صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و یک - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و یک - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

«ایران اقتصادی» از تداوم رویه غیرقانونی یک مونتاژکار خودرو گزارش می‌دهد

انصراف گروه بهمن از فروش شفاف محصولات

بازار خودرو
گروه بهمن همواره سعی کرده که قیمت محصولات خود را در بازار گران کند و حتی گران هم نگه‌دارد. برای این امر حاضر است هر کاری هم انجام دهد، حتی اگر سیاست‌های این مجموعه، منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار شود. گروه بهمن طی سال‌های اخیر نشان داده که به سیاست‌های وزارت صمت و شورای رقابت، پایبند نیست و می‌خواهد مسیر خود که در آن فقط دریافت پول از مردم است را دنبال کند. چندی پیش با آنکه شورای رقابت فروش خودرو از طریق بورس کالا را ممنوع اعلام کرد و توضیح داده بود که فروش خودرو در بورس کالا، منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار می‌شود، ‌گروه بهمن اصرار داشت که خودرو دیگنیتی خود را در بورس کالا عرضه کند.

زمینه سازی برای گرانفروشی
گروه بهمن قصد داشت ۲۹ خردادماه سال‌جاری، ۶۰۰ دستگاه دیگنیتی پرستیژ سفید رنگ را در بورس کالا بفروشد و قیمت پایه آن را یک میلیارد و ۲۹۶ میلیون تومان هم اعلام کرده بود که البته گروه بهمن می‌دانست که این عدد پایه است و قیمت‌ها تا یک میلیارد و 900 میلیون تومان فراتر می‌رود. اعلام این تصمیم بسرعت بر بازار خودرو اثر گذاشت به نحوی که قیمت اکثر خودروهای بازار در آن مقطع زمانی (نیمه دوم خردادماه)، رشد بیش از 80 میلیون تومان را تجربه کرد. برای آنکه چنین اتفاقی رخ ندهد و بازار دوباره آرامش خود را پس بگیرد، وزارت صمت، شورای رقابت و حتی نمایندگان مجلس بر این امر تأکید کردند که فروش خودرو در بورس کالا، تخلف محسوب می‌شود و باید تمام خودروها از طریق سامانه یکپارچه عرضه شود.

اقدام مراجع قانونی
شورای رقابت و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت در نامه‌هایی جداگانه به بهمن‌موتور، عرضه خودرو در بورس کالا را غیرمجاز اعلام کردند و از این شرکت خواستند عرضه متخلفانه دیگنیتی در بورس کالا را متوقف کند. در نامه منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت به بهمن‌موتور آمده بود که پیش از این دستگاه‌های نظارتی و تنظیم‌گر اقتصادی از جمله سازمان بازرسی کل کشور، شورای رقابت، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و غیره، نیز مراتب مخالفت خود را با عرضه خودرو در بورس کالا از نظر قانونی به کرات اعلام کرده بودند که لازم‌الرعایه است؛ بازار خودرو پس از فراز و نشیب‌های چند ماهه اخیر در مدار کاهش قرار گرفته است؛ بر این اساس هرگونه تحرک خارج از چهارچوب‌های قانونی که منجر به اختلال در بازار و افزایش قیمت شود، توسط مراجع ذیربط تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت. در نامه سیدمحمدرضا سیدنورانی، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت، به مدیرعامل شرکت بهمن‌موتور آمده بود که اطلاعیه منتشر شده در بورس کالا در خصوص عرضه خودرو دیگنیتی پرستیژ آن شرکت مغایر با مفاد دستورالعمل تنظیم بازار خودرو سواری مصوب این شورا (11 بهمن 1401)‌ است. لذا عرضه خودرو سواری باید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و بر مبنای قیمت‌گذاری انجام گیرد. تأکید می‌شود هرگونه اقدام برخلاف مفاد دستورالعمل مذکور، تخلف ضد رقابتی محسوب می‌شود و منجر به پیگرد قانونی از طریق مراجع نظامی و قضاوتی خواهد شد. لذا به آن شرکت اکیداً اخطار می‌‌دهیم که شروع به این اقدام ضدرقابتی و متخلفانه را سریعاً متوقف کند. با فشارهایی که سیاستگذاران وارد کردند، نماد معاملاتی خودرو دیگنیتی پرستیژ برای عرضه در بورس کالای ایران حذف شد‌.

اصرار به فراموشی
گروه بهمن برای آنکه قیمت محصولات خود را بالا نگه دارد و به مشتریان خود اطمینان دهد که خرید محصولات این مجموعه سودده است، در طرح دوم سامانه یکپارچه خودرو که اردیبهشت ماه برگزار شد، مشارکت نکرد و بهانه آورد که در مرحله اول فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه ظرفیت سالانه خود را پر کرده است. اما در کمتر از یک‌ماه و بعد از بسته شدن سامانه، عرضه خودرو در بورس را اعلام کرد. با توجه به راه‌اندازی سامانه یکپارچه خودرو، همه خودروسازان داخل و مونتاژکار، موظف بودند و هستند که همه تولیدات خود را فقط در سامانه یکپارچه و بر اساس نرخ مصوب شورای رقابت، عرضه کنند و به فروش برسانند؛ موضوعی که گروه بهمن همواره فراموش می‌کند.

تغییر رویه غیر قانونی فروش
تا اواخر شهریورماه بهمن دیزل، ‌محصولات خود را از طریق بورس کالا می‌فروخت. بهمن دیزل محصولات تجاری فورس F210 و امپاورBD300 را ۱۴ شهریور در بورس کالا (زمان عرضه آذرماه سال‌جاری) عرضه کرد. گروه بهمن در این طرح به دنبال آن بود که محصولات خود را با قیمت بالا به فروش برساند. اما در فروش‌های آخری که این مجموعه داشت، تیراش به سنگ خورد، ‌چرا که از تعداد مشتریان کم شد و قیمت‌ها آنگونه که گروه بهمن انتظار داشت در بورس کالا، بالا نرفت. حال بهمن دیزل اعلام کرده است که می‌خواهد فروش نقدی فوری را انجام دهد. بهمن دیزل 9محصول خود را به صورت نقدی، با قیمت قطعی و با موعد تحویل پاییز سال‌جاری از طریق عاملیت‌ها به فروش می‌رساند.
 
 اجحاف حق مردم توسط مونتاژکاران
بارها کارشناسان صنعت خودرو عنوان کردند که فروش خودرو از طریق بورس کالا درست نیست چرا که در حق مردم اجحاف می‌شود. بورس کالا برای مونتاژکاران و خودروسازان، محلی مناسب بود تا محصولات خود را با قیمت‌های بالا به فروش برسانند. اما با کاهش تقاضای خرید، عرضه منظم خودرو در سامانه یکپارچه خودرو و حذف سودهای غیرمنطقی، ‌بورس کالا هم دیگر برای مونتاژکاری چون بهمن جذاب نیست و حال ترجیح می‌دهد که محصولاتش را به صورت مستقیم به فروش برساند. از آنجا که بورس کالا نمی‌تواند مانند گذشته، ‌به مونتاژکاران سود برساند، فروش از اوایل مهرماه سال‌جاری نقدی شده است. عقب‌نشینی گروه بهمن از عرضه خودروهای تجاری در بورس کالا نشان می‌دهد، ‌هدف این مجموعه گرانفروشی بوده و تحت هیچ شرایطی به دنبال شفافیت فروش نبوده است.

هشدار سازمان تعزیرات
چندی پیش رئیس سازمان بازرسی کشور با تأکید بر افزایش قیمت خودروها در سازکار عرضه آنها در بورس کالا گفته بود: بر اساس اصل 44 قانون اساسی شورای رقابت تنها مرجع رسمی است. تصمیمات این شورا برای همه مراجع لازم‌الاجرا است. شورای رقابت اعلام کرد تولید و عرضه خودرو در کشور انحصاری است. دستورالعمل قیمت‌گذاری آن کالا را باید تهیه کند. سال گذشته برخی خودروسازها با هدف افزایش قیمت خودرو اقدام به عرضه خودرو در بورس کردند که منجر به افزایش قیمت خودرو شد؛ با پیگیری سازمان بازرسی علی‌رغم مخالفت برخی از مسئولین، این رویه پس از چندین بار عرضه در بورس به اتمام رسید. او تأکید کرده بود که اگر خودرو با قیمت بیشتر در بورس عرضه شود، این امر گران‌فروشی است و قطعاً سازمان تعزیرات برخورد خواهد کرد.

جریمه 14 هزار میلیارد تومانی
گروه بهمن سال گذشته به جهت گران فروشی که کرد از سوی سازمان حمایت و تعزیرات حکومتی به میزان 14 هزار میلیارد تومان، جریمه شد. با آنکه تخلف این مجموعه محرز شده، ‌اما هنوز جریمه نقدی پرداخت نشده است. کارنامه گروه بهمن نشان می‌دهد که این مجموعه تنها به دنبال کسب سودهای میلیارد تومانی است.
آمار دیگری نشان می‌دهد که گروه بهمن از سال 1401 تا 23 اسفند، 9هزار و 58 دستگاه خودرو در بورس کالا فروخته است که از فروش محصولات خود 3هزار و 942 میلیارد تومان کسب سود کرده است. با وجود چنین کسب سودی، ‌معلوم است که گروه بهمن به دنبال رسیدن به کرسی‌های مدیریتی ایران خودرو و سایپا باشد. فعالیت گروه بهمن باید به طور ویژه بررسی شود تا مشخص شود که این مجموعه چگونه به سودهای هنگفت دست یافته است؟

جستجو
آرشیو تاریخی