صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

معمای مصرف گاز خانگی در ۲۰ سال گذشته

 دهک دهم ۲.۶ برابر دهک نخست یارانه گاز می‌گیرد

خط انرژی در کانال صفحه مجازی خود نوشت: طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، در ماه‌های سرد سال، مشترکان پرمصرف سهم ۴ درصدی از تعداد کل مشترکان را دارند اما حدود ۱۲ درصد از گاز خانگی را مصرف می‌کنند.
پیش از سال ۸۶ نرخ رشد مصرف گاز تقریباً ثابت بوده، اما از سال ۸۶ به بعد با پلکانی شدن قیمت‌ها، شیب رشد تغییرات مصرف کاهش می‌یابد؛ با اجرای هدفمندی یارانه‌ها ابتدا میزان مصرف در سال بعد کاهش می‌یابد اما در ادامه با شیب کمی افزایش می‌یابد.
از سال ۹۶ به بعد با ایجاد شوک ارزی، هزینه قیمت گاز مصرفی به قیمت ثابت بسیار کاهش می‌یابد که شیب رشد مصرف مجدد مشابه سال‌های پیش از ۸۵ می‌شود.
سهم هزینه‌های انرژی از سبد مصرف خانوار ایرانی در سال ۹۰ کمتر از ۷ درصد بوده که در سال‌های اخیر کاهشی و در سال ۹۹ به حدود ۳.۸ درصد رسیده است.
از کل یارانه تخصیص یافته گاز طبیعی به بخش خانگی، ۱۴.۴ درصد آن مربوط به دهک دهم و ۵.۴ درصد آن مربوط به دهک اول است. به عبارتی خانوارهای دهک دهم ۲.۶ برابر دهک نخست از یارانه گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

 

کاهش صف امور گمرکی

پایگاه خبری تحلیلی مشرق در کانال فضای مجازی خود نوشت: در ۶ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل بخشنامه‌های گمرکی به ۱۰۳ بخشنامه کاهش یافته‌ است. امید است باز هم روند کاهشی داشته باشد تا انگیزه فعالیت اقتصادی و پیش‌بینی ‌‌پذیری اقتصاد افزایش یابد و رانت‌های اقتصادی برای سودجویان کم شود.

 

جزئیات بدهی دولت به ۱۲ بانک

مبلغ مطالبات حسابرسی‌شده ۱۲ بانک تحت نظارت وزارت امور اقتصادی و دارایی از دولت ۱۶۱هزار و ۱۹۵‌میلیارد تومان است.

 

 رشد ۲۴ درصدی
صادرات کالا به عراق
نود اقتصادی در کانال صفحه مجازی خود آورده است: در ۵ ماه اول امسال، ۳,۵ میلیارد به عراق کالا صادر کردیم، که ۲۴ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است. فرزاد پیلتن، مدیرکل دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت گفت: به دنبال ایجاد بانک، شرکت حمل و نقل و منطقه آزاد مشترک بین دو کشور ایران و عراق هستیم.

 

خبر خوش  وزیر  راه و شهرسازی از خرید هواپیما

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در کانال صفحه مجازی خود نوشت: وزیر راه و شهرسازی گفت: توافقات خوبی با کشورهای مختلف در زمینه خرید هواپیما داشته‌ایم اما به‌خاطر تحریم‌ها از بیان جزئیات آن معذوریم.

 

کاهش تورم با افزایش اعتبار سیاستگذار پولی
نود اقتصادی در کانال صفحه مجازی خود نوشت: هر وقت درجه اعتبار و اقتدار سیاستگذار پولی افزایش پیدا کند، تورم در آن مقطع روند نزولی به خود خواهد گرفت.
دکتر کامران ندری، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: انتظارات مثبت بدون افت تولید می‌تواند جلو ایجاد تورم را بگیرد.

 

امکان خرید کالاهای طرح کالابرگ الکترونیکی از  فروشگاه‌های اینترنتی

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در کانال صفحه مجازی خود آورده است: معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مردم بزودی می‌توانند در فروشگاه‌های اینترنتی که به سامانه‌های ما متصل هستند، خرید اینترنتی طرح کالابرگ الکترونیکی خود را انجام دهند.

 

هزینه ترانزیت از طریق کریدور شمال- جنوب ۳۰درصد ارزان‌تر از کانال سوئز

معاون ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اظهارداشت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی نشان می‌دهد زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال-جنوب برای کشورهای مسیر این کریدور، حدود ۳۰درصد کمتر از کانال سوئز است. احداث راه‌آهن رشت-آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بین‌الملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقای امنیت ملی و هم‌افزایی زنجیره‌های ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است. پیش‌بینی جابه‌جایی ۲.۶میلیون تن بار در سال اول و ۶.۸میلیون تن در سال بیستم بهره‌برداری و جابه‌جایی ۵۳۰هزار مسافر در سال اول و یک میلیون مسافر در سال بیستم بهره‌برداری یکی از دلایلی است که ساخت این خط آهن را توجیه‌پذیر کرده است.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی