صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
شماره هشتاد و یک - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و یک - ۲۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۵

راندمان نیروگاه‏ها به بالای 40 درصد افزایش می‏یابد

جایگزینی نیروگاه‏های با راندمان پایین با نیروگاه‏های با راندمان بالا از ابتدای دولت در دستور کار قرار گرفته و در آخرین خبرها نیز اعلام شده که ارتقای توان و راندمان نیروگاهی در 60 نقطه اجرایی می‏شود.
به گزارش ایسنا، در حال حاضر سهم تولید گاز در تولید برق کشور قابل‏توجه است به طوری که حدود 82 درصد از برق نیروگاه‏های حرارتی کشور در سال 1400 توسط گاز و مابقی توسط سوخت مایع تولید شده، به عنوان مقایسه در کشور امریکا در سال 2021 حدود 36‏درصد از برق تولیدی نیروگاه‏های حرارتی با گاز طبیعی و یک‏درصد توسط سوخت مایع و مابقی توسط زغال‏سنگ تولید شده است.
وجود منابع عظیم گاز درکشور ما و ایجاد زیرساخت‏های عظیم و پرهزینه انتقال گاز درتقریبا کل کشور به طوری که قریب به اتفاق نیروگاه‏ها متصل به شبکه انتقال گاز هستند و در هر نقطه از کشور که احداث نیروگاه جدیدی برنامه‏ریزی شود تأمین گاز آن با هزینه اندک قابل انجام است این فرصت مغتنم را برای صنعت برق کشور ایجاد کرده است که توسعه ظرفیت نیروگاه‏های کشور را در آینده برمبنای نیروگاه‏های سیکل ترکیبی راندمان بالا برنامه‏ریزی کند و به تدریج با بازنشسته کردن نیروگاه‏های قدیمی‏تر متوسط راندمان شبکه بهبود یابد.
در خصوص راندمان نیروگاه‏ها باید گفت که درحال حاضر متوسط راندمان سالانه نیروگاه‏های کشور بیش از 39.6 درصد است. نیروگاه‏های سیکل ترکیبی با راندمان بیش از 55 درصد در کشور فعال هستند، معمولاً در فصل زمستان از نیروگاه‏های فرسوده با راندمان 17 یا 18 درصد که سهم کوچکی از ظرفیت نیروگاه‏های ایران را دارند، استفاده نمی‏شود و بهره‏برداری از این نیروگاه‏ها فقط در زمان اوج مصرف تابستان که تقاضای برق افزایش پیدا می‏کند جهت کمک به افزایش تولید صورت می‏گیرد.
با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‏های سیکل ترکیبی راندمان نیروگاه‏ها به بالای 40 درصد افزایش می‏یابد. آنطور که اعلام شده قرار است راندمان نیروگاه‏ها سالانه 0.7 درصد افزایش پیدا کند. طبق گفته‏های پیش‏آهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی در حال حاضر راندمان نیروگاه‏های کشور 39.6 درصد است که با به مدار آمدن بخش بخار نیروگاه‏های سیکل ترکیبی این عدد به بالای 40 درصد افزایش می‏یابد.
به گفته وی، دو سال پیش‏موفق شدیم 1035 مگاوات واحدهای موجود را ارتقا دهیم. از 132 نیروگاه و 640 واحد نیروگاهی در کشور 68 درصد مالکیت خصوصی و 32 درصد مالکیت دولتی دارند که با همکاری‏های صورت گرفته موفق شدیم تابستان را به خوبی پشت سر بگذاریم. مدیرعامل شرکت برق حرارتی اعلام کرد که برنامه‏های متعددی برای نیروگاه‏های با راندمان پایین در دستور کار داریم، به طور مثال در بندرعباس نیروگاه دو کوهه و زرند کرمان و نیروگاه سهند در دستور کار برای افزایش راندمان قرار دارند.

ارتقای توان و راندمان نیروگاهی کشور در 60 نقطه کشور اجرایی می‏شود
مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو نیز به‏تازگی از ارتقای راندمان و ظرفیت نیروگاهی کشور با بهره‏مندی از توان پژوهشگران صنعت آب و برق و شرکت‏های فناور و دانش‏بنیان خبر داد و گفت: به منظور پیشبرد این امر، حدود 60 نقطه نیروگاهی شناسایی شد و با همکاری شرکت برق حرارتی و نیروگاه‏های کشور این مهم در ابعاد گسترده‏تری انجام می‏شود.
به گفته وی، پژوهشگاه نیرو در حوزه بهره‏وری در بخش تولید، انتقال و توزیع فعالیت‏های مؤثری را صورت داده است که می‏توان به ارتقای ظرفیت تولید نیروگاه‏های گازی با انجام برخی اصلاحات در پره‏های توربین‏های نیروگاهی اشاره کرد. با تحقق این مهم توان توربین V94 به حدود 10 مگاوات افزایش یافت. این فرایند در کل دنیا بی‏سابقه است. به عبارت دیگر پژوهشگران پژوهشگاه نیرو با همراهی یک شرکت دانش‏بنیان موفق به اعمال تغییرات در توربین‏های نیروگاه‏های گازی شدند که با افزایش راندمان و بهره‏وری نیروگاه‏ها همراه شد.
طبق اعلام رئیس پژوهشگاه نیرو افزایش 10مگاواتی راندمان نیروگاهی، مستلزم سرمایه‏گذاری قابل توجهی است اما این امر با کمترین سرمایه‏گذاری و انجام تغییراتی در پره‏های توربین‏های نیروگاه‏های گازی محقق شد. به منظور پیشبرد این امر، حدود 60 نقطه نیروگاهی کشور شناسایی شد و با همکاری شرکت برق حرارتی و نیروگاه‏های کشور این مهم در ابعاد گسترده‏تری انجام می‏شود. هم‏اکنون این فرایند در شش نیروگاه سیکل گازی به سرانجام رسیده و در چنین شرایطی به توان تولید نیروگاه‏های کشور به صورت ویژه افزوده می‏شود.
با افزایش توان نیروگاه‏ها و از رده خارج کردن نیروگاه‏های فرسوده نه تنها می‏توان میزان تولید را افزایش داد بلکه میزان راندمان نیروگاه‏ها نیز افزایش پیدا می‏کند، دولت فعلی نیز برنامه جایگزینی نیروگاه‏های فرسوده را با راندمان بالا در دستور کار دارد که می‏توان نسبت به آن امیدوار بود.

جستجو
آرشیو تاریخی