صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و دو - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و دو - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

کلان

انرژی، مزیت ایران برای نقش‌آفرینی
در جهان آینده

به گزارش خط انرژی، براساس پیش‌بینی IMF، در سال ۲۰۲۸ بیش از ۱۴۵ کشور دنیا از جمله همسایگان ایران با کسری حساب جاری مواجه خواهند شد که علت اصلی آن کمبود انرژی است. به استناد این اطلاعات، ایران در سال ۲۰۲۸ تراز حساب جاری مثبت دارد و منابع انرژی می‌تواند یک مزیت قابل ملاحظه برای بازیگری در جهان به حساب بیاید. حساب جاری در ادبیات اقتصادی به معنای کاهش مابه‌التفاوت صادرات و واردات، به‌علاوه مابه‌التفاوت بهره سرمایه یا سود سهام دریافت‌شده از خارجی‌ها یا پرداخت‌شده به آنان است.

 

حذف جریمه دیرکرد اقساط بانکی در آینده نزدیک

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت نوشت: سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد اعلام کرد:‌ پیش از این اعلام شده بود که اگر وام‌گیرندگان، اصل و سود بدهی را به بانک بپردازند ۶ درصد جریمه دیرکرد آنها بخشیده خواهد شد و گام بعدی برای این است که استفاده از روش‌های اعتبار سنجی جدید تسهیلات دهی را انجام دهیم. وی افزود: با توجه به اینکه تولید بسیاری از کشورهای اسلامی از روش بیمه تکافل استفاده می‌کردند تا بتوانند از عقود شرعی در فرایندهای بیمه‌گذاری استفاه کنند، با دستور رئیس‌جمهور آیین‌نامه مربوط به بیمه تکافل به شرکت‌های بیمه کشور ابلاغ شد.
خاندوزی اظهارداشت: با این روش نیازی به استفاده از جریمه دیرکرد در این مدل و الگوی جدید نخواهد بود و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم از طریق شرکت اعتبارسنجی ایرانیان و با همکاری وزارت اقتصاد و بانک مرکزی الگوی جدید اعتبارسنجی را در بانک‌های کشور اجرا کنیم.

 

شاخص رشد صنعتی کشور مثبت شده است
پایگاه اطلاع‌رسانی دولت: محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف باید در رفع مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی مشارکت کنند، اظهارداشت: برخی از مناطق صنعتی و واحدها با مشکل کمبود برق و گاز روبه‌رو هستند که این مشکل به سال‌ها قبل برمی‌گردد اما دولت سیزدهم برای رفع مشکلات آنان گام‌های اساسی برداشته است.
وی یکی از مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی را کمبود نیروی انسانی دانست و گفت: نرخ بیکاری در کشور درحال کاهش است و پس از سال‌ها با تلاش دولتمردان و همراهی صنعتگران شاخص رشد صنعتی کشور مثبت شده است.
برادران مشکلات بانکی، مالیاتی، مسدودسازی سپرده‌های بانکی و برخی دیگر از چالش‌های تولیدکنندگان را میراث عملکردهای نادرست در گذشته دانست و تصریح کرد: احیای بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی به‌خوبی اثبات کننده عملکرد مثبت دولت در حوزه صنعت است.
 سازکارهای فعلی بورس کالا پاسخگوی نیاز نهضت ملی مسکن نیست
نود اقتصادی: جواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه سازکارهای فعلی بورس کالا پاسخگوی نیازمندی‌های طرح نهضت ملی مسکن نیست، گفت: سیمان در دو سالی که وارد بورس شده و قبل‌تر از آن نیز فولاد، شوک‌های قیمتی زیادی داشته‌اند که سبب تعدیل پروژه‌های زیادی شده است.
فریزنی با اشاره به اینکه میزان تأثیرگذاری قیمت مصالح ساختمانی در قیمت تمام‌شده برآوردهای زیادی وجود دارد، تصریح کرد: به‌عنوان مثال برای خانه‌های یک تا 3 طبقه و اینکه با چه مدلی ساخته شوند، بیش از ۲۵ درصد در این واحدها ضریب تمام شده بیشتر می‌شود. مردم بر اساس قراردادهایی که می‌بندند اقدام به برنامه‌ریزی می‌کنند، اما شوک قیمتی که در بازار بورس وجود دارد، امکان پیش‌بینی پذیر بودن آن را از بین می‌برد، این در حالی است که فلسفه بورس بر این مبنا بوده که بازارهای سیاه و موازی جمع‌آوری شوند.
آرامش بازار ارز در سایه اجرای سیاست تثبیت
 ایبنا: مسعود توکلی، تحلیلگر مسائل ارزی با بیان اینکه سیاست تثبیت هرچند در ابتدا با نقد‌هایی مواجه شد، اما به مرور زمان این سیاست در کنترل بازار ارز و مهار تورم نقش‌آفرینی مطلوبی داشت، گفت: در کنترل نرخ رشد نقدینگی و رسیدگی به وضعیت بانک‌ها نیز مشاهده کردیم که با هم جهت بودن سیاست‌های بانک مرکزی نتیجه دلخواه و مناسب رقم خورد.
وی اظهارداشت: از ابتدای اجرای سیاست تثبیت هر ماه شاهد گمانه زنی‌هایی درباره افزایش قیمت دلار بودیم به صورتی که در پایان هر ماه عده‌ای از دلالان برای کسب سود، نرخ ارز را در حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان پیش‌بینی می‌کردند؛ اما این نرخ‌ها در واقعیت عملی نشد.
توکلی با اشاره به اینکه آرامش ارزی که در ۶ ماه قبل ایجاد شده، ادامه دارد و خبری از افزایش قیمت ارز نیست، خاطرنشان کرد: منابع ارزی کشور وضعیت خوبی دارد و بانک مرکزی نیز مانند تمام بانک‌های مرکزی دنیا مداخله ارزی در بازار خواهد داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی