صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

توصیه‌ها و تذکرات رئیسی به اندیشمندان سیاست خارجی امریکا

زبان زور دیگر کارآمد نیست

دیدار با چهره‌های برتر دانشگاهی و رسانه‌ای امریکا یکی از مهم‌ترین برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در نیویورک است که می‌توان آن را در راستای درک اهمیت ویژه این گروه‌های مرجع در تغییر نگاه جامعه نخبگانی امریکا به ایران و رویدادهایش ارزیابی کرد.
به گزارش ایرنا، دیدارهای حاشیه‌ای رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در مسیر روشنگری اهداف و اقدامات جمهوری اسلامی ایران از اثرگذارترین برنامه‌های تدارک دیده شده است. از آن رو که حضور در جمع الیت یا نخبگان رسانه‌ای، دانشگاهی و اندیشمندان امریکایی می‌تواند گره‌های ذهنی این گروه را یا باز کرده یا دست‌کم تلنگری برای آنها باشد تا به دیدگاهی متفاوت‌تر از آنچه تاکنون درباره جمهوری اسلامی داشتند، دست یابند. رئیس‌جمهور بامداد سه‌شنبه در نشستی با حضور اندیشمندان سیاست خارجی اندیشکده‌های امریکایی به بیان مهم‌ترین دیدگاه‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف پرداخت.
 
اغتشاشات در ایران و برآورد غلط غرب
بررسی رویدادهای داخلی ایران برای بسیاری از چهره‌های دانشگاهی و دانشکده‌ای که در نشست با رئیس‌جمهور حضور داشتند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و می‌توان به جرأت گفت این رویدادها گاهی موجب شگفتی‌ پژوهشگران امریکایی می‌شود که موضوع پژوهش خود را ایران انتخاب کرده‌اند. برای این گروه شاید جالب باشد که بدانند اغتشاشات سال گذشته که دولت امریکا و برخی از متحدان منطقه‌ای کاخ سفید تلاش کردند آنها را به سمت و سوی براندازی نظام جمهوری اسلامی هدایت کنند، چرا به نتیجه نرسید و بیشتر از چندماه طول نکشید؟ یا پرسش دیگری که این گروه در آن نشست در ذهن داشتند، می‌توانست این باشد که چرا حربه تعلیق دیپلماسی با جمهوری اسلامی ایران نتوانست آنها را به زانو درآورد؟ یا چرا ارسال این میزان خبرهای جعلی و بمباران اذهان و روان مردم با دروغ و شایعه نتوانست ایران را ناامن سازد؟ سؤالاتی از این نوع قطعاً در ذهن و زبان عده‌ای از حاضران در نشست بود و صحبت‌های آیت‌الله رئیسی روشنگرانه بود.
رئیس‌جمهور ایران گفت که واشنگتن در ماجرای اغتشاشات سال گذشته با یک برآورد غلط دچار خطای محاسباتی شد و به ناآرامی‌ها در ایران دل بست و ترجیح داد میز مذاکره را ترک کند. بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور اما اهمیت ویژه دارد از آن رو که خطوط اصلی اهداف و به اصطلاح «پلن‌های» کاخ سفید در قبال ایران را روشن کرد. آیت‌الله رئیسی گفت که «بدخواهان ملت ایران به دنبال تکرار مدل سوریه در ایران بودند، اما اشتباه کردند چون هنوز مردم و انقلاب اسلامی را نشناخته‌اند. ملت ایران در مقابل جریان ناامن‌کننده و اغتشاشگران ایستادگی کرد و دشمن را ناکام گذاشت». رئیسی بار دیگر در قلب نیویورک به سران امریکا شکست مفتضحانه پروژه اغتشاشات و نیز وساطت عمان برای از سرگیری مذاکرات را توأمان یادآور شد اما باز هم گفت که ایران مذاکره مستقیمی با امریکا نداشته است.
 
آزموده را نیازمایید
بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور در نشست اندیشمندان سیاست خارجی امریکا به تشریح رویکردی گذشت که سران کاخ سفید چهار دهه است آن را پی گرفته‌اند بی‌آنکه دستاورد ملموسی از آن به دست آورند؛ سیاست تحریم و تهدید و زور. تحریمی که شرایط اقتصادی ایران را دچار چالش‌هایی کرده و حتی بیماران و صنعت دارویی و غذایی ایران را هم تحت تأثیر قرار داده است. آیت‌الله رئیسی از اندیشمندان سیاست خارجی امریکا که پیگیر نحوه هزینه کرد دارایی‌های آزادشده خود بودند پرسید که اساساً چرا این دارایی‌ها که حق مسلم مردم ایران است باید توقیف و بلوکه شود و آزادسازی آن این حق را برای امریکا ایجاد کند که درباره نحوه استفاده از اموال متعلق به مردم ایران، تعیین تکلیف کند؟
رئیس‌جمهور در این نشست با پیش کشیدن تحریم‌های غیرانسانی امریکا علیه مردم ایران و تسری آن به بخش درمان و دارو از حاضران پرسید که مگر نمی‌گفتند که دارو و غذا در تحریم‌ها امری مستثنی است اما تحریم‌های امریکا علیه ایران منجر به فوت کودکان پروانه‌ای شد.
رئیسی تصریح کرد هرآنچه قرار است آینده سیاسی ایران و امریکا را تعیین کند باید در رفتار و عمل دولتمردان واشنگتن مشاهده شود و نه در پیام‌های پیدا و پنهان تبادل شده. عمل امریکا در قبال مردم ایران جز زور و تهدید نبوده و این شیوه تا همیشه یک پاسخ مشخص از سوی جامعه ایران در پی خواهد داشت و آن ایستادگی در برابر این زبان زور است. آیت‌الله رئیسی در این نشست به اندیشمندان سیاست خارجی امریکا توصیه کرد که در مکتوبات و سخنرانی‌های خود این مهم را به سیاستمداران کشورشان منتقل کنند که جامعه ایران به دلایل بسیار تاریخی و فرهنگی و مذهبی با بسیاری از مردمان دیگر بخش‌های کره زمین و حتی همسایگان خود متفاوت است و این تفاوت اجازه پذیرش ظلم و زیاده‌خواهی را از بیگانگان نمی‌دهد.
 
گریزی به یک بهانه‌جویی تاریخی
اندیشمندان سیاست خارجی درحالی در نشست با رئیس‌جمهور امریکا حاضر بودند که قطعاً درباره تاریخ کشور خود بیش از هر گروه و فردی اطلاع دارند پس بهتر از هر کسی می‌توانند به پرسش‌های آیت‌الله رئیسی پاسخ دهند وقتی که پرسید: چرا درباره بزرگترین زندان زنان در امریکا و بیشترین مادران دارای فرزند در زندان‌های امریکا به تحقیق و پژوهش نمی‌پردازند یا قتل‌هایی که بزرگترین جرم مقتول زن یا رنگین‌پوست بودن است. چرا پس از هر حادثه‌ای در امریکا توضیح پلیس این کشور از سوی همه پذیرفته می‌شود اما در ایران توضیح و مدارک و شواهد موجود کتمان؟ گرچه این پرسش‌ها هرگز در ظاهر پاسخ‌هایی نمی‌گیرد اما پاسخ آن را می‌توان در یک جمله از خود آیت‌الله رئیسی یافت: «واقعیت آن است که موضوع حجاب، حقوق بشر و فعالیت‌های هسته‌ای بهانه برای ضربه زدن به ایران مستقل است».

زمینه بازگشت فارغ‌التحصیلان خارج از کشور آماده است
رئیس جمهور ضمن اعلام آمادگی دولت برای فراهم کردن زمینه بازگشت فارغ‌التحصیلان خارج از ایران، بر بهره‌مندی کشور از توانمندی آنها تأکید کرد.
دکتر رئیسی در پایان برنامه‌های دومین روز سفر به نیویورک، در نشست با ایرانیان مقیم امریکا گفت: همچنان که ایرانیان داخل کشور از حقوقی برخوردارند، ایرانیان خارج از کشور نیز از همین حقوق برخوردارند و البته در مقابل این حق، تکلیفی هم وجود دارد که مسئولیت‌پذیری در قبال کشور از جمله آن است.
وی یکی از مهم‌ترین نیاز‌های ایرانیان خارج از کشور را اطلاع و آگاهی یافتن آنها از پیشرفت‌های کشور دانست و با اشاره به برخی دستاورد‌ها و اقدامات صورت گرفته در حوزه‌های مختلف علم و فناوری، پزشکی، صنعتی، دفاعی و امنیتی افزود: برخلاف خواست دشمن که در جنگ اراده‌ها به‌دنبال متوقف کردن حرکت رو به رشد کشور است، اراده ما، پیشرفت کشور به‌رغم همه فشار‌ها و تحریم‌هاست که تا به در این مسیر موفق بوده‌ایم و به لطف خدای متعال پس از این هم موفق خواهیم شد.
رئیس جمهور مسأله ایرانیان خارج از کشور را از جمله مسائل محوری و مورد تأکید دولت از ابتدای آغاز به‌ کار عنوان کرد و گفت: نباید به بهانه شغل یا تحصیل رابطه ایرانیان خارج از کشور با وطن و هویتشان قطع شود، چرا که این هویت ایرانی اسلامی است که به شخصیت ما معنا می‌بخشد.
رئیسی با اشاره به اهمیت نقش ایرانیان مقیم خارج در توسعه ایران، بر فراهم بودن زمینه برای مشارکت و سرمایه‌گذاری آنان در داخل کشور تأکید کرد و از وزارت امور خارجه خواست با همکاری دفتر نمایندگی ایران و شورای‌ عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور، موانع سرمایه‌گذاری و فعالیت اقتصادی این قشر از ایرانیان در داخل کشور را رفع کنند.
وی اقتدار و توانمندی جمهوری اسلامی ایران را مرهون خون شهدا، تلاش و مجاهدت نخبگان و متخصصان و حضور مردم در صحنه دانست و گفت: این اقتدار و توانمندی نه با وابستگی به قدرت‌های بزرگ، بلکه با اتکا به ظرفیت‌های داخل کشور به‌دست آمده است.
رئیسی با بیان اینکه توان بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران موجب حذف گزینه نظامی دشمنان در مقابله با کشور شده است، به شکست امریکایی‌ها و غربی‌ها در منزوی ساختن ایران اشاره کرد و گفت: جامعه جهانی برای ما نه چند کشور معدود بلکه بیش از ۲۰۰ کشور جهان است و هرکس بخواهد با جمهوری اسلامی ایران تعامل و رابطه داشته باشد، دست او را به گرمی می‌فشاریم و هر کس بخواهد در مقابل کشور و ملت ما بایستد در مقابل او خواهیم ایستاد.
رئیس جمهور در این نشست همچنین نسبت به رفع مشکل خدمت سربازی آن دسته از جوانان فارغ‌التحصیل که تمایل به بازگشت به کشور دارند، قول مساعد داد.

جستجو
آرشیو تاریخی