صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و پنج - ۰۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و پنج - ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

چگونه ۵۷۰۰ واحد صنعتی احیا شد؟

تولید، یکی از محوری‌ترین راهبردهایی است که می‌توان برای حل مشکلات اقتصادی کشور و کارآمدسازی نظام اقتصادی کشور از آن بهره برد، اما از آنجا که در دولت گذشته به تولید بهای زیادی داده نشد و همچنین واردات کالا به کشور در حجم انبوه صورت می‌گرفت و عملاً حرکت به سمت مصرف‌گرایی بود، تولید روز به روز تضعیف شد. البته سیاست‌های متناقض و ضد تولید و نداشتن توانایی در تأمین مواد اولیه، باعث شد تا مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی به اجبار به سمت کاهش تولید و تعطیلی بروند تا سرمایه‌هایشان کامل از دست نرود. دولت سیزدهم با علم به اینکه احیای واحدهای تولیدی و صنعتی می‌تواند اقتصاد ایران را نجات دهد و از مخمصه‌ای که تحریم‌کنندگان ایجاد کردند، فاصله بگیرد، برنامه جامع راه‌اندازی و احیای واحدهای اقتصادی را در دستورکار خود قرار داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، دولت رئیسی از ابتدای فعالیت خود اعتقاد داشت و دارد که احیای واحدهای اقتصادی یکی از اقدامات امیدآفرین است که باعث رونق تولید و همچنین نشاط جامعه از طریق ایجاد اشتغال می‌شود. به همین منظور نهضت احیای واحدهای اقتصادی به‌عنوان یک نهاد سیاستگذار و راهبر وارد این عرصه شد. حاصل عملکرد این نهضت، احیا و بازسازی بیش از 5 هزارو ۷۰۰ واحد اقتصادی خرد، کوچک، متوسط و بزرگ در سراسر کشور با ظرفیت فعال‌سازی اشتغال برای بیش از ۱۲۴ هزار نفر و احیای دارایی و سرمایه‌های راکد به میزان ۱۳۵ همت است.
پیگیری تخصیص تأمین مالی بیش از 6 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای واحدهای اقتصادی مسأله‌دار و تأمین ۳۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی از طریق فعال‌سازی ابزار خرید اعتباری در صنعت پتروشیمی از دیگر اقداماتی است که دولت از ابتدای فعالیت خود یعنی در کمتر از 2سال انجام داده است.
ایجاد و فعال‌سازی ابزارهای تأمین مالی از جمله صندوق احیا، تأمین مالی جمعی، تأمین مالی زنجیره تأمین، صندوق در صندوق و... از دیگر اقدام‌های دولت به‌منظور حمایت از تولید کشور بوده است. تأمین بیش از هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز احیای واحدهای اقتصادی از طریق سکوهای تأمین مالی جمعی را هم می‌توان به‌عنوان اقدام حمایتی دولت سیزدهم با هدف احیای واحدهای صنعتی برشمرد.

 

رشد خیره‌کننده صنعت نفت

طبق گزارش مرکز آمار، رشد اقتصادی گروه صنایع و معادن ایران در فصل بهار ۱۴۰۲ معادل ۷.۳ درصد بوده در حالی که بدون احتساب نفت این عدد تنها به ۰.۴ درصد می‌رسد.
این موضوع نشان می‌دهد عمده رشد اقتصادی این بخش مربوط به استخراج نفت و گاز طبیعی است که در جدول مرکز آمار، رشد اقتصادی ۱۹.۸ درصدی را ثبت کرده است.
افزایش تولید نفت ایران به ۳.۳ میلیون بشکه در روز از جمله عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی گروه نفت در شرایط تحریم در بهار ۱۴۰۲ است.

 

مسعود نیلی: بازنشستگی‌ام طبق قانون و مقررات بود
در روزهای اخیر رسانه‌های اصلاح‌طلب مدعی شده بودند که مسعود نیلی با تصمیم دولت سیزدهم از دانشگاه صنعتی شریف کنار گذاشته شده و مطالبی را با عناوینی همچون «خانه‌نشینی اجباری مسعود نیلی» منتشر کرده بودند.
به گزارش ایرنا، مشاور اقتصادی دولت گذشته با انتشار توضیحاتی نوشت: همان‌طور که در کانال خود در صفحه مجازی در تاریخ ۳۰ شهریور اطلاع‌رسانی کردم، بر اساس مقررات، موعد بازنشستگی من به طور طبیعی، ۲۵ دی سال گذشته سر می‌رسید، مسئولان محترم دانشگاه از آنجا که بنا داشته‌اند برای اینجانب و تنی چند از دیگر همکاران با شرایط مشابه، از هیأت‌امنای دانشگاه درخواست تمدید کنند، ابلاغ بازنشستگی را تا تشکیل جلسه نهاد مذکور به تعویق انداخته‌اند.
پیشنهاد دانشگاه از سوی هیأت‌امنا مورد موافقت قرار نگرفته و در نتیجه، از تاریخ ۳۱ مرداد سال‌جاری، بازنشسته شده‌ام. تا آنجا که اطلاع دارم، این تصمیم منحصر به شخص من نبوده و به‌صورت یکسان به اجرا در آمده است. به هر حال، از آنجا که بازنشستگی امری محتوم و متعارف در نظام اداری دانشگاهی است، نمی‌توان در مورد آن تعبیر خانه‌نشینی اجباری را به کار برد.

 

۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی در تیررس ایران

در 2 سال گذشته ایران برای مشارکت و صادرات نفت در ۱۷ پالایشگاه فراسرزمینی اقدام کرده که امریکای‌لاتین ۷، آسیا ۴ و آفریقا ۶ سهم از این تعداد دارند. ظرفیت این ۱۷ پالایشگاه بیش از ۲.۵ میلیون بشکه در روز است. تاکنون فقط بازسازی پالایشگاه ال‌پالیتو ونزوئلا به مرحله اجرا رسیده که روزانه ۱۰۰ هزار بشکه به صادرات نفت ایران افزوده است. در بین این ۱۷ پروژه، ۵ پالایشگاه ونزوئلا، پالایشگاه حمص سوریه و پالایشگاه بورکینافاسو جدی‌تر از بقیه در حال پیگیری‌ است که می‌تواند یک میلیون بشکه در روز برای صادرات نفت ایران بازارسازی کند. از ۱۷ پروژه پالایشی، ۴ پروژه رؤیای آرمانی بولیوار، الفرقلس، هویما و بورکینافاسو برای ساخت پالایشگاه جدید و ۱۳ پروژه برای بازسازی و تعمیرات اساسی مدنظر است. اکثر این پروژه‌ها در مرحله مذاکره و مطالعه‌ هستند.

 

بیژن زنگنه در نخستین اظهارنظر همه مؤسسات خارجی را دروغگو خواند!
بیژن زنگنه وزیر سابق نفت اخیراً در مصاحبه‌ای گفت: گویا دروغ برای مسئولان دولت سیزدهم مالیات ندارد. این دروغ‌ها هر چقدر هم بزرگ باشند، باز هم مالیات ندارند. اکنون در مورد آمار مربوط به فروش و صادرات نفت ایران هم فقط دروغ می‌شنویم. بدون احیای برجام هم می‌توان صادرات نفت را بالا برد، اما بدون توافق با امریکا این امر شدنی نیست.
این ادعا درحالی‌ است که اعداد مربوط به جهش صادرات نفت ایران در دولت سیزدهم توسط مؤسسات معتبر خارجی اعلام شده که طبق آخرین گزارش تانکر ترکرز این عدد به ۱.۸۵ میلیون بشکه در روز رسیده است.
در واقع بیژن زنگنه با این اظهارنظر مؤسسات کپلر، ورتکسا، تانکر ترکرز، آژانس بین‌المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی امریکا، اویل پرایس، بلومبرگ، رویترز، مؤسسه SVB، پترولجستیک و... را  متهم به دروغگویی کرده است. گویا همه دروغ می‌گویند و فقط زنگنه راستگوست.

 

جستجو
آرشیو تاریخی