صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و پنج - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و پنج - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

نگاه‏های اقتصادی به نیروی کار ماهر نیازمندند

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیازمندی بنگاه‏های اقتصادی موفق به نیروی کار ماهر را یک واقعیت غیرقابل انکار در کشور برشمرد.
به گزارش سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور، مهرداد عظیمی در نشست هم‏اندیشی با معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: بحث اشتغال، مطالبه مردم و دغدغه اصلی دولت است و مسئولان باید نگاه دغدغه‏مند را جایگزین نگاه بخشی برای حل اشتغالزایی داشته باشند.
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای با تأکید بر مدل‏سازی و سازماندهی برخی مشاغل و رشته‏های مهارتی، گفت: نیازمند کار فرهنگی در راستای افزایش شأن و منزلت اجتماعی مهارت و شغل در جامعه هستیم.
معاون وزیر کار، شأنیت بخشی به مشاغل و مهارت‏ها، حل بحران اشتغال کشور و توسعه دیپلماسی مهارت بویژه در استان‏های مرزی را دستورکار جدی سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای عنوان کرد.
وی ادامه‏داد: با توجه به مراودات آموزشی با بنگاه‏های اقتصادی، با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم و حتی در بنگاه‏های اقتصادی موفق، نیازمندی به نیروی کار ماهر یک واقعیت انکارناپذیر است.
این مقام مسئول توجه به سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای به عنوان تنها متولی ارائه آموزش‏های مهارتی غیررسمی در کشور را ضروری برشمرد و بیان داشت: در اجرای سیاست‏های کلی نظام اداری ابلاغی رهبر معظم انقلاب و نقشه راه اصلاح نظام اداری، به هیچ‏وجه علاقه‏مند به مسئولیت‏پذیری سایر دستگاه‏های آموزشی نیستیم، اما تولیت سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای به عنوان تنها مرجع ارائه آموزش‏های غیررسمی باید مورد توجه قرار گیرد. عظیمی در پایان خواستار در نظرگرفتن پروفایل مهارت‏آموزی، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز به تفکیک استان‏ها، رصد اشتغال کارجویان و غیره در سامانه ملی اشتغال و کسب و کار در راستای برنامه‏ریزی آموزشی شد و خاطرنشان‏کرد: موانع زیادی از برگزاری آزمون‏های آنلاین، ادواری و ارائه گواهینامه مهارت برطرف شده است، چنانچه از زمان آزمون ادواری تا کسب گواهینامه مهارت هفت روز کاری زمان می‏برد.

اشتغال و مهارت‏آموزی دو حلقه جداناپذیر از هم
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این نشست، بخش اعظم مشکلات اشتغال را عدم‏مهارت دانست و تصریح کرد: نمی‏توانیم اشتغال و مهارت را از هم جدا بدانیم، بلکه دو حلقه جداناپذیر از هم هستند.
محمود کریمی بیرانوند، با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نقش هماهنــــــــــگ‏کننده دستگاه‏ها، بخش خصوصـــــــی، کارفرمایان و غیره در کاهش نرخ بیکاری را ایفا می‏کند، گفت: تعاملات خوبی بین معاونت اشتغال با سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور در خصوص راه‏اندازی سامانه جست‏وجوی شغل، باشگاه کارآفرینان نوجوان، سامانه LMIS ازجمله تکمیل 12 میلیون رکورد اطلاعات مهارتی در ابرپروژه LMIS داشته‏ایم.
وی با اشاره به توانایی رهگیری اشتغال مهارت‏آموختگان در پنج سال اخیر در سامانه LMIS، گفت: باید نقش سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور در تأمین مالی و درآمدزایی بنگاه‏های اقتصادی پررنگ‏تر از قبل باشد.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون با تأکید بر ضرورت هم‏افزایی در شورای عالی اشتغال و نوسازی گفتمان آموزش‏های فنی و حرفه‏ای، بیان داشت: این سازمان در حوزه طرح‏های اشتغالزایی و پایدارسازی فرایند کسب و کار عملکرد مطلوبی داشته است.
بر اساس این گزارش، تبدیل پایگاه‏های مردمی اشتغال‏آفرینی به آموزشگاه‏های فنی و حرفه‏ای آزاد، برگزاری نمایشگاه معرفی مشاغل مهارت‏محور کم‏سرمایه در سراسر کشور و غیره، از پیشنهادات ارائه‏شده توسط مدیران کل معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال بوده است.
این گزارش می‏افزاید: تعامل و همکاری مؤسسات کاریابی با سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای، معرفی متقاضیان کار فاقد مهارت یا دارای کسر مهارت توسط کاریابی‏ها به ادارات کار، الزام معرفی متقاضیان کار دارای گواهینامه مهارت به کارفرمایان، دسترسی به بانک اطلاعاتی مشاغل مورد نیاز نیروی کار به تفکیک استان و شهرستان، اولویت‏بخشی به دارندگان گواهینامه مهارت جهت دریافت تسهیلات مشاغل خانگی، تعامل و همکاری مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی دارای مجوز از معاونت اشتغال با مراکز کارآفرینی و کسب و کار سازمان و تخصیص بخشی از منابع در اختیار معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال شامل تبصره 18 به منظور توسعه آموزشگاه‏های فنی و حرفی آزاد و... بخشی از پیشنهادات ارائه‏شده توسط معاونین سازمان آموزش فنی و حرفه‏ای کشور بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی