صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و سه - ۰۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و سه - ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

چه کسی تولید نفت ونزوئلا را افزایش داد؛ ایران یا امریکا؟

خبرگزاری فارس نوشت: طبق آمار اوپک میانگین تولید نفت ونزوئلا قبل از صادرات میعانات گازی ایران به این کشور حدود ۵۱۶ هزار بشکه در روز بود.
با آغاز صادرات میعانات گازی ایران در سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا افزایش یافت و تا قبل از حضور شرکت امریکایی شورون به میانگین ۶۷۹ هزار بشکه در روز رسید و حتی عدد ۷۲۱ هزار بشکه را نیز ثبت کرد.
با حضور شرکت شورون در دسامبر ۲۰۲۲ و آغاز دریافت نفتای امریکا در ژانویه ۲۰۲۳ نیز میانگین تولید نفت ونزوئلا از ۶۷۹ به ۷۲۷ هزار بشکه در روز افزایش یافت.
اگر شیب کند افزایش تولید نفت از ژانویه ۲۰۲۳ تاکنون را صرفاً منحصر در حضور شرکت شورون بدانیم و نه ایران، این افزایش تولید تنها حدود ۴۸ هزار بشکه بوده در حالی که با حضور ایران در ونزوئلا از سپتامبر ۲۰۲۱، تولید نفت ونزوئلا ۱۶۳ هزار بشکه در روز جهش یافته است.
در واقع عمده افزایش تولید نفت ونزوئلا به کمک ایران رقم خورد و زمینه‌ بی‌اثر کردن تحریم را فراهم کرد و سپس امریکا حاضر به همکاری حداقلی نفت در برابر بدهی با ونزوئلا شده است.

 

سهم بخش‌های مختلف
از رشد اقتصادی بهار امسال

«ایران اقتصادی» در کانال صفحه مجازی خود آورده است: اقتصاد ایران در بهار امسال رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی را تجربه کرد که بیش‌ از ۳ برابر مدت مشابه سال قبل و بالاتر از میانگین نرخ رشد کل سال گذشته بود.
با اینکه گروه نفت با رشد چشمگیر بیش‌ از ۱۶ درصدی، بیشترین رشد را در میان بخش‌های مختلف اقتصاد کشور داشت اما بیشترین سهم در تحقق رشد اقتصادی بهار امسال متعلق به گروه خدمات است؛ چرا که گروه خدمات بخش بزرگی از اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد.
گروه خدمات با ۳.۶ درصد، نفت ۱.۵ درصد، صنایع و معادن ۰.۸ درصد و کشاورزی ۰.۲ درصد به ترتیب بیشترین سهم را در تحقق رشد اقتصادی ۶.۲ درصدی در سه ماهه اول ۱۴۰۲ داشته‌اند.

 

بهبود چشمگیر
شاخص امنیت سرمایه‌گذاری

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اخیراً بیست‌ویکمین گزارش «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری» خود را منتشر کرد. این گزارش که براساس دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود، نشان می‌دهد در زمستان ۱۴۰۱ شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در کشور به عدد ۶/۱۰ رسیده که بجز زمستان ۱۴۰۰، بهترین عدد از زمستان ۱۳۹۸ تاکنون بوده است.
به گزارش «نود اقتصادی»، همچنین در زمستان ۱۴۰۱ شاخص امنیت سرمایه‌گذاری پس از ثبت دو فصل وضعیت نامناسب، به کمترین مقدار در سال‌های اخیر رسیده است. لازم به ذکر است، با توجه به ثبات نسبی در اقتصاد کلان طی دو فصل بهار و تابستان ۱۴۰۲، شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در سال‌جاری بازهم بهبود خواهد یافت؛ چراکه بخشی از شاخص‌های سنجش امنیت سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم با ثبات اقتصادی در ارتباط هستند.

 

نرخ کرایه تاکسی، اتوبوس
و مترو افزایش نمی‌یابد

پایگاه خبری تحلیلی مشرق در کانال صفحه مجازی خود آورده است: احمد قیومی، فرماندار تهران اعلام کرد: نرخ کرایه هر ۳ حوزه حمل‌ونقل مطابق قبل بوده و هیچ‌گونه افزایشی در نرخ کرایه حمل‌ونقل عمومی نخواهیم داشت.

 

گره برجام در نیویورک
در حال باز شدن است؟

چند ثانیه در کانال صفحه مجازی خود نوشت: حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه گفت: با توجه به تبادل زندانیان بین ایران و امریکا در هفته گذشته، ما فکر می‌کنیم اگر طرف امریکایی از برخورد چندگانه خود خارج شود و نیت و اراده واقعی خود را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

 

واردات ۱۴۰ هزار تن گندم
از طریق بندر امام به کشور

نور نیوز در کانال صفحه مجازی خود آورده است: امید جهان‌نژادیان، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان اعلام کرد: ۱۴۰ هزار تن گندم از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد شد. این محموله از کشور روسیه خریده شده است و به استان‌هایی که به گندم کیفی نیازمندند، حمل می‌شود.

 

فعلاً خبری از مرحله سوم
فروش یکپارچه خودروها نیست!

به گزارش «ایران اقتصادی»، مدیر روابط عمومی شورای رقابت خبر داد: در حال حاضر با مازاد عرضه مواجه هستیم، بر این اساس مرحله سوم زمانی خواهد بود که متقاضی وجود داشته باشد.
تاکنون طی دو مرحله، عرضه محصولات خودروسازان تا سال ۱۴۰۳ و حتی امکان تغییر اولویت از ١۴٠٣ به ١۴٠٢ ایجاد شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی