صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود - ۱۲ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود - ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

در مراسم افتتاح بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای عنوان شد

ظرفیت بالای بازار سرمایه برای افزایش سهم در تأمین مالی

پروژه‌هایی که سال‌ها با منابع اندک پیش می‌رفت، اکنون با تزریق سرمایه مردمی، منابع‌ لازم تأمین شد

با رشد و توسعه بازار‌های سرمایه، تنوع رو به رشد ابزار‌ها و نهاد‌های مالی در بورس‌های اوراق بهادار را شاهد هستیم که بخش مهمی از آنها با ابزار‌های مالی متعارف به نحو بارزی متفاوت هستند. این تفاوت به ترکیب‌های متنوعی از ریسک و بازده انجامیده و در مواردی ابزار‌هایی با ریسک اندک و گاهی ابزار‌هایی با ریسک بالا و البته انتظار بازدهی بالا را به بازار‌های سرمایه معرفی کرده است. کارشناسان حوزه اقتصاد معتقدند، بازار سرمایه حرفه‌ای علاوه بر پاسخ به نیاز سرمایه‌گذاران پر ریسک مسیری سهل‌تر برای تأمین مالی پروژه‌ها از بستر بازار سرمایه خواهد بود. از این رو مرداد ماه جاری ضوابط و مقررات پیشنهادی بورس تهران مبنی بر راه‌اندازی «بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای» توسط سازمان بورس به تصویب رسید و در نهایت روز دوشنبه با نواختن نمادین زنگ معاملات با حضور نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل ایدور، برخی اعضای شورای عالی بورس، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مدیرعامل بورس تهران و جمعی از مدیران و کارشناسان بازار سرمایه در محل ساختمان مرکزی بورس تهران بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم با بیان اینکه بازار سرمایه، ظرفیت بسیاری برای تأمین مالی دارد، گفت: امیدواریم بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بتواند نقش خوبی را در تأمین مالی پروژه‌ها انجام دهد. این بازار در بسیاری از کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در آن ساماندهی شده‌اند.
مجید عشقی اظهارداشت: یکی از مشکلات کنونی اقتصاد، تأمین مالی بنگاه‌ها بویژه پروژه‌های ناتمام است. اقتصاد ما عادت کرده در تنگناهای مالی سراغ سازکار بانک‌ها برود. فرصت مناسبی است که بازار سرمایه بتواند سهم تأمین مالی را افزایش دهد که این کار نیازمند طیف جدیدی از ابزارها است.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه از ظرفیت بالایی برای افزایش سهم تأمین مالی اقتصاد برخوردار است، تصریح کرد: ابزارهای مورد نیاز برای تأمین مالی ریسک‌های متفاوتی دارد، از جمله اینها تأمین مالی پروژه‌ها است و لازم بود بازار جدیدی برای این دسته از تأمین مالی‌ها ایجاد شود. امیدواریم بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بتواند نقش خوبی را در تأمین مالی پروژه‌ها انجام دهد. این بازار در بسیاری از کشورها وجود دارد و سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در آن ساماندهی شده‌اند.
عشقی تأکید کرد: در این پذیره‌نویسی ۹۵ هزار نفر شخص حقیقی سهام شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس را خریداری کردند و ۳۰۰ شخص حقوقی هم این سهام را خریداری کردند.
وی یادآور شد: این اتفاق نتیجه نخستین سفر استانی ارکان بازار سرمایه بود که خوشبختانه سفرهای استانی با استقبال خوبی مواجه بوده و موجب تحول نگاه‌ها به تأمین مالی از بازار سرمایه شده است و قطعاً باید این سفرها ادامه پیدا کند.
رئیس سازمان بورس گفت: یکی از مزایای پذیرش پروژه‌ها در بازار سرمایه ارائه گزارش‌های ماهانه به‌صورت مستمر است و هیأت مدیره باید به افکار عمومی پاسخگو باشند.
بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای آغازی برای تسریع در تأمین مالی شرکت‌ها
مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در این مراسم با ابراز امیدواری از شروع بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای بر تسریع روند تأمین مالی شرکت‌ها اظهارداشت: سازمان بورس نقش چشمگیری در راه‌اندازی بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای داشته است. زمستان سال قبل که به کرمانشاه رفتیم اهدافی در جلسه مطرح شد که با پیگیری سازمان گسترش، سازمان بورس و شرکت بورس تهران این امر رقم خورد؛ تمام ذینفعان تمایل داشتند که این امر با سرعت بالایی تحقق یابد.
محمود گودرزی خاطرنشان کرد: روزی که پذیره‌نویسی پروژه سوخت سبز آغاز شد، تعداد زیادی از فعالان بازار از این پروژه حمایت کردند؛ امید می‌رود مسئولان با عملکرد خود به جذب ۲ هزار میلیارد تومانی که ظرف دو روز به این پروژه تزریق شد، پاسخ مثبتی بدهند. یکی از الزاماتی که می‌تواند موجب تقویت بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای شود عملکرد مدیران و تحقق پروژه است.
گودرزی تصریح کرد: محصولات سوخت سبز بعد از ورود به بایواتانول در بورس کالا به سبب شفافیت عرضه شود. امید می‌رود بعد از ورود محصول به این بازار شاهد تحقق اهداف سودآوری باشیم، بورس کالا بهترین بازار برای فروش محصولات است چون سال‌ها حسن اجرای خود را ثابت کرده است.

تسهیل تأمین مالی پروژه‌های ناتمام با کمک بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار میلیارد تومان پروژه‌هایی داشتیم که چشم به منابع دولت داشتند، اما خوشبختانه با توجه به ظرفیت بازار سرمایه این مسأله رفع خواهد شد، امید می‌رود بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای توسعه یابد.
بابک احمدی با بیان اینکه افتتاح بازار سرمایه‌گذاری حرفه‌ای به کمک بسیاری از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها رخ داده است، اظهارداشت: پروژه‌ای که سال‌ها با کندی و منابع اندک پیش می‌رفت، اکنون با تزریق سرمایه مردمی، منابع‌ لازم تأمین شده و امید می‌رود از ابتدای سال ۱۴۰۳ شاهد تولید محصولات این شرکت باشیم.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: منابعی که وارد این پروژه شده، موجب تورم نخواهد شد، محصول اصلی خروجی این محصول اکتان افزاهای زیست‌محیطی است زیرا ماده‌ای که از آن قرار است اتانول تشکیل شود ذرت است.

جستجو
آرشیو تاریخی