صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و یک - ۱۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و یک - ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۳

گزارش وزیر اقتصاد به مراجع و علما

تیم اقتصادی کشور در سطوح کلان به همبستگی پایداری رسیده است

گزارش
وزیر اقتصاد روز سه‌شنبه در سفر به استان قم با شماری از علما و مراجع حوزه علمیه و استاندار قم دیدار و گفت‌وگو کرد و گزارشی از عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم را ارائه داد.
 
کاهش ۴۰درصدی بخشنامه‌ها و مقررات گمرکی در ۶ماهه اول امسال
وزیر اقتصاد گفت: استان قم در مولد‌سازی یکی از استان‌های پیشرو بوده که ثمره آن برای پروژه‌های عمرانی استان هزینه خواهد شد.
به گزارش شادا، سید احسان خاندوزی،‌ وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه سفر به قم در جمع خبرنگاران گفت: در روز مولود حضرت رسول(ص) و امام صادق(ع) پس از ملاقاتی که در محضر رهبر معظم انقلاب داشتیم، ملاقات دو ساعته‌ای نیز با برخی مراجع عظام و مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بلد طیبه حضرت معصومه(س)، قم داشتیم که هم گزارشی از اقدامات وزارت اقتصاد در دو سال گذشته خدمت بزرگواران ارائه دادیم و هم با توجه به حضور برخی معاونین درباره پیشنهادات و نکاتی که مراجع عظام و مدیر محترم حوزه‌های علمیه مطرح کردند مواردی مورد توجه و اولویت وزارت قرار خواهد گرفت.  وی با اشاره به پیگیری مولدسازی دارایی‌های دولت با توجه به مصوبه شورای اقتصادی سران قوا اظهار کرد: استان قم در مولد‌سازی یکی از استان‌های پیشرو بوده که ثمره آن برای پروژه‌های عمرانی استان هزینه خواهد شد.
وی همچنین بااشاره به اقدامات این وزارتخانه در راستای استقرار نظام هوشمند مالیاتی گفت: در حوزه‌های مالیاتی باتوجه به هوشمند‌سازی تا حد ممکن مراجعه حضوری مؤدیان به ادارات مالیاتی کاهش یافته و در مقابل سهم استان‌ها از عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده بیشتر به استان‌ها بازگشته است که این نسبت در خصوص استان قم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال بیش از ۴ برابر بوده است.
وزیر اقتصاد یادآور شد: درباره دغدغه‌های امور شرعی در قرض‌الحسنه و صنعت بیمه با بیمه تکافل اقداماتی برای رفع این دغدغه‌ها انجام شده است.
خاندوزی با اشاره به اقدامات انجام شده برای تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار و مصوبات هیأت مقررات‌زدایی برای تسهیل و شفافیت فضای کسب و کار، این بخش را از دستاوردهایی عنوان کرد که گزارش اقدامات انجام شده به مراجع عظام اعلام شد.  وزیر اقتصاد همچنین با‌اشاره به اقدامات انجام شده برای کوتاه شدن تشریفات گمرکی تأکید کرد: در ۶ ماه نخست امسال تعداد بخشنامه‌های مکرر و متناوب گمرکی که موجب سردرگمی فعالان اقتصادی در گذشته بود کاهش ۴۰ درصدی داشته و این روند ادامه خواهد داشت.  وی با اشاره به پیگیری برنامه‌های بسته ۱۰بندی مهار تورم و رشد تولید که در اردیبهشت‌ماه در دولت مصوب شد گفت: به‌طور مستمر اقدامات و وظایف دستگاه‌ها در این مورد در دولت مورد پایش قرار می‌گیرد و فعلاً نسبت به هدف‌گذاری رشد ۲۵ درصدی نقدینگی جلوتر از هدفگذاری حرکت شده و امیدواریم در ماه‌های آینده باتوجه به مدیریت انتظارات و بازار ارز در ماه‌های آینده هدف‌گذاری کاهش تورم نیز تحقق یابد.
 
اعلام آمادگی حوزه‌های علمیه برای تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت
آیت‌الله‌اعرافی در دیدار وزیر اقتصاد از آمادگی حوزه‌های علمیه برای تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت و تدوین برنامه مشترک ۵ساله خبر داد.
سیداحسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفری نیم‌روزه به استان قم در دفتر آیت‌الله علیرضا‌ اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور و عضو شورای‌نگهبان با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.  آیت‌الله اعرافی در این دیدار با تبریک ولادت باسعادت پیامبراعظم محمد مصطفی(ص) از مجموعه تحرکات، پشتکارها و خدمات دولت قدردانی کرد.
مدیر حوزه‌های علمیه، تجسم اندیشه‌اسلامی در عمل اسلامی و ظهور و بروز آن در سطوح مختلف اجتماعی را مهم‌ترین وظیفه تیم اقتصادی دولت اسلامی دانست و بیان کرد: از تیم اقتصادی دولت انتظار داریم تا راهکارها و راهبردهای تجسم عملی اندیشه اسلامی  در سطوح مختلف اقتصادی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.  اعرافی نقش نظریه‌پردازی حوزه و دانشگاه و هم‌راستا بودن دستگاه اجرایی در عملیاتی‌سازی طرح‌های پویا را بسیار مهم ارزیابی کرد و توضیح داد:  تیم اقتصادی دولت در تعامل با حوزه، قدم‌های خوبی برداشته و اثربخشی آن نیازمند ارتقای همکاری‌هاست.  
وی به طرح‌ها و اسناد پویای نظامات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی حوزه‌های علمیه اشاره کرد و یادآور شد: حوزه‌های علمیه با بیش از ۵٠ نهاد و مجموعه کشور تفاهمنامه همکاری امضا و ترسیم برنامه عملیاتی مشترک ۵ سال‌های را در دستور کار قرار داده است، تفاهمنامه همکاری حوزه و آموزش‌وپرورش از موفق‌ترین این طرح‌هاست.
وی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه آماده تقویت همکاری‌ها با تیم اقتصادی دولت و تدوین برنامه مشترک ۵ساله است، اظهار کرد: تدوین فقه معاصر و اشراب آن در قلب حوزه‌های علمیه و برپایی دروس خارج فقه معاصر در موضوعات مبتلا به جامعه، از جمله راهبردهایی است که در سالیان اخیر بیش‌ از پیش مورد توجه حوزه‌های علمیه قرار گرفته است.
عضو شورای نگهبان با بیان اینکه قلب تپنده حوزه‌های علمیه همواره آماده بررسی فقهی مسائل مبتلا به اجتماعی است، یادآور شد: حوزه‌های علمیه بیش از 10 طرح تبلیغی تحولی را هم‌زمان در دستور کار قرار داده است؛ طرح امین و حضور طلاب کارآزموده در مدارس آموزش‌وپرورش، فقط یکی از این طرح‌های موفق تبلیغی است.
همچنین تشریح برجسته‌ترین خدمات فرهنگی و اجتماعی حوزه‌های علمیه از دیگر موضوعات مطرح شده از سوی آیت‌الله اعرافی بود؛ وی در تبیین طرح هجرت و حضور طلاب در مناطق روستایی کشور بر اهمیت فرهنگ‌سازی اسلامی در سطوح مختلف اجتماعی تصریح کرد.
اعرافی بحث بین‌الملل اقتصادی و آراستگی نگاه بین‌المللی در مراودات اقتصادی و انعکاس گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر آن را مورد توجه قرار داد و یادآور شد: مولدسازی سرمایه‌های دولتی از جمله اقداماتی است که باید در عرصه عمل، مراقبت‌های زیادی برای آن صورت گیرد.  مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور به موضوع خصوصی‌سازی‌ها و جهت‌دهی این بخش به سمت تولید قطعات دانش‌بنیان و دستگاه‌های صنعتی مبتنی بر فناوری‌های روز تأکید کرد و یادآور شد: نظام‌مندسازی بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و جهت‌دهی درست به ظرفیت‌ها از جمله رویکردهایی است که باید مورد توجه قرار گیرد.  وی بر موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه‌های اقتصادی، بویژه عرصه مالیات و استقرار عدالت برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تأکید کرد.

تیم اقتصادی کشور در سطوح کلان به همبستگی پایداری رسیده است
 وزیر اقتصاد نیز در دیدار با آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور، بهره‌گیری از ظرفیت دانشجویان اقتصاد کشور در کنار مسائل نظری برای آشناسازی با مسائل سیاست‌گذاری‌های فضای اقتصادی کشور و محتوای اقتصاد اسلامی را در طرح‌های اقتصادی ضروری دانست.
سیداحسان خاندوزی بر لزوم توجه به مسائل حوزه حکمرانی و سیاست‌گذاری‌های کشور تأکید و گزارشی از مسائل کلان اقتصادی کشور ارائه کرد.
وی بر اهمیت اجرایی‌سازی توافقات وزارت اقتصاد با سازمان‌های اقتصادی کشور تأکید و با بیان اینکه همگرایی تیم اقتصادی کشور در سطوح کلان به همبستگی پایداری رسیده است، اظهار کرد: اکنون شاهد بهبود شاخص‌های اقتصادی کشور هستیم، به‌گونه‌ای که در ماه‌های اخیر کاملاً مشهود بود و کاهش نرخ بیکاری و خروج از کشور از رکود اقتصادی تحریمی و استهلاک سرمایه‌گذاری در کشور و تقویت سرمایه‌گذاری‌های داخلی از مهم‌ترین دستاوردهای این مجموعه است.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه در وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش کرده‌ایم تا پروژه‌های تحولی هدف‌مندی را به‌منظور ایجاد تحرک‌های اقتصادی زمینه‌سازی کنیم، افزود: هوشمندسازی فرایندهای مالیاتی در عین افزایش کارایی و کاهش فساد در این حوزه، سامانه‌های هوشمند مالیاتی ما را به این سمت رهنمون ساخته که مؤدیان مالیاتی در حوزه مشاغل آزاد، به‌اندازه کل مودیانی خواهد بود که در تمام دولت‌های پیشین شناسایی شده است.  خاندوزی به تحقق 97 درصدی برنامه توسعه کشور در امور مالیاتی اشاره کرد و توضیح داد: در سال‌های اخیر شاهد افزایش درآمدهای مالیاتی کشور و عبور از تکیه بر درآمدهای نفتی هستیم.
وزیر اقتصاد به شناسنامه‌دار کردن و ثبت دارایی‌های دولت نیز اشاره و بر اهمیت مولدسازی سرمایه‌های دولتی در کشور تأکید و تصریح کرد: ترسیم سامانه هوشمند ثبت و رصد دارایی‌های سرمایه‌ای دولت از جمله اقداماتی است که در راستای ارتقای همیاری با پیمانکاران کشور در دستور کار قرار گرفته است.
وزیر اقتصاد همچنین گزارشی از سامانه مجوزهای کسب‌وکار و حساب واحد خزانه کشور ارائه کرد و یادآور شد: در سند تحول نظام بانکداری، به سمت حذف بانکداری ربوی حرکت کرده و جهت‌دهی به سمت تجلی بانکداری اسلامی صورت‌گرفته، حذف جریمه‌های دیرکرد نیز در این راستا بوده است.  خاندوزی به موضوع بیمه و حمایت‌های بیمه از حوادث غیرمترقبه پرداخت و عنوان کرد: عملیاتی‌سازی قانون بیمه حوادث غیرمترقبه کشور و مشارکت شرکت‌های بیمه در آن از دیگر رویکردهایی است که در دستور کار قرار گرفته است.
 
بازگشت ۱۳۸۰میلیارد تومان مالیات و عوارض ارزش افزوده به استان‌ها در سال ۱۴۰۱
محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور نیز در این دیدار، گزارشی از آخرین طرح‌ها و رویکردهای سازمان امور مالیاتی در راستای استقرار عدالت در کشور و اوضاع مالیاتی استان قم ارائه داد.
وی بیان کرد: تمام تلاش ما در سازمان در جهت استقرار عدالت مبتنی بر شفافیت و اعتماد حداکثری بر داده است. استقرار عدالت هم برای ما و هم برای مردم حائز اهمیت است. هوشمندسازی مالیاتی این مسیر را هموار می‌کند تا مالیاتی که در استان دریافت می‌کنیم، به خود همان استان بازگردد.  وی افزود: در سال ۱۴٠٠ حدود ۳۱۷ میلیارد تومان عوارض ارزش افزوده به خود استان‌ها برگشت که در سال ۱۴٠۱ این رقم به ۱۳۸٠ میلیارد تومان رسید که به شهرداری‌ها و دهیاری‌های همان استان پرداخت شد.
 
آیت‌الله سعیدی: دولت برای اصلاح شیوه‌های نامناسب گذشته باید هزینه کند
آیت‌الله سعیدی در دیدار وزیر اقتصاد با ایشان، بر تلاش دولت برای جلوگیری از رفتار‌های جریانی و کنار زدن مدیران نالایق تأکید کرد. وزیر اقتصاد نیز اعلام کرد: بسیاری از مدیران نالایق با کانون ارزیابی مدیران شناسایی شدند.
سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی در سفری نیم‌روزه به استان قم در دفتر آیت‌الله سید محمد سعیدی تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س)، نماینده ولی‌فقیه در استان قم و امام جمعه شهر قم و نماینده استان قم در مجلس خبرگان رهبری، با ایشان دیدار و گفت‌وگو کرد.
آیت‌الله سعیدی در این دیدار اظهار کرد: یکی از مشکلات ما این است که در گذشته شیوه مدیریتی نامناسبی پایه‌گذاری شد و یک دولت که می‌خواهد این را درست کند، کلی باید هزینه کند.
وی با تأکید بر پرهیز از رفتارهای جریانی عنوان کرد: خطری که دولت‌ها را تهدید می‌کند این است که بسیاری از افراد نالایق برای به دست آوردن دل جریان‌ها، رفتارهای عوام‌فریبانه دارند که جذب این افراد نتیجه‌بخش نیست.   تولیت آستان حضرت فاطمه معصومه(س) بیان کرد: افرادی که روی کار می‌آیند، باید مؤمن و معتقد به کار خود باشند، اگر از این تنزل کنیم، به مشکل برمی‌خوریم. افراد باید به کاری که می‌کنند معتقد باشند و به‌ غیر از آن تن ندهند.
امام جمعه قم خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بنای شما و دولت آیت‌الله رئیسی این بود که برای خدا کار کنید. ببینید حلال و حرام چیست؟ مردم باید بدانند که دولت سیزدهم اهل ورود به کارهای خلاف نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این دیدار تصریح کرد: کانون ارزیابی مدیران کمک کرد که تعداد خیلی زیادی را که نالایق بودند، شناسایی کنیم.
وی با تشریح برخی دیگر از اقدامات تحولی وزارت اقتصاد در دولت سیزدهم، همچنین به استفاده از ظرفیت علمی حوزه‌های علمیه برای تحکیم اقتصاد اسلامی اشاره کرد. وی به تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار با راه‌اندازی و تکمیل درگاه ملی مجوزها اشاره کرد و گفت: در کنار تکریم فعالان اقتصادی و جلوگیری از درگیر شدن آنها در پیچ و خم اداری، تلاش شد علاوه‌بر کمک به تولید، فعالیت‌های غیرمولد محدود شوند.
وی در ادامه به پروژه هوشمند‌سازی نظام مالیاتی کشور اشاره کرد و توضیح داد: در این پروژه تلاش شد تا کارها به شکل سیستمی پیش برود و موجب کاهش مفاسد و شناسایی مفسدان شود. در نتیجه قبل از دولت سیزدهم دو میلیون و 700 هزار مؤدی داشتیم که با شناسایی گروه‌هایی دیگر توانستیم اکنون به بالغ بر 5.5 میلیون مؤدی مالیاتی برسیم.
وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به تلاش‌های خزانه‌داری کل کشور برای منضبط کردن خزانه، اعلام کرد: امروز تقریباً تمام حساب‌های دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی در حساب واحد خزانه تجمیع شده و با این کار و استفاده بهینه از منابع مالی موجب شده که از بانک مرکزی استقراض نکنیم.  خاندوزی با یادآوری اینکه وزارت اقتصاد امین اموال دولت است، یادآور شد: براین اساس در خصوص دارایی‌های دولت، مولد‌سازی را کلید زدیم و اجازه آن از مقام معظم رهبری گرفته شد. وی همچنین به کاهش معطلی مردم در گمرکات و کاهش زمان صدور گواهی استاندارد از ۲۰ روز به ۹ روز به عنوان‌ مصداقی دیگر از فعالیت‌های تسهیل کننده فعالیت اقتصادی اشاره کرد.  وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بیمه با نگاه به اقتصاد اسلامی تأکید کرد: بیمه تکافل سال گذشته آیین‌نامه آن نوشته و ابلاغ شد، به نوعی  است که با فقه شیعه هم سازگار باشد. اقدام دیگر راه انداری صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان است که ماهانه مبلغ ناچیزی در قبوض مردم برای این بیمه اخذ می‌شود تا در حوادث طبیعی مردم بتوانند از این بیمه بهره‌مند شوند.  
 
آیت‌الله سبحانی: اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود
 آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به اینکه بانک‌ها باید امانت‌دار مردم باشند، گفت: اجازه تجارت به بانک‌ها داده نشود و باید تجارت در اختیار مردم باشد.  به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، وی در دیدار سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی بیان داشت: تلاش کنید تا ثبات قیمت‌ها حفظ شود، چرا که این ثبات نشانه تسلط بر امور است.
آیت‌الله سبحانی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از استفتائات ارسال شده به دفتر مراجع در خصوص اخذ وام از بانک‌ها و عدم توان بازپرداخت دیون است که بانک منزل و مغازه این افراد را تصاحب می‌کند و تلاش کنید تا اسناد املاک برای وثیقه قرار نگیرند.  گفتنی است، در ابتدای این دیدار نیز احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اقدام به ارائه گزارش عملکرد یک‌ساله خود کرد.
 وزیر اقتصاد در سفر به استان قم با شماری از علما و مراجع حوزه علمیه و استاندار قم دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

برش

آیت‌الله نوری همدانی: اصلاح وضعیت بانکداری باید در اولویت قرار گیرد


 آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید با قدردانی از خدمات دولت سیزدهم گفت: اصلاح وضعیت بانکداری باید در اولویت قرار گیرد و برای بالا رفتن ارزش پول ملی تلاش شود.  
به گزارش ایرنا از دفتر آیت‌الله نوری همدانی، وی روز سه‌شنبه در دیدار وزیر اقتصاد و دارایی افزود: زمانی می‌توانیم ادعای موفقیت داشته باشیم که فقر ریشه کن شده باشد و مردم در رفاه باشند.
استاد برجسته حوزه علمیه قم بیان داشت: مسئولان در مسیر خدمت به مردم تمام سعی خود را به‌کار گیرند چرا که در انقلاب هم همین مردم عامل بقای نظام هستند و تأکید امام راحل و رهبری هم همین است.   وی توسعه بیمه همگانی را از موفقیت‌های دولت دانست و برقراری عدالت در اخذ مالیات را خواستار شد.
آیت‌الله نوری همدانی در پایان از گزارش سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و هیأت همراه تشکر کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی