افزایش اعتماد به بورس نتیجه بالا رفتن شفافیت در تالار شیشه‌ای

شفافیت در تالار شیشه‌ای راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری برای مردم عادی که سواد مالی خود را ارتقا داده‌اند، افزایش می‌دهد

شفافیت در بازارهای مالی همواره اهمیت فراوانی دارد و هر اقدامی که به شفافیت بازارها منجر شود، طبیعتاً اقدامی مثبت تلقی خواهد شد. چراکه یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تأثیرگذار در تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری در بازار سهام شفافیت اطلاعات مالی شرکت‌های بورسی است.
به گزارش فارس، این در حالی است که در اغلب کشورهای دنیا، دسترسی به اطلاعات مالی شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاران امری بدیهی بوده و افراد به‌راحتی به اطلاعات مالی شرکت‌ها دسترسی دارند تا از این رهگذر برای تعیین استراتژی سرمایه‌گذاری خود از آن استفاده کنند.
در بازار سرمایه ایران طی سال‌های گذشته قدم‌های رو به‌جلویی در این‌ خصوص برداشته شده‌ است، با این‌ حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که برای بهبود شرایط  در حوزه شفافیت همچنان زمینه‌های بسیاری برای برداشتن گام‌های رو به‌ جلو وجود دارد.
توجه به این مؤلفه مهم، فضای سرمایه‌گذاری در بازارها را بهبود می‌‌‌‌‌بخشد؛ این در حالی است که بورس تهران به‌رغم اغلب بازارهای مالی حاضر در دنیا از شفافیت کافی برخوردار نیست و این مسأله تبعات بسیاری برای فعالان این بازار داشته است.
اما به‌نظر می‌رسد در حال‌ حاضر اصلاحات جدیدی در راه است که در صورت به‌کارگیری احتمالاً شفافیت در بورس تهران را افزایش خواهد داد.

شفافیت گمشده بورس در سال‌های اخیر
یکی از موضوعاتی که در 2 سال گذشته همیشه مورد اعتراض سهامداران بوده است، به مسأله عدم تأیید معاملات توسط سازمان بورس بازمی‌گردد. این سازمان به دلایل مختلف بخشی یا تمام معاملات برخی نمادها را مورد تأیید قرار نمی‌دهد. اما دلیل عدم تأیید معاملات هیچگاه به اطلاع سهامداران نمی‌رسید.
بیان نشدن دلیل تأیید نشدن معاملات ابهامات فراوانی را برای سهامداران ایجاد می‌کرد. سازمان بورس در جدیدترین مصوبه خود به سمت افزایش شفافیت حرکت کرده است.

اقدامات مهم سازمان بورس برای افزایش شفافیت در عدم تأیید معاملات
 مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار در این خصوص با بیان اینکه وظیفه ذاتی و مشترک بازارگردان‌ها و صندوق توسعه بازار سرمایه، انجام بازارگردانی در بازار است، گفت: اکنون به‌منظور افزایش شفافیت در معاملات و جلوگیری از بروز ابهام در تفسیر معاملات تأیید نشده، ۲ اقدام مهم در دستور کار قرار دارد.
امیرمهدی صبائی تصریح کرد: در ابتدا قرار بر این است تا این نوع از «عدم تأییدها» در معاملات (رودررو قرار گرفتن بازارگردان‌ها و صندوق توسعه بازار سرمایه در معاملات) در پایان همان روز در قالب یک پیام ناظر با توضیح «عدم رعایت انصاف» اطلاع‌رسانی شود.
وی به دیگر اقدام در نظر گرفته شده در این زمینه اشاره و خاطرنشان کرد: در مورد سایر پیام‌های ناظر مربوط به عدم تأیید نیز دلیل عدم تأیید اعم از ظن دستکاری، ظن معاملات مبتنی بر اطلاعات نهانی یا سایر دلایل در پیام مربوط به «اطلاع رسانی عدم تأیید» ذکر خواهد شد.

افزایش شفافیت منجر به امنیت سرمایه‌گذاری در بورس می‌شود
یک کارشناس بازار سرمایه درباره موضوع شفافیت در بورس گفت: بهبود نحوه گزارشگری مالی به‌خصوص از جنبه‌هایی که تاکنون چندان شفاف نبوده، مانند حاکمیت شرکت و بهبود کیفیت گزارش‌های تفسیری مدیریت می‌تواند دسترسی واقعی سرمایه‌گذاران خرد به اطلاعات را بهبود بخشد.
مجتبی دانشی بازار سرمایه تصریح کرد: افزایش شفافیت راه را برای افزایش امنیت سرمایه‌گذاری مردم عادی به شرط آنکه سواد مالی خود را ارتقا داده باشند، فراهم خواهد کرد که خود یک عامل مهم در مسیر افزایش تقارن اطلاعاتی است.
وی با بیان اینکه امر شفافیت در تمامی بازارها به‌عنوان یک مأموریت مهم پیگیری می‌شود، افزود: در اغلب بازارهای مالی که شفافیت بر آن حاکم است، اطلاعات اغلب امکان تصمیم‌گیری منطقی‌تر برای سرمایه‌گذاران را فراهم می‌کند.
دانشی تأکید کرد: در شرایطی که ابهامات بر بورس حاکم است و اغلب سهامداران از نبود شفافیت در تصمیم‌گیری‌های کلان مؤثر بر بازار سهام گلایه می‌کنند، طبیعتاً اصلاح سازکارهای افشای اطلاعات در داخل آن را می‌توان یک گام رو به جلو ارزیابی کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی