سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل و جمعی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. رئیس جمهوری ایران بامداد دوشنبه ۲۷ شهریور به وقت تهران با بدرقه حجت‌الاسلام قمی نماینده مقام معظم رهبری، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزیران و اعضای هیأت دولت در صدر یک هیأت سیاسی عازم نیویورک شد تا برای دومین بار در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل شرکت کند. رئیس جمهوری پیش از سفر به نیویورک روز یکشنبه با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار، رئیس جمهوری گزارشی از برنامه سفر خود ارائه کرد و رهبر انقلاب هم توصیه‌های لازم را بیان و برای رئیس جمهوری آرزوی موفقیت کردند.
رئیس جمهوری پیش از عزیمت به نیویورک گفت: یکی از ارکان سیاست جمهوری اسلامی تعامل با کشورهای جهان و سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و بین‌المللی است. ایران عضو سازمان ملل است و انتظار دارد که این سازمان نقش تعیین کننده در توسعه و امنیت و صلح و عدالت جهانی ایفا کند. تصمیم‌های سازمان ملل به دور از هرگونه تبعیض و بی‌عدالتی و بدون تأثیرپذیری از قدرت‌های بزرگ باشد.
رئیسی افزود: مقابله با امپراطوری رسانه‌ای دشمن در دستورکار است و در این سفر زبان گویای مردم ایران برای بیان حقایق به دولت‌ها و ملت‌ها خواهم بود. روابط دوجانبه در این سفر تقویت خواهد شد و با رؤسای کشورهایی که برای حضور در مجمع عمومی شرکت کرده‌اند دیدار و نشست‌های دوجانبه خواهیم داشت.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در این سفر نشستی با اصحاب رسانه برای تبیین مواضع جمهوری اسلامی خواهیم داشت تا پاسخگوی سؤال‌های احتمالی خبرنگاران باشیم و نشستی هم با سیاستمداران برگزار خواهیم کرد.
وی تأکید کرد: امیدوارم این سفر در جهت انجام مأموریتی که مردم به عهده دولت گذاشته اثر بخش باشد و دیدگاه‌ها و منویات رهبر معظم انقلاب را جامه عمل بپوشانیم و نظرات جمهوری اسلامی ایران را تبیین کنیم. سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار با برخی از سران کشورها و سخنرانی در جمع ایرانیان مقیم، از جمله برنامه‌های رئیسی در این سفر خواهد بود.
رئیس جمهوری همچنین در نشست‌هایی با گروه‌ها و افراد مرجع سیاسی، اجتماعی، مذهبی و رسانه‌ای در امریکا به تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران خواهد پرداخت و به سؤالات آنان پاسخ خواهد داد.
نشست‌های سالانه مجمع عمومی به‌عنوان مهم‌ترین رویداد بین‌المللی، فرصت مناسبی برای رایزنی‌های سیاسی بین‌المللی است که به دلیل حضور اکثر مقامات بلندپایه کشورهای جهان گفت‌وگوهای دوجانبه را نیز فراهم می‌کند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل ۲۲ شهریور ماه در آستانه برگزاری هفتاد و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در جمع خبرنگاران در نیویورک خطاب به رهبران جهان گفت: درخواست من از رهبران جهان روشن است، اکنون زمانی برای موضع‌گیری نیست. اکنون زمان بی‌تفاوتی یا عدم تصمیم نیست. اکنون زمانی برای گرد هم آمدن به منظور پیدا کردن راه‌حل‌های واقعی و عملی است. زمان سازش و مصالحه برای فردای بهتر است. سیاست، دیپلماسی و رهبری مؤثر، مصالحه و سازش است. گوترش تأکید کرد: جهان به اقدام نیاز دارد. ما در زمانی گرد هم خواهیم آمد که بشریت با چالش‌های بزرگی روبه‌رو است. این چالش‌ها از بدتر شدن وضعیت اضطراری آب‌وهوا گرفته تا تشدید درگیری‌ها، بحران جهانی هزینه‌های زندگی، نابرابری‌های فزاینده و اختلالات فن‌آوری چشمگیر می‌شوند.
وی تصریح کرد: با این حال، در مواجهه با همه اینها و موارد دیگر، اختلافات ژئوپلیتیکی ظرفیت ما را برای پاسخگویی تضعیف می‌کند. دنیای چندقطبی در حال ظهور است. چندقطبی شدن می‌تواند عاملی برای تعادل باشد اما همچنین می‌تواند منجر به تشدید تنش‌ها، پراکندگی و بدتر شدن آن شود.
دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: برای گرد هم آوردن جهان چندقطبی، به نهادهای چندجانبه اصلاح‌شده و قوی نیاز داریم که در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌الملل تثبیت شده باشند. نهادهای چندجانبه امروزی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند، قدرت و پویایی اقتصادی آن زمان را نشان می‌دهند.
اظهارات دبیرکل سازمان ملل در حالی است که گفته می‌شود سران و رهبران برخی کشورها از جمله چین، روسیه، فرانسه و حتی انگلیس در مجمع عمومی سازمان ملل حضور نخواهند یافت. غیبت این دسته از رهبران و سران جهان نشان می‌دهد که اصلاحات در ساختار سازمان ملل متحد که به نظامی تحت سلطه غرب متهم است در دنیایی که امروز راه چندقطبی شدن را در پیش‌ گرفته، بیش از پیش ضروری است.

جستجو
آرشیو تاریخی