صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و هشت - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و هشت - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

رشد ۵۲۳ درصدی سپرده‌های مدت‌دار بانکی

براساس داده‌های بانک مرکزی ایران، حجم سپرده‌های مدت‌دار بانکی در فروردین ۱۴۰۲ به ۴هزار و ۷۵۰هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به رقم بهمن ۱۴۰۱ (قبل از افزایش نرخ سود بانکی) رشد ۴درصدی دارد.
به گزارش «نود اقتصادی»، در بین سپرده‌های مدت‌دار، وضعیت سپرده‌های بلندمدت سه‌ساله بسیار جالب‌توجه است، به‎‌طوری که رقم آن از ۵۳هزار میلیارد تومان در بهمن ۱۴۰۱ با رشد ۵۲۳درصدی به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان در فروردین ۱۴۰۲ رسیده است. لازم به ذکر است، عوامل مختلفی بر رشد سپرده‌های مدت‌دار اثرگذار است، اولین آن، اطمینان و اعتماد سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران بر قدرت کنترل تورم از سوی بانک مرکزی و کاهش انتظارات تورمی است. مورد دوم، افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی است. عوامل دیگری نیز در این اتفاق اثرگذار است اما بعید است اثر آنها به‌اندازه این دو مؤلفه باشد.

 

افزایش تولید و صادرات نفت ایران به گواه سناتورهای امریکایی

جواد اوجی، وزیر نفت گفت :خوشبختانه با تلاش همکارانم در وزارت نفت آمار تولید و صادرات نفت خام، میعانات و فرآورده‌های نفتی هر روز رو به افزایش است و به گفته سناتورهای امریکایی و رسانه‌های غربی در 2 سال اخیر روند تولید و صادرات نفت ایران با وجود تحریم‌ها، صعودی بوده است. وی افزود: امروز در هر ساختمان و اتاق صنعت نفت عکسی از شهدای دوران دفاع مقدس این صنعت نصب شده است؛ با وجود بمباران هر روزه جزیره خارک حتی یک روز جریان صادرات نفت خام کشور قطع نشد. امروز نیز با وجود تحریم‌های فلج کننده غرب مردان و زنان این صنعت همچون دوران جنگ نگذاشته‌اند این صادرات قطع شود و امنیت انرژی کشور به خطر افتد. وزیر نفت خاطرنشان کرد: بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران و بانک مرکزی رشد اقتصادی در بخش نفت و گاز در 3 ماه نخست امسال به‌ترتیب ۱۹.۸ و ۱۶.۴ درصد بوده است که این نشان از تلاش کارکنان صنعت نفت ایران در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی دارد. این آمار با ادامه تلاش همکارانم در ماه‌ها و سال‌های آینده نیز صعودی خواهد بود.

 

ارزانی و فراوانی شکر
خبر خوش برای مردم
یا قاچاقچیان؟
عصر ایران نوشت: بهمن دانایی‌فر، دبیر انجمن صنایع قند و شکر ایران در واکنش به افزایش قیمت شکر و محصولات وابسته اعلام کرد: هیچ‌گونه کمبودی در تنظیم بازار و تأمین شکر در ۶ ماهه دوم سال نخواهیم داشت و تا چند روز آینده قیمت شکر به نرخ مصوب بازمی‌گردد.
دلیل اصلی گرانی شکر این است که نرخ این محصول در ایران به دلیل سوبسید دولتی با قیمت آن در کشورهای همسایه تفاوت زیادی دارد لذا به صورت فله قاچاق می‌شود.

 

اختیارات بانک مرکزی
را زیاد کنید تا بتواند ناترازی بانک‌ها را حل کند
به گزارش نود اقتصـــــادی، مجید کریمی، مدیرکل دفتر بازارهای مالی و بازرگانی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: اختیارات امروز بانک مرکزی را همتی از سال ۹۷ داشت ولی هیچ کاری نمی‌کرد.
 ابزار نظارتی را از دست بانک مرکزی گرفتیم، بعد می‌گوییم نظام بانکی را اصلاح کن، چطور اصلاح کند؟

 

واریز بیش از ۹۱ همت به حساب سازندگان نهضت ملی مسکن
عباس حسینی، مدیرعامل بانک مسکن اظهار داشت: تعــــــداد واحــــد‌هایی که قرارداد‌های تسهیلاتی آنها منعقد شده به ۲۸۶ هزار و ۷۱۵ واحد و به میزان ۱۰۱ هزار و ۲۰۱ میلیارد تومان رسیده است. از مجموع تسهیلات پرداخت شده و همچنین آورده متقاضیان که در حساب آنها موجود است در مجموع ۹۱ هزار و ۴۳۲ میلیارد تومان به حساب سازندگان واریز شده که ۵۱ هزار و ۵۳۲ میلیارد تومان از این مبلغ از محل تسهیلات و ۳۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل آورده متقاضیان است.

 

رکورد نرخ بهره بین‌بانکی شکست

به گزارش نور نیوز، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود نرخ بهره بین‌بانکی را در هفته منتهی به ۵ مهرماه به میزان ۱۱ صدم درصد افزایش داد و به ۲۳.۸۰ درصد رساند.   رکورد نرخ بهره بین‌بانکی شکسته شده و بیشترین نرخ بهره امسال مربوط به ۲۷ اردیبهشت‌ماه بوده است که به نرخ ۲۳.۷۶ درصد رسیده بود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی