صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و دو - ۳۰ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

بهره‏برداری از مسیرهای جدید ترانزیتی کریدور شمال‐جنوب

آزادراه اصفهان‐شیراز، ریل رشت‐بندرکاسپین، قرارداد نهایی مشارکت هند در توسعه بندر چابهار و ساخت راه‏آهن رشت‐آستارا با هدف تکمیل کریدور ترانزیتی شمال‐جنوب بزودی به مرحله اجرا می‏رسد

کشورهای منطقه با محوریت ایران، برای استفاده از گذرگاه شمال‐جنوب برای انتقال بار حساب ویژه‏ایی باز کرده‏اند. با توجه به عبور کریدور شمال‐جنوب از ایران، تکمیل این مسیر در مدهای مختلف حمل و نقلی مورد توجه دولت قرار گرفته است. سرعت بخشی به ساخت و تکمیل زیرساخت‏های حمل و نقل مهمترین اقدام در راستای تکمیل کریدور شمال جنوب است. با توجه به رقابتی که در منطقه برای ساخت کریدورهای جدید ارتباطی میان کشورها ایجاد شده است، برای حفط مزیت رقابتی ایران، توسعه حمل و نقل از اولویت‏های کشور است. کریدور شمال به جنوب راهگذر مسیر مهمی برای کشورهای مسیر این کریدور مانند روسیه، ایران، آذربایجان و هند و همچنین کشورهای حاشیه این راهگذر به شمار می‏رود . علاوه بر مشارکت سه کشور ایران، هند و روسیه در کریدور شمال‐جنوب کشورهای همسایه مانند قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان برای رسیدن به دریا باید از طریق ایران کالاهای خود را حمل کنند، این فرصت برای ایران با بهره‏مندی از کریدورها از جمله کریدور شمال‐جنوب فراهم می‏شود.
تکمیل کریدور
کریدور شمال‐جنوب در کشور توسعه شبکه ارتیاطی داخلی در حال تکمیل است. راه‏های ارتباطی ریلی، جاده ایی و دریایی به همین منظور در حال اجرا است که بخشی از آنها در روزهاو هفته‏های پیش‏رو به بهره‏برداری می‏رسد. یکی از مسیرهای مهم ارتباطی در کریدور شمال‐جنوب در حنوب کشور، اتصال اصفهان به شیراز از مسیر جدید است. آزادراه 230 کیلومتری اصفهان‐شیراز با سفر رییس جمهور به فارس به بهره برداری می‏رسد تردد آزمایشی اغاز شده و در مهر ماه رسما افتتاح می‏شود.
در حوزه ریلی هم مسیر همدان‐سنندج مهرماه به شبکه ریلی کشور اضافه می‏شود، با اتصال ریل به ان استان مرزی، اتصال شبکه ریلی کشور به عراق از این مرز نیز میسر می‏شود. پروژه ریلی دیگر در مشیر کریدور شمال‐جنوب، اتصال ریل رشت به بندر کاسپین است، این راه آهن در آبان ماه افتتاح می‏شود، با بهره برداری از خط ریلی رشت‐کاسپین اتصال ریلی بندرعباس به بندر کاسپین رقم می‏خورد که در امتداد کریدور شمال جنوب است، مسیر رشت‐آستارا هم در دست احداث است.
یکی از مسیرهای کریدور‐شمال‐جنوب که تکمیل آن در افزایش ترانزیت این مسیر اهمیت زیادی دارد، تکمیل راه آهن چابهار است. پروژه چابهار‐زاهدان‐یونسی‐مشهد‐سرخس در دست احداث است. در دو هفته قبل ساخت پروژه بیرجند‐یونسی با حضور رییس جمهور آغاز شد، پروژه زاهدان‐خاش از قطعه زاهدان‐چابهار افتتاح شده و کل این مسیر تا پایان این دولت تکمیل می‏شود.
تکمیل زیرساخت‏های بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور، برای جذب بار ترانزیتی از کشورهای جنوب بویژه از هند و ترانزیت ان به کشورهای شرقی مانند افغانستان، روسیه و کشورهای اروپایی، بخش مهمی از کریدور شمال‐جنوب است. ایران و هند برای اجرای طرح‏های توسعه بندر چابهار بزودی قراردادی امضا می‏کنند. اهمیت بهره برداری از بندر چابهار زمانی خواهد بود بود که راه آهن چابهار‐زاهدان تکمیل شود و بار به این منطقه بیاید. بنابراین توسعه زیرساخت‏های دریایی، بندری و ریلی بطور همزمان برای جذب بار ترانزیتی اهمیت دارد.
مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی، یکی از اولویت‏های کاری خود را به اتمام رساندن کریدور شمال به جنوب دانسته و گفت: به دنبال تامین منابع برای تکمیل این کریدورها هستیم چراکه منابع فعلی کفاف تکمیل آنها را نمی‏دهد. نظر دولت بر رونق حوزه حمل و نقل است و در اکثر مذاکرات با کشورهای خارجی به ویژه همسایگان این موضوع محور مذاکرات طرفین قرار دارد.
او با بیان اینکه زنجیره کریدوری شمال‐جنوب در دولت سیزدهم تکمیل می‏شود، گفته بود: تکمیل کریدور شمال‐جنوب با تکمیل راه‏آهن رشت‐آستارا منابع قابل توجهی را عاید کشور خواهد کرد. به همین دلیل است که پروژه رشت‐آستارا نیز اکنون در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است.

کاهش هزینه‏ها
از مزیت‏های مهم مسیر ترانزیتی شمال‐جنوب کاهش هزینه‏های حمل و نقلی است. عباس خطیبی‐معاون ساخت وتوسعه راه‏آهن، بنادر و فرودگاه‏های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‏ونقل درباره مزیت استفاده از کریدور شمال‐جنوب گفت: مطالعات سازمان توسعه اقتصادی، میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت از کریدور شمال‐جنوب و راه‏آهن کشورهای مسیر این کریدور را نسبت به کانال سوئز حدود 30 درصد ارزان‏تر اعلام کرده است.
به گفته او؛ احداث راه‏آهن رشت‐آستارا علاوه بر اهداف و منافع اقتصادی دارای منافع راهبردی ملی از نظر روابط بین‏الملل، تسهیل مبادلات و مراودات و همبستگی بین کشورها، ارتقاء امنیت ملی و هم افزایی زنجیره‏های ارزش داخلی و توسعه مناطق مرزی است.
خطیبی راه‏آهن رشت‐آستارا را طرحی بزرگ، راهبردی، ملی و بین‏المللی دانست و گفت: احداث راه‏آهن رشت‐آستارا به عنوان تکمیل‏کننده کریدور شمال‐جنوب یکی از طرح‏های مهم ریلی در سطح ملی و بین‏المللی شناخته می‏شود و بهره‏برداری از آن برای کشور و منطقه تحول‏زاست.
وی احداث راه‏آهن رشت‐آستارا را به دلیل مزایای شاخه غربی این طرح بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: با وجود مسیرهای ریلی در شاخه شرقی و میانی کریدور ریلی شمال‐جنوب، راه‏آهن رشت‐آستارا در شاخه غربی به‏دلیل ضرورت ارتباط با کشورهای منطقه قفقاز، اشتراک با کریدور جنوب‐غرب که از خلیج فارس به سمت گرجستان و دریای سیاه متصل می‏شود، حجم بالای تقاضای ترابری در مناطق غرب روسیه و کوتاهی مسیر به سمت اروپا از اهمیت بسیاری برخوردار است. کوتاه‏تر بودن مسیر در کشورهای واسطه و کاهش تعداد کشورهای واسطه از دو کشور ترکمنستان و قزاقستان به کشور جمهوری آذربایجان بخش دیگری از مزایای شاخه غربی راه‏آهن رشت‐آستارا است.
خطیبی قیمت، زمان حمل و قابلیت اطمینان به زمان تحویل بار را عوامل موثر بر جذب بار ترانزیتی اعلام کرد و گفت: سازمان توسعه اقتصادی وابسته به سازمان ملل در خصوص کریدور شمال‐جنوب و شرایط راه‏آهن کشورهای مسیر این کریدور مطالعاتی انجام و منتشر کرده که در آن میزان کاهش زمان و هزینه ترانزیت را نسبت به کانال سوئز حدود 30 درصد ارزان‏تر اعلام کرده است و این موضوع انگیزه قوی برای عبور بار از این مسیر است.
وی یکی از مباحث قابل توجه در این مسیر ریلی را ملاحظات زیست محیطی دانست و اظهار کرد: با توجه به ارزشمند بودن محیط زیست منطقه گیلان و تراکم جمعیتی و قابلیت‏های کشاورزی و گردشگری منطقه، آثار زیست محیطی و اجتماعی طرح در طیف گسترده مورد مطالعه و بررسی در تعامل با سازمان محیط زیست قرار گرفته و با بررسی مزایا و معایب مسیرهای قابل اجرا، این مسیر مناسب‏تر تشخیص داده شده است.
خطیبی افزود: مسیر انتخابی با رویکرد حداقل آسیب به مزارع و مشاغل و استفاده بیشتر از اراضی کشاورزی بوده و به همین دلیل احداث حدود 40 کیلومتر پل در طول مسیر با هدف توجه به منظور راه، کاهش حجم مصالح خاکریزی و حذف عبور و مرور کامیون‏ها از معادن به محل پروژه انجام شده که قابل توجه است.
خطیبی با اشاره به بیانیه باکو و توافق سه‏جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در شهریور 1401 ادامه داد: در این بیانیه بر اهمیت و ضرورت توسعه کریدورهای ترانزیتی شمال‐جنوب و ارتقا خطوط ریلی این کشورها به‏منظور جابه‏جایی بار به میزان 15 میلیون تن در سال 2030 توافق شده است. از جنبه داخلی نیز سیاست‏های ابلاغی برنامه هفتم توسعه، مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، وجود ردیف اعتباری برای طرح در پیوست شماره یک قوانین بودجه سالانه کشور، اولویت بالای این مسیر ریلی در مصوبه هیات وزیران برای تامین مالی به شیوه تهاتر نفتی و مصوبه کمیسیون ترک تشریفات مناقصه برای اجرا همگی از دلایل مهم و قابل استناد برای اجرای این طرح ملی ریلی با رعایت تمام ملاحظات ملی و بین‏المللی است.

جستجو
آرشیو تاریخی