صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و چهار - ۰۴ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و چهار - ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بازار ارز

چرا خبری از دلار ۷۰ هزار تومانی نشد؟

بازدهی منفی دلار در تابستان

دلار در هفته پایانی شهریور در کانال ۴۹ هزار تومان نوسان داشت و در نهایت با قیمت ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان بسته شد. این اسکناس بر اثر مواجهه با اخبار مثبت سیاسی و البته اعمال سیاست‌های مناسب سیاستگذاری ارزی در منطقه‌‌ ۴۸ تا ۵۰ هزار تومان به ثبات رسید و ظاهراً تلاش سیاستگذار نیز ماندگاری دلار در همین محدوده و البته کمی پایین‌تر است. این در حالی است که در ابتدای تابستان و در اوایل تیر ماه قیمت این ارز در حدود ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.
به گزارش نود اقتصادی، بر همین اساس این اسکناس با افت منفی ۰.۳ درصدی مواجه بوده و بسیاری از پیش‌بینی‌ها مبنی بر تداوم رشد دلار در نیمه سال‌جاری درست از آب درنیامد؛ البته این موضوع تنها شامل حال دلار نبوده و طلا، سکه و بازار سهام نیز با رشد‌های منفی در طول تابستان روبه‌رو بوده‌اند که حکایت از دو نشانه مهم اقتصادی دارد.
در درجه نخست به نظر می‌رسد با کنترل نقدینگی، سیالیت آن نیز کاهش پیدا کرده و همین موضوع موجب رکود دارایی‌ها شده است. دوماً انتظارات تورمی نیز با توجه به افت تورم در ماه اخیر و همچنین سیگنال‌های کاهشی متغیر‌های پولی به حداقل رسیده و همین مسأله علت دیگری برای کشیده شدن ترمز دارایی‌ها به حساب می‌آید.
قیمت هر سکه امامی در ابتدای تابستان در حدود ۲۸ میلیون و ۷۰۰ هزار بوده که در پایان این فصل به ۲۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان کاهش پیدا کرد. در مورد طلا نیز، قیمت این فلز گرانبها کاهش اندکی را تجربه کرده که نشان می‌دهد بازار‌ دارایی با تبعیت از یکدیگر فصل رکودی را سپری کرده‌اند.
لازم به ذکر است که هم‌اکنون با شروع فصل پاییز، فصل جدیدی از پیش‌بینی‌های اقتصادی شروع شده و مجدداً برخی از ذینفعان بازار ارز از دلار‌های ۶۰ تا ۷۰ هزار تومانی برای پایان فصل می‌گویند!
جالب اینجاست در ابتدای تابستان همین هدف برای شهریور ماه تعیین شده بود، یعنی عده‌ای انتظار این را داشتند که در همین تابستان این اتفاق یعنی افزایش قیمت‌ها رخ دهد، اما حالا این پیش‌بینی را به آخر پاییز منتقل کرده‌اند! اما متغیر‌های اقتصادی سوای از زمان و مکان در مسیر خود حرکت می کنند و آنچه در حال حاضر وجود دارد، عدم امکان رشد قیمتی دلار بیش از دامنه ۵ درصد است.

 

دولت سیزدهم 3 برابر دولت گذشته
رشد اقتصادی ایجاد کرد

متوسط رشد اقتصادی دولت سیزدهم در ۷ فصل اخیر از پاییز ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۲ بیش از ۴.۷ درصد بوده است. همچنین در فصل تابستان ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم شروع به کار کرد، رشد اقتصادی کشور فقط یک درصد بود.
به گزارش نود اقتصادی، در ۸ سال (معادل ۳۲ فصل) دولت‌های یازدهم و دوازدهم متوسط رشد اقتصادی کشور ۱.۵ درصد بود. ضمن اینکه در دولت گذشته رشد اقتصادی کشور روند بسیار پرنوسانی را طی کرد.
در ۳۲ فصل عمر دولت‌های یازدهم و دوازدهم، رشد اقتصادی کشور در ۱۲ فصل منفی شده بود. این در حالی است که در دولت سیزدهم تاکنون همواره رشد اقتصادی کشور مثبت بوده و هیچ‌گاه منفی نشده است.
بر این اساس، متوسط رشد اقتصادی در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ برابر رشد اقتصادی در ۸ سال دولت گذشته بوده است.

 

شتاب تورم مهار شد

«ایران اقتصادی» در کانال صفحه مجازی خود نوشت: میثم مهرپور کارشناس اقتصادی گفت: در حال حاضر شتاب رشد تورم مهار شده و تورم ماهانه تقریباً عددی بین ۲ تا ۲.۵ درصد است. اگر بانک مرکزی سیاست‌های خود در زمینه کنترل نقدینگی را ادامه دهد و در نرخ ارز ثبات نسبی ایجاد کند، می‌توانیم تورم را تا پایان سال به کانال ۳۰ درصد برسانیم. رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد رسیده است و هدف، رسیدن به تورم زیر ۲۵ درصد است که با ادامه روند فعلی محقق خواهد شد. به‌دلیل سیاستگذاری صحیح دولت سیزدهم یعنی کنترل نقدینگی و برنامه‌های مدون در حوزه ارزی، اقتصاد ایران درگیر شوک تورمی نمی‌شود.

 

اجرای طرح رایگان خدمات دندانپزشکی
به دانش‌آموزان ابتدایی

اعظم سادات سیدمؤمنی یکی از کاربران شبکه اجتماعی x در صفحه شخصی خود نوشت: خبر خوب اینکه قراره دانش‌آموزای ابتدایی از خدمات دندانپزشکی رایگان بهره‌مند بشن، این خبر واسه خانواده‌ها خیلی
خوشحال کننده ا‌ست چون هزینه دندانپزشکی خیلی بالاست و این طرح واقعاً عالیه.

 

تمدید مهلت بخشودگی
جرایم مالیاتی

نور نیوز در کانال صفحه مجازی خود آورده است: سیدمحمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامه‌ای درپی درخواست‌های مکرر و به‌منظور تکریم مؤدیان، مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی را حداکثر تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲ تمدید کرد.

 

قیمت گوشت قرمز به سطح سال گذشته بازخواهد گشت

به گزارش «ایران اقتصادی»، علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اظهارداشت: عرضه گوشت‌های تنظیم بازار از 2 هفته گذشته در استان‌های تهران، البرز و خراسان‌رضوی شروع شده است و در نظر داریم با افزایش حجم واردات، عرضه آن را به سایر استان‌ها تعمیم دهیم. در اواخر ماه آینده و اواسط آبان ماه ثبات بر بازار گوشت برقرار می‌شود و برنامه‌ریزی کردیم سطح قیمت گوشت قرمز به سطح قیمت‌های سال گذشته بازگردد یعنی لاشه گوسفندی با قیمت ۳۳۰ هزار تومان در عمده فروشی‌ها و ۳۸۰ هزار تومان در خرده فروشی‌ها عرضه شود.

 

پرداخت طلب ۴۵ هزار میلیاردی گندم‌کاران تا ۱۵ مهر

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت در کانال صفحه مجازی خود آورده است؛ سهراب سهرابی، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: از ابتدای خرید تضمینی تاکنون ارزش گندم‌های خریداری شده ۱۵۵ هزار میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۱۰ هزار میلیارد تومانش پرداخت شده و مابقی آن تا نیمه مهرماه پرداخت می‌شود. میزان خرید تضمینی گندم از مرز ۱۰ میلیون و ۳۴۰ هزار تن گذشت، برآورد‌های اولیه تولید عدد ۱۳ و نیم میلیون تن پیش‌بینی را نشان می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی