صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

«ایران اقتصادی» از حال و هوای نمایشگاه روستاآباد گزار ش می‌دهد

بستری برای حمایت از معیشت روستانشینان

دولت سیزدهم در دو سال گذشته با ایجاد سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و ایجاد اشتغال برای پایداری اقتصاد روستانشینان و ماندگاری جوانان در روستاها، توجه ویژه‌ای به مراجعت روستاییان مهاجر به محیط روستا کرده است

نفیسه امامی
روزنامه نگار

نمایشگاه روستاآباد با معرفی و عرضه تولیدات و محصولات کشاورزی روستاییان از نقاط مختلف کشور از ۱۲ مهرماه به مدت یک هفته در مصلای تهران برپا شده است. این نمایشگاه همزمان با روز «روستا و عشایر» با حضور بیش از یک‌هزار تولیدکننده روستایی با قومیت‌های مختلف برگزار شده که در آن برنامه‌های مختلفی از جمله برپایی ۵۰ غرفه ویژه مجموعه‌های مردمی و جهادی فعال در حوزه اشتغال روستایی، اجرای مراسمات آیینی و محلی، اجرای بازی‌های بومی محلی و ویژه برنامه‌های ورزشی محلی و معرفی قومیت‌ها، موقعیت مناسبی برای حضور مردم فراهم کرده است.
در این نمایشگاه انواع فرش، پوشاک، مصنوعات چرمی، مبلمان، کشاورزی و صنایع تبدیلی، صنایع غذایی، خشکبار و ادویه‌جات، صنایع شیلاتی، گیاهان دارویی و زینتی، صنایع دستی، صنایع خلاق فرهنگی و گردشگری عرضه می‌شود. علاوه بر این معرفی روستاهای گردشگری و ظرفیت‌های تاریخی و تفریحی روستاها با حضور روستاییان نیز در این نمایشگاه صورت می‌گیرد.
در این نمایشگاه که در مصلای تهران در حال برگزاری است، عرضه انواع کالاها و صنایع دستی در شبستان مصلی و غرفه‌های تولید و عرضه انواع محصولات غذایی و کشاورزی، روش‌های پخت نان، غذاهای محلی و انواع تنقلات در حیاط و محوطه باز در معرض دید مراجعان قرار گرفته است.

محلی برای رونق فروش تولیدات روستایی
عرضه محصولات مختلف روستایی در این نمایشگاه با استقبال قابل توجه مردم همراه شده است و فرصت ویژه‌ای را برای معرفی محصولات و تولیدات روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم فراهم کرده که در آن قابلیت فروش نیز برای خریداران به وجود آورده است؛ این موضوع عاملی برای فروش انواع کالا و محصولات کشاورزی از اقصی نقاط کشور را فراهم کرده است.
کشور ما با وجود شرایط بی‌نظیر در عرصه‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای در تولید محصولات کشاورزی دارد. موقعیت ممتاز جغرافیایی و تنوع آب و هوایی ایران برای کاشت محصولات گوناگون بخش کشاورزی، وجود نیروی کار در روستاها و رشد محصولات باارزشی مانند پسته، زعفران و گردو بخشی از جایگاه متمایز در حوزه کشاورزی کشور محسوب می‌شود.
همین موقعیت باعث شده است سالانه انواع محصولات زراعی و باغی در کشور تولید شود ولی متأسفانه بسیاری از این محصولات که از نظر کیفیت در سطح بالایی هم قرار دارند و برخی از آنها به عنوان بهترین‌ها در سایر کشورها شناخته می‌شوند، به‌صورت فله‌ای خریداری و به دیگر کشورها صادر می‌شوند؛ این مسأله یکی از ضعف‌های کشاورزی در کشور است که باید سروسامانی به آن داده شود. برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی با هدف شناسایی بازار محصولات روستایی می‌تواند به رونق فروش و افزایش سطح معیشت خانوارهای روستایی کمک کند.
بخش کشاورزی به عنوان موتور محرک توسعه اقتصادی، یکی از رکن‌های اساسی اقتصاد پایدار است. از این رو صنعت کشاورزی می‌تواند در فرایند توسعه اقتصادی ایران نیز نقش بسزایی داشته باشد، اما در شرایطی که کشاورزی ما سنتی است و مناطق روستایی با درآمد محدودی مواجه هستند و بودجه‌های این بخش از کشور با محدودیت‌های جدی روبه‌رو است، ایجاد بستری برای پایداری درآمد روستاییان یکی از الزامات در این عرصه محسوب می‌شود.
در شرایطی که سلامت و امنیت غذایی یک کشور مستقیماً به تولیدات بخش کشاورزی وابسته است و هر گونه اختلالی در روند تولید این بخش می‎تواند به طور مستقیم امنیت غذایی آن کشور را تهدید کند، کشورهای توسعه‌یافته در مورد مصرف محصولات کشاورزی و مواد غذایی سالم حساسیت‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار داده‌اند و تلاش دارند تا با توسعه کشاورزی مکانیزه شده و استفاده از تکنولوژی‌های روز، بیشترین حمایت‌ها را از حوزه کشاورزی به عمل آورند. از این رو توجه به تولید سالم و اقتصادی در بخش کشاورزی و توسعه زیرساخت‎‌های این بخش جهت تولید بیشتر و سالم‌تر، بر اساس مزیت‎‌های نسبی یک کشور موضوعی است که نمی‌‎توان به سادگی از کنار آن گذشت و باید با یک برنامه‌ریزی اصولی و هماهنگ به سمت آن حرکت کرد.
دولت سیزدهم در دو سال گذشته با ایجاد سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و ایجاد اشتغال برای پایداری اقتصاد روستانشینان و ماندگاری جوانان در روستاها، توجه ویژه‌ای به مراجعت روستاییان مهاجر به محیط روستا کرده است. در حال حاضر روند مهاجرت از روستاها به شهرها با رشد فزاینده‌ای همراه شده، به‌طوری که حدود 28 درصد جمعیت در روستاها و بیش از 72 درصد در شهرها ساکن هستند، درحالی که در چهار دهه گذشته عکس این آمار وجود داشته است.  اگر قرار است روستاها به قطب تولید و ماندگاری جمعیت تبدیل شوند، باید اقداماتی در جهت پایداری درآمد روستاییان، ارائه خدمات آموزشی و سایر خدمات ازجمله حمل و نقل و بازار محصولات برای آنها انجام بگیرد تا از این طریق انگیزه بیشتری برای مهاجرت معکوس روستاییان و رونق زندگی آنها اتفاق بیفتد.

جستجو
آرشیو تاریخی