صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۵

حمایت نمایندگان مجلس از لایحه برنامه هفتم توسعه

40 نماینده مجلس نقاط قوت هفتمین برنامه توسعه را ارزیابی کردند

 
روزگذشته لایحه برنامه هفتم توسعه پس از تدوین کارشناسی دربخش‌های مختلف دولت با حضور آیت‌الله رئیسی درمجلس دراختیار نمایندگان قرارگرفت تا با هم افزایی و مشارکت دو قوه هفتمین برنامه توسعه کشور تصویب و اجرایی شود. همزمان با رونمایی از کلیات این لایحه به زعم کارشناسان مسأله محوری و تمرکز بر رفع ناترازی‌های اقتصاد ایران از جمله مهمترین ویژگی‌های این لایحه است. طی روزهای اخیر تعداد زیادی از نمایندگان مجلس نیز درگفت‌و‌گو با رسانه‌ها با تأکید برنقاط قوت این لایحه از پیشنهادات دولت حمایت کردند.
 
پیش‌بینی رشد اقتصادی ۸ درصدی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه لایحه برنامه هفتم به خاطر مسأله‌محور بودن، عملیاتی و اجرایی نوشته شده است، گفت: رشد اقتصادی ۸ درصد و کاهش تورم ۱۰ درصدی برای هر سال از مواردی است که در لایحه برنامه هفتم توسعه برای ۵ سال آینده در نظر هدف‌گذاری شده است. حجت‌الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی، اظهار داشت: لایحه برنامه هفتم توسعه برخلاف قانون برنامه ششم که به صورت کلی به مسائل پرداخته بود مسأله‌محور است.
 
دارای جهت و اسناد پیوست شده
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه برنامه هفتم توسعه دارای جهت‌دهی و دارای اسناد پیوستی و متناسب با واقعیات جامعه است.مجتبی یوسفی اظهار داشت: برنامه هفتم برای هر یک از سال‌های اجرای برنامه مرز و اندازه‌ای مشخص کرده و در واقع لایحه برنامه دارای ۵ برش برای پنج ساله اجرای آن است.
 
ناظر بر رفع مشکلات سال‌های اخیر
نماینده مردم شاهین‌ شهر گفت: برنامه هفتم ناظر بر رفع مشکلات سال‌های اخیر است که در نتیجه به بهبود وضعیت اقتصادی مردم منتهی خواهد شد.حسینعلی حاجی‌دلیگانی اظهار داشت: برنامه هفتم می‌تواند ما را به آنچه در سیاست‌های کلی نظام برای برنامه هفتم گفته شده است برساند، باید در برنامه هفتم به بحث افزایش رشد اقتصادی، تک رقمی شدن نرخ تورم، توجه ویژه‌ای شود.
 
تنظیم لایحه بر اساس واقعیت‌ها
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برنامه هفتم نسبت به مسائل کشور، به صورت واقع بینانه تنظیم شده و بر اساس آرزوها نوشته نشده است، گفت: برنامه هفتم با توجه به امکانات و توانمندی‌های کشور، تنظیم شده که این مسأله تحسین برانگیز است. علی‌اصغر عنابستانی در خصوص لایحه برنامه هفتم، اظهار داشت: این برنامه پروژه محور است، یعنی به مسائل واقعی کشور، توجه ویژه‌ای کرده است.
 
هم‌افزایی دولت و مجلس برای توسعه
مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در این‌باره گفت: ‌با رویکرد مجلس و دولت، لایحه برنامه هفتم توسعه به سندی برای توسعه همه جانبه کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی-اجتماعی تبدیل خواهد شد.وی گفت: با رویکرد مجلس و دولت، لایحه برنامه هفتم توسعه به سمت هم‌افزایی همدلی برای توسعه همه‌جانبه کشور تبدیل خواهد شد.
 
بهبود وضعیت اقتصاد و معیشت مردم
‌جعفر راستی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مورد ویژگی لایحه برنامه هفتم توسعه، گفت: تلاش دولت در تنظیم لایحه برنامه هفتم بر این خواهد بود که وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بهبود پیدا کند. وی بیان کرد: بحث تقویت زیرساخت‌ها، تقویت بیشتر بنیه دفاعی و فرهنگ‌سازی درست در جامعه نیز از اولویت‌های برنامه هفتم خواهد بود.
 
پرهیز از خام فروشی
یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: افزایش پایه‌های مالیاتی، مسأله محور بودن، پرهیز از خام‌فروشی در حوزه نفت و اجرای قانون کاداستر یا حدنگار از جمله موضوعاتی است که در لایحه برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است.بهروز محبی نجم آبادی، با اشاره به جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: مسأله محور بودن و پرهیز از کلی گویی یکی از نقاط برجسته لایحه برنامه هفتم توسعه است.
 
توجه به رهنمودهای مقام معظم رهبری
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد برنامه هفتم با تأخیر، تقدیم مجلس شود این بود که در این برنامه تلاش شده است که به سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای شود و بر مبنای آن، برنامه هفتم تنظیم شود. سید کریم حسینی افزود: در بررسی برنامه هفتم توسط دولت، توجه ویژه‌ای به مسائل و مشکلات کشور شده است.
 
توجه به بخش کشاورزی و صنعت
نماینده مردم ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مجلس شورای اسلامی، گفت: در تنظیم لایحه برنامه هفتم به بخش‌های کشاورزی، صنعت و معدن توجه شده است و در این راستا برنامه‌های مناسبی قرار داده شده است.محمدرضا صباغیان بافقی اظهار داشت: همچنین قابلیت اجرایی بودن برنامه هفتم بسیار مهم است.
 
توجه ویژه‌ به حوزه فرهنگ و آموزش کشور
حجت‌الله فیروزی نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی، گفت: در تنظیم برنامه هفتم تلاش شده است که به حوزه فرهنگ و آموزش در کشور، توجه ویژه‌ای شود چرا که ما تاکنون شش برنامه توسعه را پشت سر گذاشته‌ایم ولی هنوز در حوزه فرهنگ و آموزش کشور، مشکلات فراوانی داریم.
 
تنظیم برنامه براساس سیاست‌های کلی
نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تلاش کرده است که برنامه هفتم، با توجه به اهداف و سیاست‌های کلی نظام تنظیم شود.الله‌وردی دهقانی اظهار داشت: در تنظیم لایحه برنامه هفتم، به حوزه صنعت، اشتغال، تقویت ارزش پول ملی، دلار زدایی، یورو زدایی، رشد تولید و مهار تورم توجه ویژه‌ای شده است.
 
حفظ ارزش پول ملی در دستورکار برنامه
نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ ارزش پول ملی و دلار زدایی از مهمترین مسائل اقتصادی در کشور هستند که در برنامه هفتم، به آنها توجه ویژه‌ای شده است.محمدرضا احمدی اظهار داشت: توجه به مشکلات اقتصادی کشور، از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه هفتم خواهد بود.
 
رشد تولید و مهار تورم، از محورهای برنامه
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی گفت: تلاش دولت بر این است که از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم اقتصاد مقاومتی، رشد تولید، ایجاد اشتغال و مهار تورم، باشد.علیرضا شهبازی اظهار کرد: تلاش دولت بر این است که در تنظیم برنامه هفتم، به اشتغال نیروهای تحصیلکرده بیکار، توجه ویژه‌ای شود.
 
منویات رهبری لحاظ شد
امیر حسین بانکی‌پور فرد عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در رویکرد جدید در برنامه هفتم توسعه، فصل‌بندی‌ها بر اساس منویات مقام معظم رهبری انجام شده است و اصلاح قالبی در آن انجام شده است.
 
تمرکزبر ارتقای کیفیت آموزش
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاش برنامه هفتم بر ارتقای آموزش و بهبود محتوای کتب درسی خواهد بود.علیرضا پاک فطرت اظهار داشت: در تنظیم برنامه هفتم به بهبود وضعیت مالیاتی در کشور، رسیدگی بیشتر به وضعیت نیرو‌های نظامی و تسهیل فضای کسب و کار توجه شده است.
توانمندسازی نهادهای حقوقی
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: رسمیت دادن به نظام حقوقی و توانمندسازی نهادهای حقوقی و قضایی کشور جزو نیازها و مطالبات جامعه حقوقی کشور است که در برنامه هفتم به آن توجه لازم صورت گرفته است.مهدی باقری اظهار داشت: نقص‌هایی که در قانون برنامه‌های توسعه قبل وجود داشت، به نظر می‌رسد برطرف‌ شده تا برنامه هفتم اجرایی و عملیاتی‌تر باشد.
 
اشتغال جوانان از اولویت‌های اصلی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: بحث اشتغال جوانان، بهبود وضعیت معیشتی مردم، خودکفایی صنعتی و... از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم خواهد بود. یعقوب رضازاده اظهار داشت: توجه به حوزه دانش‌بنیان و حمایت از جوانانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند و تشویق آنان برای ادامه فعالیت شان، در برنامه هفتم درنظر گرفته شده است.
 
حمایت از مناطق محروم
نماینده مردم سراوان و مهرستان در مجلس شورای اسلامی، گفت: حمایت از استعداد‌ها و پتانسیل‌های منطقه‌ای و حمایت از مناطق محروم و کم برخوردار، از مهم‌ترین اولویت‌های برنامه هفتم خواهد بود. ملک فاضلی اظهار داشت: برنامه هفتم براساس واقعیت‌ها و توانمندی‌های کشور، تنظیم خواهد شد.

مهار تورم و رشد تولید
نماینده مردم میانه در مجلس شورای اسلامی گفت: مهار تورم و رشد تولید که از تأکیدات مقام معظم رهبری هستند، از جمله مهم‌ترین اولویت‌های برنامه است.مهدی اسماعیلی، اظهار داشت: همچنین حمایت از تولیدکنندگان داخلی، حمایت از مؤسسات دانش بنیان و توجه ویژه به پتانسیل‌ها و نخبگان کشور، از ویژگی‌های مهم برنامه هفتم خواهد بود.
 
توجه به اقتصاد و معیشت مردم
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه‌ریزی و سیاستگذاری در حوزه اقتصاد، معیشت مردم و مباحث بین‌المللی، از اولویت‌های اصلی برنامه هفتم خواهد بود. حسین نوش‌آبادی، اظهار داشت: این برنامه در برگیرنده‌ تمام این مسائل و مشکلات خواهد بود.برنامه هفتم به گونه‌ای تصویب خواهد شد که فشارهای موجود بر کشورما و مشکلات بین‌المللی این چنینی، کاهش پیدا کنند.
 رفع ناترازی گاز
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهم برنامه هفتم بحث رفع ناترازی گاز در کشور است‌، گفت: در تنظیم این برنامه در خصوص راندمان پایین نیروگاه‌ها و بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی توجه شده است.حسین حسین‌زاده اظهار داشت: همچنین در تنظیم برنامه هفتم، در حوزه ذخیره‌سازی گاز، برنامه‌های خوبی درنظر گرفته شده است.
 
بخشی از پازل برنامه‌های پنج ساله
حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس، گفت:برنامه‌ها بر اساس سیاست‌ها تنظیم می‌شوند، پس باید تفاوت برنامه‌ها را در سیاست‌ها جست‌و‌جو کرد.وی تأکید کرد: برنامه هفتم بخشی از پازل برنامه‌های پنج ساله خواهد بود، یعنی از جایی که هستیم حرکت کرده و به نقطه مطلوب خواهد رسید.
 
تأکید بر حفظ زنجیره ارزش نفت
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در برنامه هفتم به دنبال تکمیل زنجیره ارزش انرژی بویژه نفت هستیم و اکنون مقدمات آن فراهم شده است.پرویز محمدنژاد قاضی محله، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: موضوع خام‌فروشی در برنامه هفتم لحاظ شده است. وی بیان کرد: جلوگیری از خام فروشی یکی از موضوعات مهم لایحه برنامه هفتم توسعه است.
 
تأکید بر چابک‌سازی تشکیلات اداری
جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه تلاش شده تا تشکیلات اداری کشور چابک‌سازی شود، گفت: برنامه هفتم به دنبال این است که چالش‌های کشور را در حوزه‌های مختلف از آب و بیکاری تا ناترازی بودجه و... حل کند.
 
نگاه بلندمدت به حوزه صنعت
عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس از نگاه بلند مدت و مثبت لایحه برنامه هفتم توسعه به حوزه صنعت خبر داد و گفت: پیش‌بینی‌هایی هم در حوزه تأمین برق مورد نیاز صنایع صورت گرفته و تکالیفی برای وزارت نیرو در لایحه برنامه در نظر گرفته شده است.معصومه پاشایی، اظهار داشت: ما در برنامه هفتم توسعه شاهد نگاه مثبت و بلند مدت این برنامه به حوزه صنعت هستیم.وی گفت: توجه خوبی در لایحه برنامه هفتم توسعه به حوزه صنعت شده اما لازمه تحقق و اجرایی شدن آن هم آوردن زیرساخت‌هایی در حوزه‌های مختلف است.
 
اصلاح نظام آموزشی کشور
یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: بحث رسیدگی به مشکلات موجود در آموزش و پرورش، از جمله مهم‌ترین مسائلی است که در برنامه هفتم به آن توجه شده و باید شرایط را برای تغییر این سیستمی که در حال حاضر در آموزش و پرورش وجود دارد، فراهم کنیم.محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: تلاش خواهد شد که در تنظیم برنامه هفتم، موضوعات مهمی مانند اشتغال، مسکن، فرهنگ و ادامه بحث تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در نظر گرفته شود.
 
توجه ویژه به تأکیدات مقام معظم رهبری
نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه هفتم با توجه به سیاست‌های مقام معظم رهبری و تأکیداتی که ایشان داشتند تنظیم شده است و در این برنامه، توجه ویژه‌ای به موضوع مهار تورم و رشد تولید شده است.حسین محمد صالحی افزود: از تفاوت‌هایی که برنامه هفتم با برنامه‌های قبلی دارد این است که در برنامه هفتم به مناطق کمتر توسعه یافته و محروم و همچنین مناطق روستایی توجه ویژه‌ای شده است.ما مشکلاتی در برنامه ششم داشتیم که در برنامه هفتم سعی شده است این مشکلات مرتفع شوند.
 
برنامه هفتم مسأله محور و قابل سنجش
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: از ویژگی‌های برنامه هفتم، مسأله محور بودن آن است که در این برنامه، مسائل به صورت دقیق در حوزه‌های مختلف مطرح شده‌اند و برای آنها راه‌حل و برنامه‌های مناسبی ارائه شده است.غلامرضا مرحبا افزود: از نقص‌های برنامه‌های قبلی توسعه این بود که آثار این برنامه‌ها با استفاده از آمار، اعداد و ارقام خیلی قابل اندازه‌گیری و سنجش نبود اما در مقابل، برنامه هفتم این ویژگی را دارد که می‌توان آثار این برنامه را اندازه‌گیری کرد و در انتها متوجه خواهیم شد که چه مقدار در انجام این برنامه موفق بوده ایم.
 
برنامه هفتم آینده نگر است
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی، گفت: برنامه هفتم بر اساس سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند تنظیم شده است و نگاهی به روز و آینده نگر دارد. کیومرث سرمدی واله اضافه کرد: سیاست‌های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، نسبت به مسائل کشور نگاهی آینده‌نگر و به‌روز دارد و با توجه به امکانات کشور مسائل را مورد بررسی قرار می‌دهد و به عملیاتی شدن برنامه‌ها توجه ویژه‌ای دارد که دولت در تنظیم برنامه هفتم این مسائل را مورد توجه قرار داده است و با این نگاه منحصر به فرد، این برنامه را تنظیم کرده است.
 
عدم تکرار اشکالات برنامه‌های قبلی
نماینده مردم زابل، زهک، نیمروز، هامون و هیرمند در مجلس شورای اسلامی، گفت: در تنظیم برنامه هفتم تلاش می‌شود که آن نواقص و اشکالاتی که در برنامه‌های توسعه قبلی وجود داشت، تکرار نشود تا در این راستا، بیشتر مشکلات کشور حل شوند.حبیب اله دهمرده افزود: دولت تلاش می‌کند تا برنامه هفتم به گونه‌ای تنظیم شود که قابلیت اجرایی و عملیاتی داشته باشد تا بتواند برای کشور سودمند باشدبرنامه هفتم در اصل، یک چهارچوب است و شاهراهی را مشخص می‌کند که بر اساس آن، کشور در مسیر مشخصی حرکت کند تا به آن هدفی که تعیین شده است،  برسد.
 
توجه به دانش بنیان‌ها در تولید دارو
نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: تأمین داروی مورد نیاز کشور و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید دارو از جمله مسائلی است که در لایحه برنامه هفتم توسعه به آن توجه شده است.سید محمد پاکمهر اضافه کرد: لایحه برنامه هفتم توسعه نقاط برجسته زیادی در حوزه‌های مختلف دارد.وی افزود: توجه به موضوع پزشک ارجاع از دیگر مسائلی است که ما در لایحه برنامه هفتم آن را مشاهده می‌کنیم یکی از مسائل مهم در حوزه درمان کشورعدالت در تأمین امکانات درمانی بین نقاط مختلف است واقعیت این است که در مناطق بسیاری از کشور مردم از امکانات درمانی و پزشک ارجاع سوم هستند.
 
کاهش وابستگی به فروش نفت
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: نکته مهمی که باید در تنظیم برنامه هفتم به آن توجه شود این است که همیشه تأکید مقام معظم رهبری بر این مسأله بوده است که ما باید وابستگی مان را به نفت و انرژی کاهش دهیم و به دنبال ابزار‌های جدیدی برای ایجاد درآمد در کشور باشیم‌. فداحسین مالکی افزود: توجه به زیرساخت‌های کشور در حوزه‌های مختلف و رفع محرومیت از برخی استان‌ها مانند استان سیستان و بلوچستان، یکی از نکات مهمی است که در برنامه هفتم لحاظ شده  است.
 
مسیری در جهت سیاست‌های کلان
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه هفتم توسعه یک نوع پیش‌بینی برای رسیدن به اهداف سیاست‌های کلان کشور است و ما را درجهت رشد و پیشرفت کشور راهنمایی می‌کند. احمد امیرآبادی فراهانی افزود: در برنامه هفتم مسائل کلان کشور و سیاست‌گذاری کل کشور در نظر گرفته شده است. برنامه هفتم درحقیقت یک مسیری را مشخص کرده است تا ما در بودجه‌های سنواتی، عملیاتی شدن برنامه را رقم بزنیم.وی بیان کرد: همچنین برنامه هفتم می‌تواند بر بخش‌های مختلف زندگی مردم مؤثر باشد و در بحث رشد تولید، مهار تورم، اشتغال و مسکن گام‌های مؤثری بردارد.
 
توجه بر حوزه معادن و پتروشیمی
نماینده مردم سنقر در مجلس شورای اسلامی، گفت: درحال حاضر یکی از مسائل مهم کشور توجه به حوزه معادن و پتروشیمی است که باید در این حوزه‌ها تلاش فراوانی صورت گیرد و منابع مناسب برای پیشرفت آن در دسترس قرار گیرد، در تنظیم برنامه هفتم نیز تلاش دولت بر آن خواهد بود که به این موارد توجه شود.سید جواد حسینی کیا افزود: برنامه هفتم مبتنی بر سیاست‌های کلی نظام است، چراکه این سیاست‌ها سند بالادستی هستند و لذا اساساً باید این برنامه، با توجه به آن تنظیم شود تا بتواند چشم‌انداز بسیار خوبی را برای آینده کشور فراهم سازد.
 
برنامه هفتم زمینه ساز آینده‌ای شکوفاتر
​نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، گفت: تلاش دولت بر این خواهد بود که در تنظیم برنامه هفتم، به بحث مسأله محوری و ثروت آفرینی از طریق تولید برای کشور، توجه ویژه‌ای شود.هادی بیگی‌نژاد اضافه کرد: مسأله محوری به این معنا خواهد بود که ابتدا ما مسائل مهم کشور را انتخاب کنیم و سپس همه ما، دست به دست هم دهیم تا آن مسائل به صورت جدی حل شوند، برای مثال در بحث ناترازی گاز، برق و همچنین ناترازی سوخت در کشور، باید تلاش کنیم تا این مسائل حل شوند که باید برنامه هفتم در این راستا تنظیم شود.
 
توجه به آمایش سرزمین
حسن نوروزی نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی گفت: در تنظیم برنامه هفتم به مسائلی از قبیل آمایش سرزمینی، آمار سنجی دقیق مسائل جامعه و ایجاد روابط دیپلماسی اقتصادی با دیگر کشورها توجه ویژه‌ای شده است.
 
احیای جایگاه صندوق‌های بازنشستگی
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون دولت همانند شاغلان حقوق بازنشستگان را پرداخت می‌کند، گفت: باید در برنامه هفتم به مشکل صندوق‌های بازنشستگی و صندوق تأمین اجتماعی پرداخته شود تا جایگاه این صندوق‌ها احیا شود. حسین گودرزی با بیان اینکه در خصوص صندوق‌های بازنشستگی هیچ جایی برای مماشات نیست، افزود: یکی از اصول کلی و ملاحظات پایه‌ای در برنامه هفتم باید این امر باشد که جایگاه صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری را احیا کند.

پیش‌بینی واقع‌بینانه‌ منابع مالی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: در برنامه هفتم توسعه نسبت به پیش‌بینی منابع مالی واقع‌بینانه‌تر پرداخته شده است و این موارد از ویژگی‌های برنامه جدید نسبت به عقبه شش برنامه گذشته است که توانسته شرایط را برای تنظیم و ارائه یک برنامه مناسب‌تر به دولت و مجلس فراهم کند.حسین رئیسی اظهار داشت: شیرین‌سازی آب برای کمک به استفاده از ذخایر آب موجود، بازسازی شبکه‌های فرسوده روستایی که سالانه آب بسیار زیادی را هدر می‌دهد، موارد مهم در برنامه هفتم است.
 
ارتقای کیفیت نظام اداری
نماینده مردم لردگان در مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه نظام مدیریت عملکرد نتیجه‌محور و ارتقای کیفیت خط مشی‌گذاری در نظام اداری از دیگر محور‌های برنامه هفتم خواهد بود.حسین بامیری اظهار داشت: در این برنامه به مسائلی از قبیل توانمندسازی و ارتقای مهارت و اشتغال پذیری زنان بویژه زنان سرپرست خانوار و ارتقای کیفیت و بهره وری در مشاوره خانواده توجه شده است.توسعه نظام مدیریت عملکرد نتیجه‌محور و ارتقای کیفیت خط مشی‌گذاری در نظام اداری از دیگر محورهای برنامه هفتم خواهد بود.
 
توجه ویژه به بهبود اشتغال و معیشت
نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ارتقای نظام آموزشی و بهبود وضعیت فرهنگی جامعه ویژگی‌های لایحه برنامه هفتم است، گفت: دولت در تنظیم این برنامه به بهبود وضعیت اشتغال جوانان، حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم و افزایش رضایت عمومی در سطح جامعه توجه ویژه‌ای کرده است.علی علیزاده اظهار داشت: از ویژگی‌های برنامه هفتم می‌توان به توجه دولت به فرمایشات مقام معظم رهبری در تنظیم برنامه، ارتقای نظام آموزشی در کشور، بهبود وضعیت فرهنگی جامعه و بهبود عدالت اجتماعی، اشاره کرد.

 

بــــرش

بازگشت از راه خطا
براساس اعلام نمایندگان مجلس یکی از ویژگی های مهم لایحه برنامه هفتم رفع مشکلات برنامه های قبلی است به طوری که برخلاف شش برنامه قبل، هفتمین برنامه واقع بینانه تدوین شده است

 

بــــرش

تمرکز بر معیشت و رفاه
طبق نظر نمایندگان مردم درمجلس، در جای جای لایحه برنامه هفتم توجه ویژه ای به بهبود معیشت، اشتغال و رفاه مردم شده است. برهمین اساس درپایان برنامه شاهد تغییر مثبت شرایط خواهیم بود

جستجو
آرشیو تاریخی