صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و نه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و نه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران مطرح کرد

استفاده از اوراق گواهی سپرده طلا به عنوان وثیقه دریافت وام

یکی از حوزه‌های مهم اقتصادی کشور که همه روزه توجه فعالان اقتصادی و صنعت کشور را به خود جلب می‌کند، معاملات کالاهای مختلف در بورس کالای ایران است؛ بستری شفاف و رقابتی که از آغاز به کار نخستین مدل راه‌اندازی آن در ایران، یعنی بورس فلزات تهران بیش از ۲۰ سال می‌گذرد و رویدادهای مهم اقتصادی کشور نیز بیانگر آن است که بورس کالا از ملزومات رشد و توسعه تولید و اقتصاد کشور به شمار می‌رود. چرا که سال گذشته ۱۱۸ میلیون تن کالا به ارزش هزار همت در بورس کالا معامله شد که این میزان معادل ۹ درصد از تولید ناخالص داخلی است. همچنین طبق آمارها سالانه به میزان ۱۷ درصد نقدینگی کشور در بورس کالا در حال گردش بوده و حجم معاملات این بورس معادل ۷۵ درصد حجم تجارت خارجی غیر نفتی کشور است و به این ترتیب نمی‌توان اثرات این بورس در اقتصاد ملی را نادیده گرفت. تجربه بورس‌های کالایی دنیا نیز در کشورهای مختلف همین موضوع را نشان می‌دهد به طوری‌که بسیاری از کشورها توانسته‌اند به واسطه بورس‌های کالایی قدرتمند به مرجع قیمت کالاها در سراسر جهان تبدیل شوند.
به گزارش ایبِنا، مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران درخصوص مزایای معاملات اوراق سکه نسبت به فیزیک سکه طلا اظهارداشت: اغلب مردم تجربه معاملات فیزیکی سکه را دارند و با چالش‌هایی ازجمله بانکی یا غیربانکی بودن، ریسک‌های مربوط به حمل و جابه‌جایی سکه طلا در بازار، عدم اطلاع از کیفیت و اصالت سکه و لزوم مراجعه حضوری به صرافی یا مراکز معاملاتی سکه و طلا مواجه شدند. مهم‌ترین نکته در خرید و فروش سکه فیزیکی برای مردم از طریق صرافی‌ها، اعلام دو قیمت خرید و فروش است؛ بنابراین معاملات فیزیکی سکه به دلیل چالش‌هایی که عنوان شد هزینه معاملاتی بالایی را به مردم تحمیل می‌کند.
جواد فلاح افزود: کارکرد اصلی بورس کالا و ابزارهای آن در این نقطه آشکار می‌شود که هزینه‌های معاملاتی را کاهش داده است. چراکه اوراق بهادار روش معاملاتی قاعده‌مند، ساده، شفاف و به‌روزتری را به سرمایه‌گذار ارائه می‌دهد. در بازار گواهی سپرده سکه طلا در بورس کالای ایران مابه‌ازای هر ۱۰۰ ورقه گواهی سکه طلا که صادر شده است، یک تمام سکه بانکی که مورد ارزیابی قرار گرفته و اصالت آن تأیید شده در خزانه بانکی مورد پذیرش بورس، سپرده شده است؛ بنابراین مشتری خریدار علاوه بر اینکه از مراجعه حضوری بی‌نیاز شده و می‌تواند به صورت بر خط خرید کند، در هر لحظه از بازار صرفاً با یک نرخ مواجه است و برخلاف بازار سنتی، اختلافی بین قیمت خرید و فروش وجود ندارد. مهم‌تر اینکه مشتری ناچار به حمل سکه نیست و سکه‌ها در محلی امن در خزانه بانک با پوشش بیمه‌ای مناسب نگهداری می‌شوند و صرفاً اوراق مبتنی بر آن طی معامله جابه‌جا می‌شود. این سکه‌ها توسط کارشناس متخصص این حوزه بررسی شده و اصالت و بانکی بودن آنها محرز شده است. ضمن اینکه بورس با نظارت دوره‌ای خزانه‌ها، کمیت و کیفیت سکه‌ها را کنترل می‌‎کند. معاملات ورقه بهادار از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده معاف است و در نهایت هر زمان که دارنده اوراق قصد دریافت سکه از خزانه بانک را داشته باشد، می‌تواند با ارائه درخواست و با مراجعه به بانک، سکه را دریافت کند. این ویژگی‌ها و عملکرد شفاف بازار از منظر تعداد خزانه‌ها، ظرفیت آنها، حجم و قیمت معاملات روزانه، نحوه ارتباط با خزانه‌ها را در هیچ یک از بازارهای سنتی و غیررسمی معاملات طلا نخواهید یافت.
وی با بیان اینکه آمار و اطلاعات معاملات، حکایت از استقبال اشخاص حقیقی زیادی از بازار اوراق گواهی سکه دارد، تصریح کرد: حجم معاملات گواهی سپرده سکه طلا در اریبهشت ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، رشد ۴۰ درصدی داشته است. گرچه بعد از اردیبهشت خوشبختانه با ثبات نرخ ارز و معرفی شمش طلا به عنوان ابزار جایگزین سکه در بورس کالا، حباب سکه تخلیه شده است و بالطبع حجم معاملات سکه طلا نیز کاهش داشته است. اما یکی از مسائل این بازار طی سال‌های اخیر، افزایش قیمت سکه طلا متناسب با قیمت جهانی طلا و نرخ ارز بوده است که این امر حداقل سرمایه مورد نیاز برای مشارکت در این بازار را افزایش داده است. از طرفی نبودن عدم ابزارهای متنوع برای معاملات طلا در بازار سنتی سبب هجوم مردم به معاملات سکه و ایجاد حباب قیمتی در آن می‌شود. فلاح یادآور شد: بورس کالا به‌منظور رفع این مسائل و دغدغه مردم، اقدام به راه‌اندازی معاملات شمش طلا با واحدهای معاملاتی کوچک ۱۰۰ سوتی طلا و نیز توسعه صندوق‌های کالایی پشتوانه طلا کرده است؛ لذا ابزارهای بورس کالا در حوزه طلا دیگر صرفاً محدود به اوراق گواهی سپرده سکه طلا نیست و تنوع ابزارهای این حوزه سبب شده است مردم گزینه‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری در حوزه طلا در قالب یک بازار منسجم پیش رو داشته باشند. راه‌اندازی بازار شمش طلا، سبب تحرک تقاضای صندوق‌های طلا از اوراق سکه به شمش طلا شده است و این امر، عرصه حضور فعال‌تر اشخاص حقیقی و عامه مردم را در این بازار فراهم می‌کند.
مدیر بازارهای مالی بورس کالای ایران درخصوص استفاده اوراق طلا برای دریافت تسهیلات از بانک گفت: این موضوع ازجذاب‌ترین کارکردهای اوراق گواهی سپرده طلا است و این امکان برای اوراق گواهی سپرده همانند سایر اوراق بهادار وجود دارد و ظرفیت آن در دستورالعمل مربوط به این ابزار دیده شده است. در صورت موافقت بانک‌ها برای توثیق این اوراق و اعطای تسهیلات معادل درصدی از ارزش این اوراق، دارندگان اوراق می‌توانند با سپری کردن فرایندهای مربوطه، اوراق را به ذی‌نفعی بانک توثیق نمایند و تسهیلات ذکر شده را از بانک دریافت کنند.
وی افزود: باید توجه داشت این اوراق به دلیل نقدشوندگی بالا و اطمینان از وجود کالای پشتوانه آن در انبار پذیرش‌شده‌ بورس کالا، یکی از مطمئن‌ترین و نقدشونده‌ترین وثایق برای بانک‌ها محسوب شوند. چراکه در دستورالعمل، ظرفیت فروش اوراق توسط وثیقه‌گیر در صورت عدم ایفای تعهدات وثیقه‌گذار، دیده شده است و تشریفات پیچیده نقدکردن سایر وثایق و تضامین را برای بانک یا وثیقه‌گیر ندارد؛ بنابراین با ایجاد ظرفیت و ضوابط مورد نیاز در بانک‌های متقاضی، این موضوع نیز قابل انجام است. تاکنون چند بانک ضوابط داخلی خود برای عملیاتی کردن این موضوع را انجام داده‌اند و با تکمیل زیرساخت‌های فنی، این مهم نیز دست یافتنی است.
فلاح با اشاره به برنامه بورس کالا برای معامله بیشتر کالاها خاطرنشان کرد: بورس کالای ایران طی سال‌های اخیر زنجیره عرضه بسیاری از کالاهای صنایع بالادستی و میان‌دستی را تکمیل کرده است و در حال حاضر بازار فیزیکی بورس کالا، بستر شکل‌دهی به بخش بسیار بزرگی از معاملات محصولات صنایع اصلی کشور است. با توجه به این موضوع، اولویت برنامه‌های آتی بورس کالا در حال حاضر در حوزه ابزارهای مالی، گسترش دامنه دارایی‌های پایه این ابزارها و همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم به‌منظور توسعه تجارت بین‌الملل است.
جستجو
آرشیو تاریخی