صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

ماهواره تصویربرداری «نور 3» با موفقیت پرتاب شد
وزیر ارتباطات از پرتاب موفقیت‏آمیز ماهواره تصویربرداری نور 3 در مدار 450 کیلومتری زمین خبر داد.
به گزارش ایرنا، «عیسی زارع‏پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پرتاب موفقیت‏آمیز ماهواره تصویربرداری نور 3 خبر داد.
وی گفت: با تلاش متخصصان نیروی هوافضای سپاه، لحظاتی پیش ماهواره تصویربرداری نور 3 با ماهواره بر ایرانی قاصد با موفقیت در مدار 450 کیلومتری زمین قرار گرفت.
زارع‏پور تأکید کرد: این موفقیت را به همه مردم، تلاشگران صنعت فضایی کشور و متخصصان فضایی سپاه پاسداران تبریک می‏گویم. ان‏شاءالله امسال سال پرباری برای صنعت فضایی کشور خواهد بود.

شورای‏عالی اقتصاد، محلی برای دور زدن قانون نیست
دبیر شورای‏عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا گفت: شورای‏عالی هماهنگی اقتصاد کشور تکرار سایر بخش‏های اقتصادی کشور نیست و بنا نیست جایی برای دور زدن قانون و مجلس باشد.
یکصد و پنجاهمین جلسه کمیسیون شورای‏عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست دبیر شورا و با حضور مسئولان دستگاه‏های ذیربط با موضوع «مدیریت ناترازی فزاینده گاز طبیعی و برق» در محل دبیرخانه شورا برگزار شد.
این موضوع که با دستور رئیس‏جمهور در اولویت کاری شورای‏عالی قرار گرفت، در یکی از جلسات کمیسیون شورای‏عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده بود و در آن جلسه مقرر شد «طرح جامع در حوزه توسعه انرژی تجدیدپذیر برای حل مشکلات ناترازی و خلق منابع و ثروت جدید برای توسعه ملی» با وزارت نیرو به جمع‏بندی‏های تخصصی برسد و نتایج در قالب احکام، برای وارد شدن به برنامه هفتم توسعه و طرح در شورای‏عالی سران قوا مطرح شود.
در این جلسه طرح مذکور که با مشارکت و تأیید وزارت نیرو و هماهنگی وزارت نفت تهیه شده بود، مورد بحث و اصلاح قرار گرفت و احتمالاً پس از یک جلسه دیگر به سران قوا ارائه خواهد شد؛ در صورت تصویب این طرح، مراحل قانونی متعاقب آن نیز از مراجع ذی‏ربط پیگیری خواهد شد.

بررسی مسائل راهبردی در نشست سران قوا
«محسن رضایی» با بیان اینکه گلوگاه این طرح مقیاس تولید است، توضیح داد: در پنج سال اول، تولید باید به‏گونه‏ای باشد که صرفه‏جویی از مصرف سبقت بگیرد و اگر مصرف بر صرفه‏جویی غلبه کند، طرح به نتیجه نمی‏رسد؛ از طرفی دولت توانایی این حجم از تولید در پنج سال نخست را ندارد؛ لذا یا به سرمایه‏گذاری خارجی نیاز است، یا باید کنسرسیوم داخلی برای تأمین سرمایه راه‏اندازی این حجم از نیروگاه‏های انرژی تجدیدپذیر شکل بگیرد.
وی ادامه داد: شورای‏عالی اقتصاد کشور تکرار سایر بخش‏های اقتصادی کشور نیست و بنا نیست جایی برای دور زدن قانون و مجلس باشد؛ بنای کار بدین شکل است که اگر ضرورت مصوبات محرز شود، به شورا می‏رود و مسائل راهبردی و غیر روزمره که با تعویض دولت‏ها دستخوش تغییر نمی‏شوند هم در نشست سران مطرح می‏شود. دبیر شورای‏عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اشاره به جدی بودن بحث ناترازی انرژی در کشور، گفت: با ادامه روند ناترازی انرژی، درآمد سرانه و در پی آن صنعتی شدن کشور بشدت دچار عقب‏ماندگی می‏شود؛ انرژی مسأله‏ای زیرساختی است و اگر توانایی‏های مالی اجازه می‏داد، بسیار بیشتر از 300 هزار مگاوات باید برنامه‏ریزی می‏شد. وی درباره اهمیت زیست‏محیطی طرح جامع در حوزه توسعه انرژی تجدیدپذیر برای حل مشکلات ناترازی و خلق منابع و ثروت جدید برای توسعه ملی نیز توضیح داد: این طرح بسیار به محیط زیست کمک می‏کند؛ به‏علاوه صرفه‏جویی بزرگی در هزینه‏های نگهداری محیط زیست خواهد شد.
رضایی با بیان لزوم پرداختن به فناوری‏های نوین در این حوزه ادامه داد: موضوع دیگر بحث فناوری‏های نوین است و اینکه ایران باید تبدیل به قطب تولید فناوری‏های انرژی تجدیدپذیر شود و در پی دستیابی و دریافت این فناوری‏ها باشیم.

5 هزار همت برای اتمام پروژه‏های نیمه‏تمام نیاز است
دبیر شورای‏عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا درباره مشکل تاریخی پروژه‏محوری در کشور، اظهار داشت: یک نقشه راه پروژه‏محوری از زمان رضاخان بر ما تحمیل شده است و هر مجموعه‏ای که می‏آید، فقط می‏خواهد تعدادی پروژه درست کند و جایی در کشور نیست که کلنگ زده نشده باشد و ما فقط 5 هزار همت برای اتمام پروژه‏های نیمه‏تمام نیاز داریم.
رضایی ادامه داد: مشکل، نقشه راه غلط اقتصادی و تخصیص منابع ناصحیح است؛ اگر می‏خواهیم پیشرفت کنیم باید به طرح‏ها توجه کنیم، نه پروژه‏ها. حسن طرح نسبت به پروژه این است که طرح خودکفا و غیروابسته به پروژه‏هاست اما یک پروژه وابسته به سایر طرح‏ها و پروژه‏هاست.
وی درباره این تجربه موفق در دفاع مقدس نیز بیان داشت: بزرگترین تحولی که در جنگ ایجاد کردیم تبدیل تاکتیک به عملیات بود؛ عملیات، مجموعه‏ای از تاکتیک‏هاست که در صورت به نتیجه رسیدن، پایداری دارد. طرح هم به همین صورت است و فزایندگی و هم افزایی پروژه‏ها را در پی دارد.

جستجو
آرشیو تاریخی