صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و دو - ۱۵ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و دو - ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

تولید 16.5 درصد نفت و گاز کشور در نفت و گاز آغاجاری

این شرکت با بیش از 30 درصد مایعات گازی خوراک پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و تولید روزانه در حدود 11000 بشکه در روز نفتا، بخشی از خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی بوعلی را تأمین می‌کند

شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری یکی از پنج شرکت بهره‌برداری تابع شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است.
این شرکت، راهبری عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در 45 واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج، پارسی، رامشیر، رگ سفید1، پازنان1 و مارون) و با فعالیت 12 واحد بهره‌برداری، 8 کارخانه گاز و گاز مایع، ‌18 ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز و 4 واحد نمک‌زدایی برعهده دارد.
این شرکت با بیش از 30 درصد مایعات گازی خوراک پتروشیمی بندر امام خمینی(ره) و تولید روزانه در حدود 11000 بشکه در روز نفتا، بخشی از خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی بوعلی را تأمین می‌کند.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری تقریباً یک ششم تولید نفت کشور را به عهده دارد و با گستردگی 25 هزار کیلومترمربع پراکندگی در نقاط کوهستانی و صعب‌العبور استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و سواحل استان بوشهر قرار دارد.
شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در 125 کیلومتری اهواز در جنوب‌غربی کشور و جنوب‌شرقی استان خوزستان واقع شده است.
وظیفه اصلی آن تولید نفت خام، ‌گاز مایعات گازی و همچنین تزریق گاز به مخازن محدوده جغرافیایی تحت مدیریت با رعایت کلیه اصول ایمنی و محیط‌ زیست است.
این شرکت، راهبرى عملیات تولید، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با فعالیت مستمر واحدهای بهره‌بردارى، کارخانه‌های گاز و گاز مایع، ایستگاه‌های تقویت فشار و تزریق گاز و واحدهای نمک‌زدایى برعهده دارد.
از جمله اقدامات مهم در این شرکت می‌توان به تعمیرات ان جی ال 1000 و بهینه‌سازی خطوط ورودی و خروجی منطقه تفکیک و شیرخانه‌های چاه‌های گازی مخزن پازنان اشاره کرد.
با تعمیرات اساسی ان جی ال 1000 در اوج فصل سرما که با مصرف بالا و کاهش فشار گازهمراه شد، به کمک مردم آمده و10 میلیون مترمکعب به سبد گاز خانوار افزوده شد.   افزون بر انجام تعمیرات، اصلاحات موردنیاز کارخانه ان جی ال 1000 که سال‌ها متوقف مانده بود، دردستور کار قرار گرفت.
همچنین با توجه به وجود یک کارخانه پیش تراکم گازمایع 1000 که از سوی بخش خصوصی در حال احداث بوده، در زمان تعمیرات اساسی کارخانه مقدمات اتصال آن به کارخانه هم انجام می‌شود. طی این تعمیرات اساسی، 150 متر ورودی و خروجی کارخانه، منطقه تفکیک، شیرخانه ایمن‌سازی و درمجموع11 هزارمتر مکعب خاکبرداری نیز انجام شد که حجم قابل توجهی است.
همزمان با بررسی هشت چاه گازی مشکلات خوردگی آنها رفع شد و بعد از 13 سال سیستم کنترل منطقه تفکیک هم مورد اصلاح قرار گرفت.
انجام تمامی این اقدام‌ها در بازه زمانی 43 روز کار بزرگی است.
جواد تقی‌زاده مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در این گفت‌و‌گو از ویژه گی‌های این شرکت می‌گوید:

این شرکت دارای چه ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی است؟
تنوع و تعدد ماشین‌آلات فرایندی تولید.
 داشتن بزرگ‌ترین ایستگاه تزریق گاز خاورمیانه (تزریق گاز آغاجاری).
 اولین ایستگاه تزریق گاز امتزاجی (تزریق گاز رامشیر).
 وجود 2 پالایشگاه گاز و گاز مایع.
 با در اختیار داشتن 2 تلمبه‌خانه نفت، نقش ترمینال را در خطوط صادراتی ایفا می‌کنند (شاهرگ حیاتی صادرات).
داشتن 7000 کیلومتر خطوط لوله و وجود وسیع‌ترین انبارهای کالای نفتی در آغاجاری است.

اما عملکرد این شرکت در سال گذشته چگونه بود و برای امسال چه اهداف و برنامه‌هایی مدنظر دارد؟
سالی که پشت سر گذاشتیم برای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری امیدوارکننده بود؛ وقتی با این سرعت درحال حرکت هستیم و همکاران ما نیز انجام هر پروژه را با دل و جان می‌پذیرند و با تلاش مضاعف آنها را به ثمر می‌رسانند.
 از این رو باید اعلام کنم که سال ۱۴۰۱ برای ما سال کاری خوبی بود.
عملکرد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری به‌عنوان یکی از شرکت‌های تولید‌کننده نفت و گاز در سال 1401 شامل موارد مختلفی بوده که از جمله اهم اقداماتی که این شرکت در راستای دستیابی به اهداف تولید انجام داده است می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
راه‌اندازی 10 حلقه چاه تعمیری و 3 حلقه چاه توسعه‌ای.
انجام 71 عملیات ترمیمی و اصلاحی روی چاه‌ها که افزایش تولید به میزان 41 هزار بشکه در روز (ه ب ر) را در پی داشته است.
لازم به ذکر است مجوع اقدامات فوق منجر به افزایش دبی تولیدی به میزان 53 «ه ب ر» در روز شد.
 برنامه‌ریزی و استفاده بهینه از دستگاه‌های فرآورش سیار (MOS و MOT) و جلوگیری از سوزانده شدن 000, 00 3,6 بشکه نفت.
انجام تعمیرات با استفاده از تکنولوژی روز و بومی‌سازی آن در راستای افزایش ضریب بهره‌دهی چاه‌ها.
افزایش 20 «ه ب ر» به ظرفیت فرآورشی واحد بهره‌برداری رامشیر با انتقال و نصب یک دستگاه تفکیک‌گر جدید در راستای ردیف نمکی و انجام اتصالات و خطوط رابط مربوطه.
راه‌اندازی تلمبه‌خانه نفت ممزوج امیدیه از طریق رفع نواقص عمده طراحی آن.
انجام اصلاحیه فراهم‌سازی امکان انتقال نفت واحد بهره‌برداری پارسی دره‌نی به مجتمع تفکیک پارسی کلاستر در مواقع اضطراری از مسیر جایگزین.
انجام اصلاحیه موقت ایجاد ارتباط خط خروجی ایستگاه تقویت فشار 100 پارسی به خط خروجی ایستگاه 400 در راستای جمع‌آوری گاز واحد بهره‌برداری پارسی دره‌نی.
شایان ذکر است برنامه‌ریزی و هماهنگی در راستای انجام مجموعه اقدامات فوق به همراه سایر فعالیت‌های این شرکت منتج به تحقق 7/103 درصدی برنامه مصوب تولید در سال 1401 شده است.
 مهم‌ترین چشم‌انداز و برنامه‌های یک‌ساله این شرکت چیست؟
مطابق برنامه مصوب سال 1402 راه‌اندازی 4 حلقه چاه توسعه‌ای به همراه فعالیت‌های لازم در راستای تعمیر با دکل 14 حلقه چاه و انجام اقدامات ترمیمی روی چاه‌های تحت سرپرستی این شرکت موجبات افزایش دبی تولیدی به میزان 6/64 هزار بشکه در روز (ه ب ر) را برای این شرکت فراهم خواهد کرد.
بخشی از اهداف اجرایی این شرکت در زمینه تولید در سال‌جاری به شرح ذیل است:
 اصلاحیه انتقال میزان تقریبی 20 «م ف م ر» گاز کم فشار تفکیک‌گر9/6 کرنج به ایستگاه تقویت فشار 200 کرنج از طریق احداث 300 متر خط لوله 8 اینچ.
 اصلاحیه احداث خط لوله 8 در راستای ارسال میزان تقریبی 15 «ه ب ر» نفت از ولهد بوستر آج-1 به ولهد بوستر آج -3 با هدف استفاده از ظرفیت مازاد نمک‌زدایی مارون -2.
 اصلاحیه ایجاد نقاط تزریق ماده تعلیق‌شکن به خط 10 ناقل نفت نمکی واحدهای آغاجاری و مسیرنفت ورودی و خروجی مخزن گاز‌ زدا در واحد بهره‌برداری پازنان-
 اصلاحیه مستقل‌سازی سیستم کنترلی و حفاظتی مخازن مایع‌گیر لخته‌گیر 300 کرنج با هدف جمع‌آوری میزان تقریبی 35 «م ف م ر» گاز همراه کرنج و جلوگیری از ارسال گاز به مشعل در شرایط تعمیراتی و اضطراری.
 نصب دو دستگاه الکتروپمپ در واحد بهره‌برداری پازنان-1 با هدف افزایش انعطاف‌پذیری عملیاتی و پیشگیری از کاهش تثبیت نفت ارسالی واحدهای پازنان و آغاجاری (45 ه ب ر).
 اصلاحیه تأمین پایدار گاز فرازآوری میدان آغاجاری از چاه تزریق گاز شماره 134 مارون با هدف تثبیت تولید 135 «ه ب ر» نفت.
7) اصلاحیه انتقال یک دستگاه توربوپمپ از پارسی دره‌نی به واحد شماره 3 آغاجاری و یک دستگاه توربوپمپ از واحد شماره 3 آغاجاری به واحد رگ سفید-1.
عمده ملزومات در راستای نیل به اهداف تولید شمال چه مواردی است؟
تأمین گاز مورد نیاز برای تزریق در میادین تحت سرپرستی این شرکت به منظور تحقق برنامه مصوب.
تأمین و تخصیص به‌موقع تجهیزات مورد نیاز برای حفاری و تعمیر چاه‌ها (دکل، دستگاه لوله مغزی سیار و سایر ادوات و....)

در زمینه احیای چاه‌های کم‌بازده چه اقدامانی صورت گرفته است؟
در بررسی‌های اولیه کارشناسان این امور تعداد 11 حلقه چاه به‌عنوان کاندیدای احیای چاه‌های بسته و کم‌بازده به ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب اعلام شد که پس از بررسی و ارائه پروپوزال توسط شرکت‌های فن‌آور، در این زمینه تعداد دو حلقه چاه برای تولید با استفاده جت پمپ مورد تأیید قرار گرفت.

 سهم تولید نفت و گاز شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری چقدر است؟
این شرکت در حال حاضر تولید بیش از 15 درصد نفت و 1.5 درصد کل گاز کشور را به خود اختصاص داده است.

 

برنامه‌های این شرکت در راستای جمع‌آوری و استفاده بهینه
 از گازهای مشعل چیست؟
در سال‌های گذشته جمع‌آوری قسمتی از گازهای مشعل این شرکت توسط شرکت تامکار گاز انجام می‌شد و طرح جمع‌آوری گازهای ارسالی به مشعل در میادین مختلف نفتی توسط شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس (قرارداد 9022-73-53) در حال اجراست.
همچنین طرح‌های جمع‌آوری گازهای مازاد در قالب راهکارهای کوتاه‌مدت از سوی اداره مهندسی فرآورش ستاد و فرایند مزایده گازهای ارسالی به مشعل از طرف مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب ابلاغ شده است.
در زمینه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان برای افزایش ظرفیت و برداشت چه اقداماتی دنبال می‌شود؟
با توجه به اینکه ادارات ذیربط ستادی متولی حفظ، نگهداشت و افزایش ظرفیت و برداشت از مخازن زیرزمینی تحت سرپرستی مناطق نفت‌خیز جنوب هستند، لذا هرگونه طرح و همکاری از سوی ستاد تعریف می‌‌شود.
هر چند این شرکت نیز در راستای دستیابی به منویات مقام معظم رهبری آمادگی هرگونه همکاری را با شرکت‌های دانش‌بنیان اعلام کرده است.  
همکاری این شرکت در زمینه استحصال و جمع‌آوری نفت ارسالی به گودال سوخت با شرکت‌های فعال در زمینه دستگاه‌های فرآورش سیار.
 همکاری با دانشگاه صنعتی شریف در زمینه استفاده از توپک‌های قابل برداشت ساخته شده.
 همکاری با شرکت‌های ساخت و تأمین مواد شیمیایی.
همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در عرصه بهینه‌سازی مصرف انرژی.
همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در بخش ساخت و تأمین قطعات مورد نیاز تأسیسات نفت و گاز.
 همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه ارائه روش‌های نوین در راستای افزایش بهره‌دهی از چاه‌ها.

 

 

جستجو
آرشیو تاریخی