صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

رشد بخش نفت در دولت سیزدهم
رکورد پس از انقلاب را زد

براساس گزارش بانک مرکزی از حساب‌های ملی کشور، رشد فصلی تولید در بخش نفت و گاز در دولت سیزدهم تاکنون به طور متوسط ۸.۵  درصد بوده که در بین همه دولت‌های پس از انقلاب اسلامی، بالاترین رشد محسوب می‌شود. متوسط رشد فصلی بخش نفت و گاز در دولت رفسنجانی ۵.۲  درصد، در دولت خاتمی ۳.۷ درصد، در دولت احمدی‌نژاد منفی ۴.۱ درصد و در دولت روحانی ۳.۷ درصد بوده است. در دهه اول پس از انقلاب (۱۳۵۷-۱۳۶۷) متوسط رشد بخش نفت کشور صفر بوده است.

 

خاندوزی:

واردات خودرو تسریع می‌شود

سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفت: اجرای کند آیین‌نامه واردات خودرو در۶ ماه اول امسال چند دلیل داشت؛ یک بخش این بود که اولویت‌های تخصیص و سرمایه‌گذاری پیش‌تر از آن مطرح شده بود و بعد از آن، تخصیص ارز به واردات خودرو انجام می‌گرفت.
البته ابلاغ این آیین‌نامه نیز زمان‌بر شده بود و پیش‌بینی می‌کنیم این مسأله در6‌ ماه دوم سال سریع‌تر و بیشتر انجام بگیرد.

 

کمیسیون اقتصادی مجلس نباید در امور سیاستگذاری ارزی کشور دخالت کند

ایرنا نوشت: علی‌اصغر زبردست، عضو اتاق بازرگانی ایران و سوریه گفت: ادعای رئیس کمیسیون مجلس در خصوص سیاست‌های ارزی و تعیین اختیارات بانک مرکزی از پایه غلط و غیر منطقی است و معتقدم دولت نباید در این خصوص کوتاه بیاید و ساده برخورد کند.
برخی از نمایندگان مجلس با توجه به اینکه در اواخر دوره نمایندگی خود هستند قصد دارند ادعاهایی کنند تا به قول معروف فقط خودشان را مطرح کنند. متأسفانه این افراد کارهای اصلی خود را هم انجام نمی‌دهند و بخش‌های دیگر باید تاوان این کم کاری و منفعل بودن آنها را بدهند.
وظیفه مجلس کاملاً مشخص و بیشتر بر پایه قانونگذاری است و نباید در امور سیاستگذاری ارزی کشور که وظیفه و مسئولیت اصلی بانک مرکزی است دخالت کند.

 

کاهش رشد نقدینگی و افزایش صادرات نویدبخش بهبود شرایط اقتصادی

ایبنا نوشت: سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهارداشت: در ماه‌های اخیر شاهد بهبود وضعیت اقتصادی کشور در حوزه کاهش تورم و رشد صادرات بوده‌ایم.
امروز بازار‌های غیررسمی ارز هم کاهش نرخ دلار را در خود می‌بینند و به‌طور کل وضعیت موجود نشان دهنده حرکت مثبت در مسیر اقتصاد کشور است که نوید دهنده آینده روشن برای شرایط اقتصادی و معیشتی مردم است.
 نکته بسیار مهم در شرایط کنونی کاهش رشد نقدینگی در کشور است در حالی که در ابتدای کار دولت با رشد ۴۰ درصدی در این شاخص مواجه بودیم اما تیرماه امسال به ۲۷.۵ درصد کاهش یافته است.

 

جزئیات جدید از ۴۸ نیروگاه حرارتی در دست ساخت

به گزارش خط انرژی، برنامه ساخت واحدهای نیروگاه حرارتی در قالب توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بخش خصوصی، صنایع و دولتی به ظرفیت ۱۵ هزار مگاوات تا پایان سال ۱۴۰۴ به پیش می‌رود. تاکنون ۳۹ واحد نیروگاهی حرارتی و ۴۱ واحد نیروگاهی تجدیدپذیر طی ۲ سال گذشته بهره‌برداری و برق خود را به شبکه سراسری کشور تزریق کرده است.

 

سهم بخش خصوصی
در صنعت پالایش نفت فقط یک درصد!

به گزارش «نود اقتصادی»، براساس پژوهش مفصلی که مرکز پژوهش‌های مجلس انجام داده، در بخش صنعت پالایش نفت کشور، حق کنترل و مدیریت این صنعت عمدتاً در اختیار صندوق‌های بازنشستگی و دولت است، به‌ طوری که سازمان تأمین اجتماعی با دارا بودن ۴۵ درصد از حق کنترل و مدیریت صنعت پالایش کشور، بیشترین سهم را از مدیریت این صنعت در دست دارد.
پس از آن، دولت (شرکت ملی پخش و پالایش) با سهم ۳۵ درصدی دوم بوده، شرکت‌های سهام عدالت با ۱۱ درصد سوم، سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) با سهم ۸ درصدی چهارم و بخش خصوصی نیز با سهم یک درصدی در انتها قرار دارد. لازم به ذکر است، بخش عمده سهم صندوق‌های بازنشستگی از صنعت پالایش نفت کشور مربوط به رد دیون ناشی از مطالبات آنها از دولت بوده که دولت در قبال بدهی، به این نهادهای عمومی سهام و شرکت‌های پالایشی داده است.

جستجو
آرشیو تاریخی