صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و شش - ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

همراستایی عمودی و افقی پیش‌­نیاز کامیابی سازمانی

دکتر علیرضا جلالی فراهانی
مدرس دانشگاه

زمانی که مجموعه­‌ای از عناصر که دارای توانمندی­‌ها و قابلیت­‌هایی محدود و مشخص هستند، با کیفیت و ترتیبی خاص کنار یکدیگر قرار می­‌گیرند، جمع توان این مجموعه، از جمع جبری ظرفیت تک­‌تک آنها بیشتر است و به این پدیده، «هم­‌افزایی» گفته می­‌شود. بر اساس همین منطق ساده اما بسیار ظریف، همه ما بدرستی انتظار داریم که وقتی مجموعه­‌ای از ظرفیت­‌ها ذیل هویتی به نام «سازمان»، کنار یکدیگر سازمان­دهی می­‌شوند، به دستاوردهایی شاخص و فراتر از جمع ظرفیت تک‌تک عناصر دست یابند. اما یکی از واقعیت­‌های غم­‌انگیز و تأمل­‌آوری که در مشاهده بسیاری از سازمان­‌های ایرانی با آن مواجه می­‌شویم، عدم تناسب میان داشته­‌ها و امکانات این سازمان­‌ها (یا همان عناصر) از یک­سو و خروجی­‌ها و دستاوردهای آنها از سوی دیگر است. به بیانی دیگر، وقتی به ظرفیت­‌های نرم­‌افزاری، سخت­‌افزاری، فن­‌افزاری، فکرافزاری و انسان­‌افزاری سازمان­‌ها می‌نگریم، منطقاً انتظاری در خصوص خروجی در ذهن­مان ایجاد می‌شود که ندرتاً با واقعیت تطابق دارد و در غالب موارد، خروجی بسیار کمتر از انتظار و حتی جمع ساده جبری آن ظرفیت‌‌هاست. برای واکاوی دلیل یا دلایل این پدیده، می­‌توان با عینک­‌های متنوعی به سازمان­‌ها نگاه کرد و ریشه‌های گوناگونی را برای آن شناسایی کرد و البته این بررسی­‌ها می‌‌توانند عللی را شناسایی کنند که مانعه­‌الجمع هم نباشند لیکن تمرکز نوشتار حاضر بر آسیب­‌شناسی و تعلیل این پدیده از منظر ‌هم‌سویی یا هم‌راستایی استراتژیک است.
سازمان‌ها اساساً برای نیل به کارایی در عملیات و نهایتاً تحقق اهداف و جامه عمل پوشاندن به مأموریت خود تلاش می‌کنند لیکن لازمه نیل به این توابع مطلوب، هم‌راستایی در دو جهت‌ برداری عمودی و افقی است. لذا نخست تلاش خواهم کرد توضیحاتی را در خصوص ماهیت این دو نوع هم‌راستایی ارائه کنم و در ادامه به چالش­‌های موجود در این راه و نهایتاً شیوه‌هایی برای دستیابی به هم‌راستایی عمودی و افقی و تفوق بر این چالش­‌ها، در استعداد محدود یک یادداشت کوتاه، اشاره خواهم داشت.
‌هم‌راستایی عمودی در سازمان‌ها، در عالی­‌ترین سطح، ناظر بر همسویی اهداف و جهت­‌گیری­‌های واحدها در سلسله مراتب سازمانی، با جهت­‌گیری استراتژیک و اهداف کلان سازمان است. در سطح بعدی، این همسویی بر هماهنگی وظایف، مسئولیت‌ها و روابط گزارش­‌دهی از بالا به پایین دلالت دارد. وجود این هم­سویی لازمه ابلاغ و اجرا‌ی اهداف و مقاصد سازمان در سلسله مراتب است. هنگامی که ‌هم‌راستایی عمودی وجود دارد، همه افراد در سازمان، مسئولیت‌ها و نقش­‌هایشان را در تحقق اهداف بزرگ‌تر سازمان می‌دانند. این آگاهی منجر به بهبود کارایی، بهره‌وری و عملکرد کلی می‌شود. ‌هم‌راستایی عمودی عمدتاً از طریق ساختارهای سلسله مراتبی حاصل‌ می‌شود؛ جایی که اختیارات و تصمیم‌گیری از مدیران سطح بالا به مدیران میانی و کارمندان خط مقدم جریان‌ توزیع می­‌گردد. این ساختار تضمین می‌کند که اهداف، دستورالعمل‌ها و بازخوردها به طور مؤثر در سرتاسر سازمان منتقل و باعث می‌شود همه اعضای سازمان کم­‌وبیش برداشت مشترکی از موضوعات کلیدی داشته باشند.
موضوع مهم دیگر در تحقق هم‌راستایی عمودی، وجود روابط گزارش­‌دهی واضح و کارآمد است. وقتی کارکنان بدانند باید مشخصاً به چه کسی گزارش‌ دهند، می‌توانند کار خود را کارآمدتر انجام دهند. شفافیت در این حوزه، سردرگمی را کاهش‌ می‌دهد، موازی­‌کاری را به حداقل‌ می‌رساند و تضمین‌ می‌کند که همه در قبال وظایف خود پاسخگو هستند. روابط شفاف گزارش‌دهی همچنین ارتباطات مؤثر و تصمیم‌گیری را در سراسر ساختار سلسله مراتب سازمانی، بهبود می­‌بخشد.
 پدیده عجیبی که در برخی سازمان­‌ها مشاهده می‌شود این است که بخشی از انرژی و ظرفیت واحدهای برخی سازمان­‌ها، خواسته یا ناخواسته صرف خنثی­‌سازی تلاش­‌های واحدهای هم­‌ارزشان می­‌شود. بروز این پدیده، نشانه­‌ای شفاف از فقدان هم‌راستایی افقی است. ‌هم‌راستایی افقی در عالی­ ترین سطح به حمایت­گری یا لااقل سازگاری و سنخیت استراتژی­‌ها، جهت­گیری­‌ها و برنامه­ های واحدهای هم­‌ارز با یکدیگر دلالت دارد. برای تحقق این هم‌راستایی تلاش می‌شود تا نگاه سیلویی در واحدها شکسته شده و همگان به همکاری متقابل، تشویق شوند. ‌هم‌راستایی افقی، همکاری، نوآوری و به اشتراک‌‌گذاری دانش را در میان بخش‌ها، تقویت می‌کند و سازمان را قادر می‌سازد تا به طور مؤثرتری به چالش‌ها پاسخ دهد. این ‌هم‌راستایی به طور ویژه در سازمان‌های مدرن که استراتژی آنها بر نوآوری بنا شده است، بسیار مهم است، چراکه نوآوری اغلب از تلاقی دیدگاه‌ها و تخصص‌های مختلف موجود در واحدهای متنوع، ناشی می‌شود. در تعاملات بین واحدی که در بستر هم‌راستایی افقی محقق می­‌گردد، افراد با مهارت‌ها و دانش‌های متنوع گرد هم می‌آیند و این امر منجر به افزایش ظرفیت حل مسأله و بروز نوآوری، فراهم شدن امکان تبادل ایده‌ها، حصول درک وسیع‌تری از اهداف سازمانی و شناسایی فرایندها و روش­‌های کارآمدتر و مؤثرتر، می­‌شود. این انسجام افقی همچنین به ایجاد روابط قوی‌تر بین کارکنان کمک کرده و احساس مالکیت جمعی و مسئولیت‌پذیری را ایجاد می‌کند.
مسیر تحقق هم‌راستایی­‌ها، مسیر هموار و بدون چالشی نیست. ­هم‌راستایی عمودی‌ می‌تواند با چالش‌هایی نظیر مقاومت در برابر تغییر، عدم شفافیت و شکاف‌های ارتباطی فرهنگ‌های سازمانی مواجه شود.
حال که به ماهیت و اهمیت این هم‌راستایی­‌ها و چالش­‌های تحقق آن واقف شدیم، نگاهی خواهیم داشت به روش­‌های ایجاد و تقویت این هم‌راستایی­‌ها و تفوق بر این چالش­‌ها. در نخستین گام باید تصریح کرد که هم‌راستایی عمودی و افقی مؤثر مستلزم وجود کانال‌های ارتباطی واضح در سراسر سازمان است. این موضوع شامل ایجاد روش‌های ارتباط رسمی و غیررسمی مانند برگزاری جلسات منظم به عنوان کارگروه­‌ها و کمیته­‌های مشترک، ابزارهای مدیریت پروژه و پلتفرم‌های دیجیتال است. در همین ارتباط، آنچه باید بر بستر این کانال­‌ها جریان پیدا کند، اهداف و مقاصد مشترک است. ‌هم‌راستایی عمودی و افقی مستلزم درک مشترک اهداف و مقاصد است. لذا بدیهی است که پیش­‌نیاز هر اقدامی، وجود اهداف و استراتژی­‌های مصوب و مُصرّح در سازمان است. سازمان باید اهداف روشن و مشخصی را تعیین کند که از استراتژی‌های سطح بالاتر به وظایف و مسئولیت‌های فردی ترجمه می‌شود و از طریق کانال­‌های ارتباطی کارآمد، در سازمان جریان می­‌یابد. این امر متضمن‌ آن است که همه برای رسیدن به نتایج یکسان کار‌ می‌کنند و احتمال خطر اولویت­‌بندی­‌های ناسازگار از سوی واحدها را کاهش می‌دهد.

جستجو
آرشیو تاریخی