کاهش رشد اقتصادی در مناطق شرق آسیا و اقیانوس آرام

بانک جهانی ضمن انتشار هشدار‌های 6 ماهه خود برای مناطق شرق آسیا و اقیانوس آرام، روز دوشنبه اعلام کرد رشد اقتصادی در این مناطق امسال و سال آینده ادامه می‌یابد، اما بتدریج، کاهش خواهد یافت.
بانک جهانی بویژه با اشاره به پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی در چین در سال آینده، اعلام کرد اقتصاد کشور‌های این منطقه در سال ۲۰۲۳ پنج درصد رشد خواهد کرد، اما در 6 ماهه دوم سال با کاهش همراه خواهد بود و در سال ۲۰۲۴ به 4.5 درصد خواهد رسید.
اگر رشد در سطح بالا بماند، به استثنای دوره‌های استثنایی مانند همه‌گیری، بحران مالی آسیا در پایان سال‌های دهه ۹۰ و شوک نفتی در سال‌های ۷۰، این رشد ضعیف‌‌ترین آهنگ رشد مورد انتظار از پایان سال‌های دهه ۶۰ به این طرف خواهد بود. در سال‌جاری چین با رشد پیش‌بینی شده پنج و یک دهم درصدی پیشتاز رشد منطقه خواهد بود، اما رشد تجمیعی سایر کشور‌های منطقه به 4 و 6 دهم درصد خواهد رسید.
بانک جهانی در بیانیه خود بویژه با اشاره به سطح بالای بدهی، ضعف در بخش املاک یا مشکلات ساختاری مانند پیری جمعیت، افزود، اما در سال ۲۰۲۴ بهبود شرایط خارجی به کمک رشد بقیه منطقه خواهد آمد در حالی که چین با مشکلات داخلی مداوم مواجه خواهد شد.
در نتیجه، بانک جهانی اکنون یک رشد ۴ و ۴ دهم درصدی را برای سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی کرده است در حالی در آوریل سال گذشته آن را ۴ و ۸ دهم درصد پیش‌بینی کرده بود. مانوئلا فرو (Manuela Ferro)، معاون رئیس بانک جهانی برای منطقه در بیانیه این نهاد اعلام کرد که منطقه هر چند با رشدی معتدل، یکی از پویاترین مناطق جهان باقی خواهد ماند؛ برای حفظ رشد بالا به منظور حفظ رقابت صنعتی اصلاحات ضرورت دارد.
طبق گزارش صداوسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، در واقع رقابت‌پذیری کشور‌های منطقه ضروری است و این در حالی است که رشد آنها همچنان از سطح بالای صادرات سود می‌برد و ضعف تقاضای داخلی را جبران می‌کند. بانک جهان بویژه خاطر نشان کرد توسعه خدمات نشانگر محرکی برای رشد این اقتصاد‌هاست که عمدتاً به طور آشکار به طرف تولید صنعتی و همچنین انتشار فناوری‌های دیجیتالی چرخش پیدا کرده‌اند.

جستجو
آرشیو تاریخی