صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

جذب حدود 1٫2 میلیون مهارت‌آموز در بازار کار

سال گذشته یک میلیون و 199 هزار و 410 مهارت‌آموز، جذب بازار کار شده یا شغل خود را تثبیت کردند

رشد تعداد شاغلان مهارت‌آموز در دولت سیزدهم در سال گذشته 59 درصد از کل مهارت‌آموزان دولتی جذب بازار کار شدند یا شغل خود را به دلیل ارتقای مهارت، حفظ کردند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که سال گذشته، 80 درصد از مهارت‌آموزان مراکز غیردولتی جذب بازار کار شده یا شغل خود را تثبیت کردند

 


بنابر داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در سال گذشته که برنامه‌های دولت سیزدهم به‌صورت رسمی اجرایی شد، 59 درصد از کل مهارت‌آموزان دولتی جذب بازار کار شدند یا شغل خود را به دلیل ارتقای مهارت، حفظ کردند. داده‌ها همچنین نشان می‌دهند که سال گذشته، 80 درصد از مهارت‌آموزان مراکز غیردولتی جذب بازار کار شده یا شغل خود را تثبیت کردند.
سال گذشته تعداد کارآموزان مراکز دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، 799 هزار نفر بوده که از این تعداد 471 هزار و 410 مهارت‌آموز جذب بازار کار شده یا شغلشان را حفظ کردند. در همین بازه زمانی، 910 هزار نفر در مراکز غیردولتی مهارت‌های متناسب با بازار کار را آموزش دیدند که 728 هزار نفر معادل 80 درصد جذب بازار کار شده یا شغل خود را تثبیت کردند. در مجموع، یک میلیون و 199 هزار و 410 مهارت‌آموز مراکز دولتی و غیردولتی وابسته به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال 1401 توانستند جذب بازار کار شده یا به واسطه ارتقای مهارت شغل خود را حفظ کنند.

افزایش تعداد مهارت‌آموزان در سال 1401 نسبت به سال 1400
سال گذشته نسبت به سال 1400، تعداد مهارت‌آموزان مراکز آموزشی غیردولتی با رشدی برابر 73 درصد مواجه شد. به معنای دیگر تعداد آنها در سال 1400، 526هزار و 11 نفر بوده که تعداد آنها در سال گذشته به 910هزار نفر افزایش یافت.
در مراکز آموزشی دولتی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای نیز 799 هزار نفر در این مراکز آموزش مهارتی دیدند که تعداد آنها نسبت به سال گذشته 33 درصد افزایش یافته است. به عبارتی سال 1400، 600هزار و 75 نفر مهارت‌آموز در مراکز دولتی آموزش دیدند که در پایان سال 1401، این تعداد به 799 هزار نفر افزایش یافت. بنا به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، برای سال 1402، آموزش 910 هزار مهارت‌آموز در مراکز دولتی در نظر گرفته شده است و برآورد شده که در آموزشگاه‌های آزاد یک میلیون و 200 هزار نفر مهارت‌های متناسب با بازار کار را فرا بگیرند.

مقایسه افزایش تعداد مهارت‌آموزان در نیمه اول سال 1401 نسبت به نیمه اول سال 1400
براساس داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در سال 1401 نسبت به سال 1400، تعداد مهارت‌آموزان در مراکز آموزشی دولتی 13 درصد با افزایش مواجه شد. تعداد مهارت‌آموزان در مراکز غیردولتی نیز 18 درصد افزایش یافت.
بر اساس نظر کارشناسان اقتصادی و بنا به گفته رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، بیش از 80 درصد مهارت‌آموزان در طرح آموزش در محیط واقعی کار جذب بازار کار خواهند شد.
حدود 30 درصد کل کارجویان و همچنین 40 درصد دانش‌آموختگان دانشگاهی در بازار کار ایران فاقد مهارت هستند که اجرای طرح آموزش در محیط واقعی کار می‌تواند این شکاف را به خوبی پوشش دهد، از این رو است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان مجری آموزش دوره‌های مهارت‌آموزی، طرح آموزش در محیط واقعی کار و نخلستان را در سال 1401 عملیاتی کرد.

مهارت‌آموزی 20 میلیون نفر
بر پایه داده‌های سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، سازمان خود را مکلف کرده است که بر پایه برنامه نهضت ملی مهارت‌آموزی 26 میلیون نفر جمعیت فعال کشور، برای 20 میلیون نفر در پنج سال (یعنی سالی چهار میلیون نفر) بستری را فراهم کند که آموزش‌های لازم را متناسب با نیاز بازار کار فرا بگیرند. برای اجرای طرح نهضت ملی مهارت‌آموزی به اعتباری معادل 40 همت نیاز است که بخشی از طریق مولدسازی دارایی‌ها، تجهیزات کارخانه‌ها و کمک خیرین، تأمین می‌شود و بخشی دیگر نیز با تفاهمنامه‌های صورت گرفته با شرکت‌های شستا، نفت، گاز، شهرک‌های صنعتی و اتاق اصناف کشور طرح آموزش در محیط واقعی کار و جوار کارگاهی در آنها پوشش داده می‌شود.

طرح آموزش در محیط واقعی کار، دیگر دستاورد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای
از آنجایی که مهم‌ترین مأموریت هدفگذاری شده سازمان فنی و حرفه‌ای در راستای ارائه آموزش‌های فنی و تخصصی استاندارد و مورد نیاز بازار کار و تدوین استانداردهای روز آموزش مهارت تعریف شده است، اجرای طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار در راستای یادگیری عملی و کاربردی مهارت‌های شغلی نیز در این مسیر تهیه و تدوین شده که مبنای آموزش مهارت در محیط کار همزمان با اشتغال و تولید را هدف قرار داده است.
براساس ویژگی‌های هدفگذاری شده در ارتباط با طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار، یادگیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی، جذب نیروی کار ماهر برای تولیدی‌ها و بنگاه‌های اقتصادی و کاهش هزینه‌های آموزش برای دولت و متقاضیان از جمله بارزترین اهداف مهم این طرح برشمرده شده است.
طرح مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار به منظور تربیت و ارتقای مهارت‌های شغلی جوانان جویای کار 15 ساله و بالاتر فاقد مهارت یا کم‌مهارت به اجرا درآمده و مسئولیت اصلی اجرای طرح در سال‌های اخیر به عهده سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بوده است.
یادگیری عملی و کاربردی مهارت‌های آموزشی، آشنایی با محیط کسب و کار واقعی، افزایش خودباوری مهارت‌آموزان، حفظ مشاغل فعلی و سنتی و جذب نیروی کار ماهر در بنگاه‌ها از مهمترین اهدافی است که با اجرای این طرح دنبال می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان، مهارت‌آموزی در محیط واقعی کار علاوه بر افزایش بهره‌وری، موجب آشنایی افراد با فضای کسب و کار می‌شود، به نحوی که مهارت‌آموزان پس از کسب دانش کافی به بنگاه اقتصادی معرفی شده و با گذراندن دوره‌های مهارتی جذب بازار کار می‌شوند.

 

بــــرش

اجرای طرح مهارت‌افزایی هیبریدی 500 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها
رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور می‌گوید: رویکرد سازمان فنی و حرفه‌ای تغییر از آموزش شغلی به آموزش شایستگی‌محور مبتنی بر سند حرفه است. غلامحسین حسینی‌نیا، با بیان اینکه طرح مهارت‌افزایی 500 هزار نفر از دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (موسوم به طرح نخلستان) آغاز شده است، گفت: این آموزش‌ها در قالب هزار و 237 استاندارد مهارتی دانش‌بنیان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارائه می‌شود. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با «ایران اقتصادی» می‌گوید: طرح نخلستان ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی طرحی است که متناسب با رشته آنان بازار کاری وجود ندارد، از این رو در قالب این طرح به آنها در مدت ۶ ماه مهارت‌های فناوری اطلاعات(IT) آموزش داده می‌شود. به گفته وی، اجرای طرح مهارت‌افزایی 500 هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی (موسوم به طرح آموزش هیبریدی) نیز در حال اجراست. حسینی‌نیا همچنین بر آموزش‌ها در محیط کار واقعی اشاره کرده و می‌گوید: در این طرح کارجویان در مراکز جوارکارگاهی مشغول به آموزش می‌شوند و از نزدیک در رشته‌های مختلف تجربه کسب می‌کنند، از این‌رو می‌توانند وارد بازار کار شوند. در همین زمینه بیش از ظرفیت اصناف استفاده کرده و مراکز جوارکارگاهی را در صنایع مختلف فعال کرده‌ایم که طبق آمارها بیش از 93 هزار کارجو در این مراکز آموزش‌های کاربردی و عملی را سپری می‌کنند. معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تدوین هزار و 627 عنوان استاندارد شایستگی و ارزشیابی خبر داده و می‌گوید: این استانداردها مبتنی بر چهارچوب صلاحیت حرفه‌ای با همکاری مؤسسات، نهادهای دولتی و غیردولتی و خبرگان مهارتی در قالب 60 کد حرفه صورت گرفته است. به گفته حسینی‌نیا، این سازمان 472 شغل مهارت‌محور کم‌سرمایه را شناسایی و به متقاضیان معرفی کرده است تا بتوانند با سرمایه کم دست به تولید و خوداشتغالی بزنند.

جستجو
آرشیو تاریخی