صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۰

اخبار

تأخیر در ورود اَبَرخودروهای الکتریکی به بازار

مدیرعامل مک‌لارن اتوموتیو، تولیدکننده خودروهای اسپرت بریتانیایی اظهار کرد که تاچندین سال دیگر سوپراسپرت‌های تمام برقی ارائه نخواهند شد.
مایکل لیترز، در مصاحبه اخیر خود به راهبرد الکتریکی‌سازی این خودروساز پرداخت و اعلام کرد که توسعه ابرخودروهای تمام الکتریکی هنوز چند سالی باقی مانده است.  به گزارش «ایران اقتصادی»، مک لارن به‌دلیل رویکرد محتاطانه‌اش در مورد وسایل نقلیه الکتریکی شناخته می‌شود و لایترز بر چالش اصلی ساخت باتری‌های سبک‌تر با حفظ برد کافی تأکید می‌کند. لیترز در مصاحبه‌ای با تلویزیون بلومبرگ گفت: وزن بسیار مهم است و همچنین به بُرد مناسب نیاز دارید. من انتظار ندارم که این فناوری تا قبل از پایان دهه برای ابرخودروهای واقعی آماده شود. لیترز از نمایشگاه جدید مک لارن در دوبی گفت که این خودروساز نمی‌خواهد خودروی سنگینی داشته باشد زیرا وزن برای این برند بسیار مهم است. او افزود: ما نمی‌خواهیم یک خودروی برقی بسازیم که دو تن وزن دارد و سپس ۲ هزار اسب بخار قدرت دارد. وزن باید به سطح مدل‌های امروزی در محدوده ۱۵۰۰ کیلوگرم کاهش یابد.  با این حال، خودروسازان در سراسر جهان به سرعت به سمت خودروهای برقی و بدون آلایندگی حرکت می‌کنند. لیترز گفت که او با ایده یک وسیله نقلیه کاربردی اسپرت موافق است و مک لارن روی خودروهای هیبریدی متمرکز شده است زیرا موتورهای احتراق داخلی به روزتر می‌شوند.  فروش جهانی مک لارن در نیمه اول سال ۲۰۲۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۲ درصد رشد داشته و به ۱۲۹۲ دستگاه رسیده است و بیشترین تقاضا در امریکای شمالی، اروپا و آسیا بود. بر اساس گزارش ایسنا از بلومبرگ، لیترز عنوان کرد که خاورمیانه حدود ۲ درصد از حجم فروش شرکت در سراسر جهان را به خود اختصاص می‌دهد اما این منطقه ظرفیت بزرگ و پایگاه مشتری بزرگی است.

 

بازگشت جنرال موتورز
به بازارهای اروپایی با کادیلاک برقی

جاکلین مک‌کویید، رئیس اروپایی جنرال موتورز در وبلاگی اعلام کرد که فروش مستقیم این برند پریمیوم به مصرف‌کننده سوئیس در پنج بازار اروپایی دیگر طی دو سال آینده دنبال خواهد شد و سوئد و فرانسه در ردیف بعدی هستند.  به گزارش «ایران اقتصادی»، کادیلاک لیریک نخستین مدلی خواهد بود که در اختیار رانندگان سوئیسی قرار می‌گیرد و مک‌کویید افزود که مشتریان می‌توانند خرید را به‌صورت برخط در چند دقیقه انجام دهند.  فروش خودروهای الکتریکی در اروپا در حال افزایش است و بیش از یک خودروی جدید از هر پنج خودروی جدید فروخته شده در اتحادیه اروپا در ماه آگوست، کاملاً الکتریکی بودند. رقابت نیز در حال تشدید است و تعدادی از سازندگان چینی خودروهای برقی مصرف‌کنندگان اروپایی را هدف قرار داده‌اند.  چری، خودروساز شماره ۸ چین از نظر حجم فروش در سال ۲۰۲۲، اعلام کرد که طی دو سال آینده سه برند خودرو را در اروپا از جمله برند تمام الکتریکی Exlantix ارائه خواهد کرد.  خودروسازان دیگر، از جمله بی‌وای‌دی رهبر بازار و رقبای کوچک‌تر اکسپنگ و نیو نیز با افزایش رقابت در داخل و کاهش رشد داخلی، برنامه‌های توسعه اروپا را اعلام کرده‌اند.  طبق گزارش ایسنا از رویترز، جنرال موتورز در سال ۲۰۱۷، برندهای اپل و واکسول را که برای دو دهه ضرر کرده بودند، به گروه فرانسوی PSA فروخت. این برندها به سرعت در PSA به سودآوری بازگشتند. PSA بعداً با فیات ادغام شد و استلانتیس را تشکیل داد.

 

هشدار کره‌جنوبی
درباره جریمه گوگل و اپل

کمیسیون ارتباطات کره (KCC) در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو غول فناوری، طراحان اپلیکیشن‌ها را مجبور به استفاده از روش‌های پرداخت خاص کردند و باعث تأخیر غیرمنصفانه در بررسی اپلیکیشن شدند.  به گزارش «ایران اقتصادی»، در بیانیه کمیسیون ارتباطات کره آمده است: این کمیسیون به شرکت‌ها برای انجام اصلاحات لازم، اطلاع می‌دهد و اعمال جریمه را بررسی خواهد کرد.  گوگل در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد: آنچه امروز کمیسیون ارتباطات کره به اشتراک گذاشته است، پیش اطلاعیه است و ما پاسخ خود را به دقت بررسی و ارسال خواهیم کرد. به‌محض اینکه تصمیم کتبی نهایی با ما در میان گذاشته شود، به دقت بررسی خواهیم کرد تا اقدام بعدی را ارزیابی کنیم.
اپل هم در بیانیه‌ای به رویترز اعلام کرد: این شرکت با نتیجه‌گیری‌های کمیسیون ارتباطات کره در گزارش بازرس این رگولاتور، مخالف بوده و معتقد است تغییراتی که در اپ استور اعمال کرده، با قانون تجارت مخابرات منطبق بوده است. همچنین اپل مانند همیشه، به تعامل با کمیسیون ارتباطات کره برای در میان گذاشتن نظرات خود، ادامه خواهد داد.  کره جنوبی در سال ۲۰۲۱، اصلاحیه‌ای را برای قانون تجارت مخابراتی تصویب کرد که گردانندگان فروشگاه‌های برنامه را از وادار کردن طراحان نرم‌افزار به استفاده از سیستم‌های پرداخت‌شان، منع می‌کرد.  کمیسیون ارتباطات کره اعلام کرد که اعمال برخی روش‌های پرداخت توسط گوگل و اپل و دریافت تبعیض‌آمیز هزینه‌های اپل از طراحان اپلیکیشن‌های بومی، احتمالاً هدف قانون برای ترویج رقابت منصفانه را تضعیف می‌کند.
بر اساس گزارش ایسنا از رویترز، رگولاتور کره‌جنوبی پس از شنیدن صحبت‌های این دو شرکت، می‌تواند درباره اعمال جریمه‌های حداکثر تا ۶۸ میلیارد وون (۵۰.۴۷ میلیون دلار) شامل ۴۷.۵ میلیارد وون برای گوگل و ۲۰.۵ میلیارد وون برای اپل، تصمیم بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی